We vinden ze in eerste instantie vooral mooi, de fietsen van Franco, maar als we ze op hun woord moeten geloven gaat het deze keer om een heuse Italiaanse superfiets: de Latigo RS1.

En niet dat de Latigo niet mooi is, alles behalve. Hij past mooi in het rijtje met de andere Franco’s die hier al eerder voorbij kwamen. Wat je noemt een ‘dikke fiets’! De naam verraadt het niet, maar Franco is zo Amerikaans als het maar kan, gevestigd in Newbury Park, Californië, even ten noorden van Los Angeles. De Latigo RS1 wordt echter in Noord-Italië gemaakt. En interessant daarbij is dat ze niet alleen een reeks standaardgeometrieën voeren voor de meest voorkomende maten (XS t/m XL), maar dat de Latigo ook op maat gemaakt kan worden. Dan moet je wel € 1.000,- aan de prijs toevoegen. Veel geld, maar voor de ‘happy few’ wel aardig dat het kan. Gemaakt van een mix van Torayca High Modulus MJ carbon, met een 27,2 mm zadelpen en ruimte voor 28 mm bandjes. En op een uitvoering met schijfremmen hoef je niet te wachten, want die gaat er nooit komen. Een principepunt van Franco, want ze zijn wel voor innovatie, maar zien niet in waarom ze van iets af moeten stappen wat al 120 jaar lang goed werkt. Dat je het weet.

De Latigo RS1 wordt in drie verschillende levels verkocht, waarbij elk level een specifiek niveau van afwerking vertegenwoordigt hetgeen je het makkelijkst herkent aan de groep. Level 1 is bijvoorbeeld met Ultegra vanaf $ 6.500,-, Level 2 met Dura-Ace 9100 vanaf $ 8.500,- en level 3 met Dura-Ace 9150 (Di2) vanaf $ 9.500,-. Daarbij kan je overigens ook nog kiezen uit SRAM en Campagnolo. Het frameset kost $ 4.500,-. Voor een custom geometrie moet je dus $ 1.000,- extra neertellen.

francobicycles

Gerelateerd

  • wim

    Bij Velobuild in China (VB-R-066) maar 380 US dollar? Hoop marketing!