Het Taiwanese Merida bestaat alweer 46 jaar. Dat is waarschijnlijk veel langer dan je in eerste instantie dacht. Oprichter Ike Tseng startte het merk na een bezoek aan de Verenigde Staten om het imago van Taiwan binnen de fietsindustrie op te vijzelen.

De naam bestaat in feite uit de drie lettergrepen Me-ri-da. Die betekenen grofweg vertaald “de intentie om alleen mooie en hoogwaardige producten te maken waarmee iedereen op een zo prettig mogelijke manier zijn bestemming kan bereiken”. Een intentie waar je als fietsliefhebber natuurlijk alleen maar achter kan staan. Terwijl ze al lang bestaan heeft Merida zichzelf de laatste 10 jaar ons inziens pas echt goed op de kaart gezet. De fietsen die op hun R&D in Stuttgart ontwikkeld worden hebben een flinke ontwikkeling doorgemaakt en ook wat betreft styling hebben ze grote sprongen gemaakt. De aanwezigheid in de WorldTour helpt uiteraard ook.

Alles wordt wel nog steeds in Taiwan gemaakt, waar ze een van de grootste fabrieken hebben. Ze geloven in de kwaliteit, want ze geven levenslange garantie op hun frames. Hieronder willen we door middel van een selectie een indruk geven van wat Merida te bieden heeft voor komend seizoen. Als locatie hebben we gekozen voor Omnisport, de wielerbaan in Apeldoorn. Nu hebben racefietsen natuurlijk niet meteen heel veel te zoeken op een wielerbaan, maar een wielerbaan met zijn fraaie houtwerk heeft altijd iets bijzonders, toch?

Reacto
De Reacto is de aero-racer van Merida. Het model bestaat alweer een aantal jaren, maar heeft in de tussentijd een paar ontwikkelingen doogemaakt. Ook voor 2018 werd het weer vernieuwd. Het is nog iets aerodynamischer geworden en tevens lichter. Het frame is er in een CF2 en CF4 uitvoering. Beide carbon en ze zijn wat betreft uiterlijk nauwelijks van elkaar te onderscheiden, maar ze verschillende in de samenstelling van de carbonvezels. De CF4 is iets lichter en stijver dan de CF2. De Reacto Disc 5000 die we eerder jaar reviewden heeft bijvoorbeeld het CF2 frame.

Alle Reacto’s met schijfremmen zijn uitgevoerd met 12 mm steekassen. Dit draagt bij aan de stijfheid. De CF4 modellen krijgen het heel handig R.A.T. systeem mee waarbij het hendeltje geïntegreerd is in de as. De Reacto zal alleen nog met carbonframes en met schijfremmen te koop zijn vanaf € 2.199,- voor de Disc 4000 Team Replica tot de Disc Team-E die je direct hieronder ziet.

Merida Reacto Disc Team-E – CF4 fame, Dura-Ace 9150 Di2, DT Swiss PRC 1400 Spline – 7,45 kg – € 9.499,-
Merida Reacto Disc 7000-E – CF2 frame, Ultegra R8050 Di2, Fulcrum Racing 400DB – 8,05 kg – € 3.999,-
Merida Reacto Disc YC – CF2 frame, Dura-Ace R9100, Vision Metron 55 DB SC wielen – 8,2 kg – € 3.999,-
De Reacto YC (staat voor Your Choice) is een speciale editie van de fiets. Merida doet dat elk jaar. Het frame krijgt een uniek design, de afmontage is hoogwaardig en het geheel krijgt ook een iets scherpere prijs.
Het spuitwerk van de jaarlijkse Reacto Special Edition is ook dit jaar weer eentje die moeilijk is vast te leggen op de foto en die vooral in het echt bij daglicht het meest tot zijn recht komt.
Merida Reacto Disc 4000 Team Replica – CF2 frame, 105 R7000, Merida Expert CW Disc wielen – 8,65 kg – € 2.199,-

Scultura
Waar de Reacto uitblinkt in aerodynamica doet de Scultura dat in zijn lage gewicht. Het is ook het model waar je Nibali veelal op zal zien rijden. Een laag gewicht, maar toch zijn ze de aerodynamica niet helemaal uit het oog verloren door de buizen een aero profiel mee te geven om tot een zo goed mogelijke combinatie van laag gewicht met aero te krijgen.

