Als er in een perszaal een fiets aan een weegschaal hangt, dan weet je het wel; die moet wel heel licht zijn, anders doe je dat niet.

Het was natuurlijk afgelopen weekend van de start van de Giro, maar er gebeurde nog meer rondom San Remo afgelopen dagen. Merida had de fietsende pers opgetrommeld om iets nieuws te laten zien. Dat het een nieuwe versie van hun klimfiets Scultura zou zijn wisten we al, maar meer informatie hadden we niet. Iets landinwaarts vanaf San Remo, in het wonderschone Pigna, was de presentatie.

Merida is Taiwanees en de fietsen worden daar ook gefabriceerd, maar de ontwikkeling van de fietsen vindt volledig plaats in Duitsland. Chief Engineer Jürgen Falke liet met een aantal slides zien hoe de Scultura zich over de jaren heen geëvolueerd heeft. Het eerste model uit 2006 was ook volledig van carbon met een respectabel gewicht van 1.100 gram (frameset). Kabels waren toen al volledig geïntegreerd. De opvolger was met 830 gram een stuk lichter, en de derde generatie was weer iets zwaarder met 850 gram. Maar wel onder meer Di2 compatible, BB386 EVO bracket en met enig comfort. Merida zag zelf echter ook wat minpunten. Achter kon maximaal een 23mm bandje gemonteerd worden (destijds de norm) en wat betreft aerodynamica schoot de fiets ook behoorlijk tekort t.o.v. de concurrentie.

Merida's Jurgen Falcke presenting the new Scultura to the press  |  Racefietsblog.nl

Een nieuwe generatie moet een verbeterde generatie zijn t.o.v. van zijn voorgangers. Met de stijfheid zat het altijd al goed, maar met name de aerodynamica en het gewicht waren de twee belangrijkste eigenschappen waar men aan gewerkt heeft.  Volgens Merida’s eigen metingen hebben ze wat betreft de aerodynamica een winst van zo’n 10% geboekt. De Reacto blijft sneller, maar de nieuwe Scultura doet het stukken beter dan zijn voorganger.

Een ander punt was dus het gewicht en om maar meteen met de deur in huis te vallen; daar zijn ze met vlag en wimpel in geslaagd. Sterker nog, ze lijken de toon te hebben gezet voor de rest van de markt. Dachten we dat Treks Émonda licht was, de Scultura 9000 LTD zit nog 100 gram onder; 4,55 kg zoals ook te zien op de foto. Amai! Niet iedere journalist zag zichzelf op zo’n lichte fiets de afdaling in gaan, maar de interesse was er niet minder om. En het gaat om een productiefiets, afgemonteerd met het lichtste dat in de winkel te krijgen is; Cranks, cockpit, zadel en zadelpen van AX Lightness, Tune Skyline wielen en SRAM Red groep. Knappe prestatie! Het gaat om het speciale CF5 frameset waarbij alles net iets dunner is gemaakt. Samengesteld uit 400 losse stukken carbon (zie wand op foto’s hieronder). En daarmee ook flink minder stijf (20% minder dan de CF4 Scultura), en ook gevoeliger en kwetsbaarder. Hoe kwetsbaar? Nou, op sommige plekken is het niet dikker dan vijf velletjes papier. Enthousiast op de bovenbuis gaan zitten wordt van harte afgeraden. Wil je het lichtste wat er is, dan zal je concessies moeten doen (en ergens anders op gaan zitten dus). Merida is ook van mening dat voor nu ook de grens is bereikt van wat er mogelijk is met carbon.

No bike gets ultra light without AX Lightness. As does this Merida Scultura 2015  |  Racefietsblog.nl

‘Onder’ de 9000 LTD komt de Scultura 9000. Ook het CF5 frame en met SRAM Red, maar verder afgemonteerd met FSA onderdelen en DT Swiss Mont Chasseral carbon clinchers. Minder licht natuurlijk dan de LTD, maar met 5,8kg nog altijd een veertje vergeleken met andere racefietsen.

De profs gaan niet met het CF5 maar het CF4 frame koersen. Die kunnen niet al te veel concessies doen. Dat is de Scultura Team, welke we ook gereden hebben en waar we later meer over laten zien. Deze komt alsnog op een 6,6kg (incl. pedalen en bidonhouders) en dus eigenlijk iets te licht. FSA onderdelen en Rotor cranks. Er is duidelijk voor een ander kleurenschema gekozen ten opzichte van andere jaren. Veel zwart met hier en daar subtiel de teamkleuren en strakke witte letters. Mooi! Voor de overige uitvoeringen van de Scultura wordt ook het CF4 frame gebruikt. Er zal ook nog een Scultura 6000 op de markt komen, ook met het CF4 frame, maar met Ultegra afgemonteerd.

De nieuwe Scultura zal deze zomer op de markt komen. Prijzen zijn nog niet bekend, ook vanwege de dollarkoers, maar voor 9000 LTD zal je buidel groot moeten zijn om diep genoeg te kunnen tasten, dat mag duidelijk zijn. Denk vijf cijfers. De eerste indruk is in ieder geval erg goed, en niet alleen vanwege het gewicht, want de nieuwe Scultura ziet er ook gewoon erg goed uit. Het imago dat bij onze review van de Scultura in 2013 nog als minpunt werd gezien lijkt nu toch eindelijk verleden tijd te zijn.

Nog even de modellen voor 2016 op een rij;

Merida Scultura 9000 LTD

  • 4,55kg
  • CF5 frameset
  • SRAM Red
  • Tune Skyline wielset
  • AX Lightness cranks
  • AX Lightness zadel en -pen
  • AX Lightness stuur en -pen

Merida Scultura 9000

  • 5,5kg
  • CF5 frameset
  • SRAM Red groep (incl crank)
  • DT Swiss Mont Chasseral wielset
  • FSA stuur, -pen en zadelpen.
  • Prologo Scratch 2 zadel

Merida Scultura Team

  • 6,6kg
  • CF4 frameset
  • Shimano Dura Ace Di2 groep
  • Fulcrum Racing Zero carbon clincher wielset
  • FSA stuur, -pen en zadelpen.
  • Prologo zadel

Merida Scultura 6000

  • > 7kg (nog onduidelijk)
  • CF4 frameset
  • Shimano Ultegra groep
  • Fulcrum wielset
  • FSA stuur, -pen en zadelpen
  • Prologo zadel

The new Merida Scultura 9000 2016. 5.8kg is pretty light  |  Racefietsblog.nl The new Merida Scultura 9000 2016. 5.8kg is pretty light  |  Racefietsblog.nl Merida Scultura 9000 LTD  |  Racefietsblog.nl Merida Scultura 9000 LTD  |  Racefietsblog.nl Only AX Lightness can drop the weight of the Merida Scultura 9000 LTD to a stunning 4,55kg  |  Racefietsblog.nlThe new Merida Scultura 2016 being presented to the press  |  Racefietsblog.nlThe display shows all 400 parts of carbon that the Scultura is made out of  |  Racefietsblog.nlScultura's lined up waiting to be ridden  |  Racefietsblog.nlLiguria is a good region to present your new bike, like the new Merida Scultura  |  Racefietsblog.nl

Gerelateerd