Sinds afgelopen week staat er een Kickstarter campagne online met misschien wel de meest betaalbare vermogensmeter ooit. iQ2, wat je uitspreekt als iQsquare, is een jong bedrijf uit Hillegom dat met de campagne geld op wil halen om de vermogensmeter ook daadwerkelijk te kunnen gaan produceren.

De heren en dame achter iQ2 zijn allen fanatieke fietsers die graag met een vermogensmeter fietsen. Voor de prijs die je voor een vermogensmeter betaalt waren de verwachtingen van het product hoog. Helaas werden ze hier in teleurgesteld als het aankomt op het installeren of de werking van desbetreffende vermogensmeter. Dit heeft ze aan het denken gezet om te kijken of het mogelijk is om de perfecte, maar ook betaalbare vermogensmeter te creëren.

Geen nadelen meer
Met de iQ2 hebben ze naar eigen zeggen een vermogensmeter die voor iedereen betaalbaar is. Maar misschien nog wel belangrijker is dat ze alle nadelen die ze zelf hebben ervaren met andere vermogensmeters hebben kunnen aanpassen. Zo is de iQ2 makkelijk uit te wisselen tussen verschillende fietsen en is hij geschikt voor alle soorten racefietsen en mountainbikes. Hij is waterdicht, de behuizing is stevig en beschermt het binnenwerk tegen stof en vuil.

De iQ2 powermeter is een unit die je tussen je pedaal en je crankarm monteert. Een kleine titanium as met kunststof behuizing met een gewicht van ongeveer 30 gram. Je kan kiezen voor een enkele of dubbele meting. Een linker vermogensmeter of een combinatie van twee sensoren die zowel links als rechts het vermogen meet. Dit gebeurt onafhankelijk van elkaar. De vermogensmeter is aan elke fietscomputer te koppelen die voorzien is van Bluetooth of ANT+. Via Bluetooth koppel je de vermogensmeter ook aan de bijbehorende app, waarmee je bijvoorbeeld je cranklengte kan instellen.

Betaalbare rekstroken
Het meten van vermogen gaat met behulp van rekstroken. Deze stroken meten hoever het materiaal rekt, wanneer er bepaalde krachten worden uitgeoefend op dit materiaal. Deze rekstroken moeten met de hand worden aangebracht, waardoor de kosten hoog zijn. Massaproductie, waardoor de kosten omlaag zouden kunnen, is hierdoor niet mogelijk. Bij iQ2 hebben ze een nieuwe techniek waarbij er deze rekstroken direct op het materiaal worden aangebracht tijdens de productie. Deze manier is volgens iQ2 betrouwbaarder en heeft een nauwkeurigheid van 1%. Bijkomstigheid van een geautomatiseerd proces is dat de kosten hierdoor aanzienlijk lager zijn. De iQ2 kan tot een maximaal aantal omwentelingen van 200 bijhouden en het meetbare vermogen reikt tot 2600 Watt. Daarnaast meet het ook je cadans en de soepelheid van je omwentelingen. De stroomvoorziening gaat met een CR2032 knoopcel batterij en gaat tussen de 200 tot 300 uur mee. De unit voegt per kant 16 mm toe aan afstand tussen je pedaal en crank. Wanneer je met twee kanten rijdt is dit dus 32 mm, waardoor de Q-factor behoorlijk wordt beïnvloed. De Q-factor staat voor de afstand tussen de linker en rechter crankarm. Wanneer je met één iQ2 meter fietst, staat je voet aan die kant 16 mm verder naar buiten.

Kickstarter behaald
De campagne op Kickstarter had binnen acht uur al het doel bereikt waardoor de vermogensmeter ook daadwerkelijk geproduceerd gaat worden en loopt nog tot 24 mei. Steun je nu het iQ2 project voor € 149,- of meer, dan zal er rond september 2018 een linker vermogensmeter bij je worden bezorgd. Voor hetzelfde bedrag kan dit ook met een rechter vermogensmeter. Voor € 249,- of meer, wordt er een set van linker en rechter vermogensmeter naar je verzonden. Wanneer het product op de markt komt zal een enkele vermogensmeter te koop zijn voor € 199,- en een dubbele vermogensmeter gaat € 349,- kosten.

Het doel om (een van de) goedkoopste vermogensmeters te produceren is gelukt. Qua werking en betrouwbaarheid kan ik geen uitspraken doen maar ik ben wel erg benieuwd naar de iQ2. Daarbij vraag ik me af of je het verschil in Q-factor merkt. Ook ben ik daarbij benieuwd naar de stevigheid, zeker wanneer je de iQ2 ook voor de mountainbike of crosser gaat gebruiken. Daar wil het nog wel eens voorkomen dat je crank of pedaal een steen of boomstronk raakt.

via iQ2 Kickstarter

Gerelateerd