Als wielerliefhebber hou je niet alleen van de sport, maar kan je natuurlijk ook genieten van de techniek.

Van mooie wielen tot een prachtig ontworpen single speed, het wieleroog wil natuurlijk ook wat. Menig fietsdesigner is hier volledig van op de hoogte en speelt hier slim op in door de ontwerpen te vergezellen met mooie fotoreportages. Zoals bij Baum of bij Nakamo.

Geïnspireerd na het zien van zo’n mooie reportage pakken we enthousiast onze eigen camera en fiets, en beginnen foto’s te maken. Helaas komen we er dan vaak achter dat de fiets niet zo mooi tot zijn recht komt als in die mooie reportages. Maar niet getreurd, met de volgende eenvoudige tips kan je je wielerfoto-skills verbeteren.

Schone fiets
Zorg dat je fiets goed schoon is, poets alles op, want met een mooi onderwerp ben je al halverwege een mooie foto!

Voldoende licht
Je wilt natuurlijk dat je foto scherp en helder is, zorg daarom voor voldoende licht. “Ja logisch” hoor ik jullie denken, maar bedenk dat onze ogen veel minder licht nodig hebben dan de gemiddelde camera, vaak vergissen we ons hierin. Neem dus als het even kan je foto’s buiten en zorg dat je sluitertijd 1/125s of sneller is.

Mooi licht
Licht is licht, of toch niet? Nee, voor een mooi belichte fiets wil je ‘diffuus’ licht, geen hard zon- of kunstlicht en geen directe flits. Een bewolkte dag biedt over het algemeen mooi diffuus licht. Hebben we te maken met een van de zeldzame zonnige dagen in Nederland? Pak je kans en maak dan de foto’s rond zonsopkomst of -ondergang om gebruik te maken van het prachtige licht op deze dagdelen. Toch ‘s middags de foto’s maken? Zoek wat bomen op, bomen laten vaak genoeg licht door, maar de blaadjes maken het licht mooi diffuus.

Achtergrond
Het klinkt misschien gek, maar juist de achtergrond kan het verschil maken tussen gewoon een goede foto en een “wow!” foto.
Neem bijvoorbeeld schuin naar elkaar toelopende lijnen op in je achtergrond voor een extra gevoel van diepte, zet je fiets bijvoorbeeld midden op een pad/weg voor dit effect. Of kies voor een achtergrond die qua kleur en textuur gaaf past bij je fiets, bijvoorbeeld een oude muur, een industrieel pand of een uitgestrekte heide.
Heb je een camera waarbij je het diafragma kan instellen? Zorg dan voor een groot diafragma (laag f-getal), zodat je achtergrond mooi onscherp (ook wel bokeh genoemd) wordt, en je fiets echt uit de foto springt. Zorg bij de plaatsing van je fiets voor voldoende ruimte achter je fiets, zodat er genoeg afstand is voor je achtergrond om onscherp te worden.

Goede compositie
Ok! Je fiets is kraakhelder, je hebt prachtig licht gevonden en een fantastische achtergrond, nu nog een mooie reportage! Hoe? Door alles samen te brengen tot mooie composities, een paar tips:

– hou je camera recht bij totaalshots (af en toe moet je door je knieën)
– zorg voor afwisseling, totaalshots en mooie details
– plaats je onderwerp niet in het midden
– probeer lijnen in je compositie op te nemen die het oog naar het onderwerp leiden (zie foto hieronder)
– hou de foto clean, let op storende objecten in de achter- of voorgrond
– maak vooral veel foto’s!

Materiaal
Welke camera moet ik hiervoor gebruiken? Bovenstaande tips kan je met elke camera toepassen. Wel is het zo dat je met een spiegelreflexcamera makkelijker een onscherpe achtergrond creëert en je minder licht nodig hebt in vergelijking met een compact camera. Als je toch al een spiegelreflexcamera hebt of van plan bent er 1 aan te schaffen, koop dan een 50mm lens met diafragma van 1.4 of 1.8. Elke cameramerk heeft een goed betaalbare 50mm lens in het assortiment. Hiermee kan je fantastische details schieten en onscherpe achtergronden creëren, dé lens waarmee je voor weinig geld je fotografievaardigheden kan verbeteren.

Samenvattend, ga erop uit om je fiets eens mooi op de foto te zetten. Voor de mooiste foto ga je eerst op zoek naar goed licht, dan een mooie achtergrond en uiteindelijk een goede compositie. Zo werk je stapsgewijs naar een mooie foto toe.

Gerelateerd

  • Papageno

    Hoe houd je die fiets overeind zonder (zichtbare) standaard? Of photoshop je die standaard er later uit?

    • Racefietsblog.nl

      Ja idd beetje fotoshop als je de standaard weg wil hebben. Het makkelijkst is dan om een standaard bij de crank te gebruiken. Een standaard voor de spaken wegphotoshoppen is wat lastiger.