Vossenland noemen ze het graag, het gebied rondom Volpiano waar Gios huisvest. Een legendarisch merk waar ze met recht graag terugvallen op de rijke geschiedenis.

Ondermeer Roger de Vlaeminck boekte zijn successen op de fietsen van Gios (spreek uit als djos). Een turbulente geschiedenis ook, want het is niet altijd even goed gegaan met de merk en leek zelfs even helemaal te verdwijnen. Heden ten dagen zie je ook Gios of Gios Torino, twee merken onder hetzelfde moederbedrijf vallen. De broers Alfredo en Aldo Gios zijn hier nog altijd bij betrokken en er worden dus ook nog altijd fietsen gemaakt, gelukkig. De Vlaeminck boekte (heel) veel successen op de weg, maar ook in het veld. En daar willen ze met dit model ook een beetje op terugvallen, al is het toch echt gemaakt voor het gravelrijden.

Een fiets voor moderne toepassingen, maar wel van staal. Er zijn Columbus Zona buizen gebruikt en een Columbus Futura Gravel carbon voorvork. Zowel vóór als achter steekassen, een taps toelopende balhoofdbuis en natuurlijk met schijfremmen. De zwarte Campagnolo Potenza groep past er goed bij. Verder veel nokjes voor het gebruik van bijvoorbeeld spatborden. De Deda 35 cockpit is een ietwat opmerkelijke keuze omdat die bekend staat extreem stijf te zijn. Sprinters als Greipel rijden ermee bijvoorbeeld. Bij dit soort fietsen zie je juist vaker wat meer comfortabele componenten. Wil je er echter volle bak over het onverharde, dan zit je waarschijnlijk weer goed.

Prachtig merk, maar of we de uitvoering ook zo mooi vinden laten we even in het midden. Blauw en oranje is naar onze smaak geen perfecte combinatie. Bij het achterpad staat de tekst “Padre, perdona loro, perche’ non sanno quelle che fanno”, wat vertaald staat voor “Vader, vergeef hen, want zij weten niet wat zij doen”. Mooi detail, maar ze hadden het wel iets fraaier kunnen maken. Ook van voren gezien is het een drukke bedoening met logo’s en kleuren. Maar goed, dat is een mening en bovendien is er makkelijk wat aan te doen als je dat wil.

Overigens is Gios nog altijd actief in de koers. Zo rijdt ‘onze’ Jetse Bol nu voor het tweede seizoen bij het Colombiaanse Manzana Postobon, op een Gios Aerolite, van carbon uiteraard.