Na de crash van Owain Doull van Team Sky, waarbij hij zijn schoen opensneed tijdens de val, kwam men met de conclusie dat het door schijfremmen moest zijn gebeurd. Om precies te zijn die van Kittel, die samen met hem naar de grond ging.

Wanneer je de video van de crash bekijkt lijkt het echter niet door de remschijf te zijn gebeurd. De linkerschoen van Doull ligt open terwijl je op de video ziet dat hij juist op zijn linkerzij valt. De schoen dus onderop en het lijkt onwaarschijnlijk dat Kittel’s remschijf die schoen heeft kunnen raken. Daarbij lijkt de fiets van Kittel niet eens in de buurt te komen van Doull. Het hekwerk, of zijn eigen fiets zou eerder een oorzaak kunnen zijn als je het ons vraagt.

De discussie is in ieder geval weer eens aangewakkerd. Zijn remschijven nu gevaarlijk of niet? Onderstaande video laat zien dat het nog wel meevalt. Alleen is daar geen rekening gehouden met impact-snelheid en eventuele hitte van de schijven. Maar even serieus; het lijkt me toch niet zo moeilijk om alle mogelijkheden in een testomgeving te laten testen zodat we voor eens en altijd een antwoord hebben de verschillende veiligheidsvragen?

Gerelateerd

  • J.Beerepoot

    Ik denk persoonlijk dat het goed is dat zijn schoen is ‘doorgesneden’. Maar denk alleen niet dat het van het snijden komt. Als je kijkt naar de schoenen zie je vaak dat ze van plastic (of dergelijke) materialen gemaakt zijn. Als je dan weer kijkt naar de finale van de rit dan zie je best wel wat draaien en keren wat resulteert in meer remmen en dus meer warmte. Wat nou als hij gewoon met kittel viel, schoen tegen de rotor die draaide met de warmte van het remmen tegen zijn plastic schoen. Dan is het niet moeilijk, warmte smelt plastic. Een ander punt is, waarom zo zeuren als je schoen het toch tegenhoud ;).

  • Bjørn Jansen

    Oeps… filmpje stond al in bericht…

  • Interessante ingeving vanop road.cc, wat voor mij lijkt alsof de oorzaak van de “cut” eerder de ijzeren poten van de afsluiting lijkt te zijn. Check artikel en tweet. http://road.cc/content/news/218010-video-team-skys-owain-doull-says-disc-rotor-cut-through-his-shoe-knife-abu-dhabi

  • Bert

    Je geeft de discussie zelf weer een podium…

  • Laurens Ketting

    Wel, het is gewoon niet onwaarschijnlijk dat je tijdens een val met je voet op een zodanige wijze in een wiel kunt komen, dat je verwondingen oploopt door een schijfrem. Toegegeven, de kans is niet groot maar is er wel. Dus, vergeleken met de aloude remblokken zijn de schrijfremmen gevaarlijker. Dat noemen we GBV. Gezond BoerenVerstand….

  • Papageno

    Boonen durft schijfremmen aan 60km/u te stoppen, wij deden de test:
    link: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170225_02750888

    Oftewe: het is weer het behoudende in het wielrennen dat innovatie remt.