De wielen van Lightweight zijn voor wielerliefhebbers niet onbekend. Enorm licht en stijf, maar met een zwaarwegend prijskaartje. Het is meestal ‘hate it or love it’ als het om deze wielen gaat. De een vind ze prachtig en de ander vind ze verschrikkelijk. Lightweight produceert wielen waarbij de verbindingen tussen naaf en spaak, en spaak en velg, wordt gelijmd.

In de triatlonwereld worden de wielen van Lightweight veel gebruikt. Het lage gewicht, in combinatie met de hoge stijfheid maakt het een perfect wiel voor het tijdrijden. Met de komst van de schijfremmen, die ook in de triatlon- en tijdritwereld steeds vaker op een fiets worden gebruikt, moesten ze ook in Duitsland weer opnieuw naar de tekentafel. Nu waren er al een tweetal wielsets uit het assortiment voorzien van disc naven, echter zijn deze niet specifiek toegespitst op het tijdrijden. De nieuwe Fernweg disc wielen zijn dat wel. Ze zijn verkrijgbaar in twee verschillende hoogtes: een velg van 60 mm hoog of een velg van 80 mm hoog (al is deze volgens eigen specificaties 79,5 mm). De voornaaf is gebaseerd is de bekende Lightweight Pentagon naaf met hoge flens en achter is het ook de Pentagon vorm met een DT Swiss 240 binnenwerk. De naaf is geschikt voor centerlock bevestiging van de remschijf. De velg is voorzien van de sierlijke en kenmerkende witte letters. In tegenstelling tot het sierlijke witte logo staat het type wiel in grote strakke zwarte letters op de velg. Opvallend is wel dat alle velgen nog een zichtbare remrand hebben. Blijkt dat ze in eerste instantie nog de Fernweg met velgremmen als basis voor dit wiel gebruiken. Ze zijn wel bezig met een velg zonder die rand, zodat het er optisch beter uit ziet, maar ze willen wel de kwaliteit hetzelfde houden dus kost dit wat meer tijd. Op dezelfde manier hebben ze ook de Meilenstein Disc destijds geïntroduceerd. Dit wiel heeft nu wel een eigen disc velg. Dus nog even geduld als je de decals wil laten doorlopen tot aan de velgrand.

Zoals gezegd zijn er twee opties qua velghoogte, maar daarnaast is er ook nog keuze uit clincher of tubular. Alle wielen zijn voorzien van 20 spaken en hetzelfde type naaf. De 60 mm hoge tubular versie is de lichtste uitvoering en weegt 1.605 gram. Niet bijzonder licht was mijn eerste gedachte. Echter gaat het in dit geval wel om wielen van 60 mm hoog en in dat segment zijn ze wel degelijk licht. Overigens is gewicht bij het tijdrijden lang niet zo’n issue als tijdens het klimmen. Een tijdrijder heeft meer baat bij een stijf en aerodynamisch wiel. De Fernweg 60 mm disc is ook verkrijgbaar in clincher uitvoering en dan komt het gewicht op 1.705 gram. De 80 mm uitvoering is eveneens verkrijgbaar in een clincher of tubular uitvoering. Een set tubular weegt 1.765 gram en een set clinchers zijn 100 gram zwaarder: 1.865 gram.

Zoals gezegd hebben wielen van Lightweight een stevig prijskaartje en dat is ook bij de Fernweg disc niet anders. Ze maken geen onderscheid in prijs tussen de verschillende velghoogtes. Wel zit er prijsverschil tussen het type velg: clincher of tubular. Een set Fernweg Disc tubular wielen heeft een adviesprijs van € 5.590,-. Een set Fernweg Disc clincher wielen komt uit op de enorme prijs van € 6.670,-.

via Lightweight

 

 

Gerelateerd

  • Youri Lentjes

    In de triathlonwereld worden Fernweg wielen helemaal niet veel gebruikt (al kan je natuurlijk verschillen van mening over het antwoord op de vraag wat ‘veel’ is). Top 15 van afgelopen IM Hawai reed er in ieder geval niet mee. En eerlijk gezegd kan ik zo ook geen rijtje athleten noemen die met Fernweg rijden. Veelgebruikt zijn (onder meer): Zipp, Jet, ENVE, Swiss Side en Flo.

    Gewicht is trouwens ook niet zo goed. Setje Swiss Side Hadron Ultimate 800+ (80mm) doet in clincher versie 1728 gram. Voor ongeveer een vierde van de prijs.

    The ENVE SES 7.8 disc wheelset weegt 1711 gram en is 2900 dollar (per set), dus lichter en goedkoper, en wel geoptimaliseerd voor disc-brakes (en dus geen overbodige remrand meer heeft en daardoor vermoedelijk aerodynamischer zal zijn).