Ook bij de Scultura is er een CF4 en een CF2 carbon frame, waarbij de CF4 het lichtst en stijfst van de twee is. En net als bij de Reacto hebben alle schijfremmodellen steekassen, maar zijn er van de Scultura nog wel velgremmodellen te koop.

De Disc Team-E a € 8.999,- is het topmodel, gevolgd door de 8000-E hieronder. In tegenstelling tot de Reacto zal de Reacto nog wel aluminium modellen hebben. Het instapmodel is de Scultura 100 voor € 799,-.

Merida Scultura 8000-E – CF4 frame, Ultegra R8050 Di2, Vision SC 40DB wielen – 7,5 kg – € 5.599,-
Merida Scultura Disc 6000 – CF2 frame, Ultegra R8000, Fulcrum Racing 700 DB – 8,45 kg – € 2.899,-
Merida Scultura Disc 500 – Disc Lite aluminium frame, Ultegra R8000 Disc, Merida Expert 22 SL wielen – 9,1 kg – € 1.849,-
Merida Scultura 200 – Scultura Lite aluminium frame, Shimano Sora GS, Merida Comp SL wielen – 9,3 kg – € 899,-

Jeugd
Merida heeft nu ook voor de jeugd een aantal modellen. Voor op de weg is er onderstaande Mission J Road en voor de cross hebben de mooie groene Mission J Cross (Zie verder naar onderen).

Merida Mission J Road – Shimano Claris, Mission Comp Disc 26″ wielen – 9,55 kg – € 799,-

Gravellen en bikepacken met de Silex
De Silex is volgens Merida hun meest comfortabele en veelzijdige racefiets ooit. Björn reed vorig jaar bij de introductie op onder meer op de Silex 700 en kan het beamen. Ja, het is een gravelbike, maar je kan ook heel prima mee op avontuur met een paar tassen. Met een gravelbike heb je normaal gesproken ook niets te zoeken op een wielerbaan maar Omnisport heeft zowaar een zandbak op het middenterrein!

Standaard uitgerust met 35 mm banden (Maxxis Razzo semi slicks), maar je kan nog door tot 44 mm breed en i.c.m. 650b ook voor een 2,2″ (56 mm) band gaan. Alle Silex modellen hebben – uiteraard – schijfremmen en zijn vóór en achter uitgerust met steekassen. De carbon Silex 7000 is de meest luxe met Ultegra R8000 voor € 2.899,-, het instapmodel is de Silex 300 met SRAM Apex1

voor € 1.299,-.

Merida Silex 7000 – CF2 frame, Ultegra R8000, Fulcrum Racing 700 DB wielen – 8,55 kg – € 2.899,-
Merida Silex 400 – 105 R7000, Merida Comp SL wielen – 10,2 kg – € 1.599,-

Cross met de nieuwe Mission

Merida CX 8000 – SRAM Force1, DT Swiss ER1400 Spline DB21 – 7,7 kg – € 4.399,-
Merida CX 600 – SRAM Apex1, Merida Expert CC wielen – 9,6 kg – € 1.699,-
Merida Mission J CX – SRAM Apex1, Mission J CX 26″ wielen – 10,05 kg – € 899,-
Omnisport Apeldoorn is ook de thuisbasis van wielerverening De Adelaar die er mooie verzameling groene Merida baanfietsen hebben staan, of hangen in dit geval.

Alle info bij Merida en dank aan Omnisport voor het ter beschikking stellen van de wielerbaan!