Voor de honderdste Giro, komt de organisatie met een wel heel extreem klassement: een afdalingsklassement. Een middel om de beste daler, of waaghals, te belonen. In tien afdalingen kunnen de renners punten verdienen. De afdalingen liggen over het algemeen op het midden van de etappe, op enkele na zoals in etappe 11 en 15 waar de slotafdaling wordt gebruikt. In deze afdalingen krijgen de vijf snelste dalers, op basis van een tijdmeting, punten. Het klassement is dus niet alleen voor de vluchters of de koplopers. Zelfs iemand ver achter het peloton die in de ‘gruppetto’ zit zou het klassement kunnen winnen. De snelste daler krijgt acht punten en de telling loopt af tot één punt voor de nummer vijf. Aan het eind van de Giro krijgt de renner met de meeste afdalingspunten een bedrag van € 5000,-. De tweede en derde moeten het doen met € 3000,- en € 2000,-

De organisatie van de Giro is nooit vies geweest van het brengen van spektakel. Er worden vaak smalle, steile klimmen opgezocht. En het liefst nog onverhard ook. De laatste jaren leek het iets milder. Misschien ook niet zo gek na de beruchte Strade Bianche-achtige etappe in 2010, die door de regen veranderde in een modderspektakel. En ook moest de organisatie in 2011 al de Monte Crostis schrappen omdat de afdaling als te gevaarlijk werd beschouwd. Maar nu doet de organisatie er toch weer een schepje bovenop, want ondanks de hoeveelheid spektakel dat het kan opleveren, komen er toch veel vraagtekens naar boven over de veiligheid.

Gisteravond brak de discussie dan ook al los op Twitter. Verschillende renners en wielervolgers reageerden met termen als levensbedreigend en beschuldigde de organisatie van sensatiezucht. Het lijkt op het eerste gezicht ook niet de meest weloverwogen beslissing. Ook ik zet mijn vraagtekens bij de veiligheid. Daarnaast betwijfel ik of het klassement echt de beste daler oplevert. Zou Nibali, een van de betere dalers van het peloton, bijvoorbeeld zijn algemeen klassement op het spel zetten om de beste daler te worden? In ieder geval genoeg stof voor een discussie. Wat is jullie mening? Moeten we het nieuwe klassement een kans geven of brengt het de veiligheid van de renners alleen maar in gevaar?

Giro d’Italia