Door Koga waren we, samen met enkele anderen van de pers, uitgenodigd om een aantal dagen te komen fietsen op Mallorca. Naast Koga waren ook Van Nicholas (van de titanium fietsen) en FFWD (van de wielen) van de partij voor deze trip. Een extraatje dus. Zo meteen iets meer over de fietsen die ik gereden heb, eerst iets over Mallorca.

Hoe mooi is Mallorca!
Voor degenen die al eens in Mallorca zijn wezen fietsen is het geen nieuws, maar Mallorca is echt een heel mooi fietseiland. Het is niet voor niets dat daar bijna elke profwielrenner daar wel eens een trainingskamp heeft gehad. Ik zal het proberen uit te leggen. Denk je misschien bij Mallorca aan een feesteiland waar jongeren losgaan met drank en feestjes? Dat klopt, die zijn er ook maar die zitten vooral aan de kant van de hoofdstad van het eiland, Palma. Heel veel rustiger is het in de Serra de Llevant, het gebied ten noorden en noordoosten van Palma.

Ik zat in het dorpje Port de Pollença, een gezellig dorpje en een prima uitvalsbasis voor je fietsroutes. Dan de natuur. Als je een stuk fietst lijkt alsof je verschillende landschappen doorkruist. Het ene moment fiets je tussen helgroene grasvelden, dan weer door droge zandgebieden, dan weer door serieuze bergen, dan weer door prachtige doorkijkjes met koraalblauwe baaien, bossen, etc etc. Het lijkt nu bijna wel een promo voor Mallorca, maar dat is toch echt niet de bedoeling. Dan het fietsen op zich. De meeste wegen in Mallorca zijn netjes geasfalteerd en in goede staat en er zijn gewoon erg veel wielrenners aan het fietsen. Bij bepaalde pauzeplekken sta je zo met een groep van 50 andere fietsers op het terras, erg gezellig.

koga4

Qua klimmen heb je ook genoeg aanbod. Om maar wat te noemen:
– Coll de Soller (Noordkant, 7,3km, 6% en snelste naar boven was Tiesj Benoot met 26,6km/u)
– Puig Major (vanaf Soller; 14km, 6% en snelste naar boven was Ian Boswell met 26,5km/u)
– Sa Calobra, dit is misschien wel de mooiste beklimming met 26 haarspeldbochten en 9,5km, 7% en snelste boven was Sebastian Henao Gomez met 22,7km/u)
Een KOM halen zal wel moeilijk worden 🙂

Hier nog de Strava gegevens van de drie dagen: rit 1, rit 2 en rit 3

De racefietsen die Koga had geregeld stonden klaar bij één van de vele fietsverhuurbedrijven op Mallorca; Pro Cycle Hire. Koga werkt hier mee samen en had de nieuwe fietsen hier naartoe gestuurd. Wanneer je daar binnen komt valt je pas op hoeveel fietsers er moeten komen naar Mallorca, zoveel keus hebben ze uit verschillende echt goede racefietsen.

Koga
De fiets die Koga had geregeld is hun topmodel, de Koga Kimera Road Pro. Deze racefiets van 40T carbon is helemaal afgemonteerd met Shimano Dura Ace 11-speed, FFWD F4R-C wielen met Schwalbe One 25mm banden. Hij valt niet direct op als een Koga racefiets. De letters staan wat subtieler op het frame en hij oogt lekker stoer met glans op mat zwart. Kleine rode accenten (niet te veel naar mijn mening) maken het design af. De wielen van FFWD hebben hetzelfde rode detail. Wat wel opvalt is dat het topmodel wielen heeft met een aluminium remrand terwijl je misschien een volledig carbon wiel zou verwachten. Ik denk dat de fiets zonder die aluminium rand net even stoerder oogt, al ziet de rand er op de foto’s er niet verkeerd uit. Remmen doen ze in ieder geval wel super. Dat was met de afdalingen op Mallorca ook wel nodig. De Dura Ace direct-mount remmen doen hun werk, de remrand en de Schwalbe One 25mm banden de rest. Prima grip en remkracht. Ik reed erna nog een afdaling met Challenge Criterium Tubes maar die hadden duidelijk minder grip tijdens het afdalen. Blijkt dat de uitgekozen onderdelen prima bij deze Koga gezocht zijn.

koga-kymera-road-pro

De Kimera Road Pro heeft een relatief lange bovenbuis waardoor je fiets iets groter voelt dan hij is, terwijl hij wel de goede maat is voor mij. Wil je een meer race gevoel, dan kan je beter op papier een maatje te klein nemen. Die heeft dan precies de goede verhouding voor een echt racegevoel, lekker compact voelt hij dan. Ondanks het strakke frame voelt de fiets best comfortabel maar het is natuurlijk geen titanium. Sturen gaat erg soepel en op de paar ritjes dat ik ermee heb gereden, voelt het als een comfortabele, een beetje allemansvriend. De fiets weegt ongeveer 7,1 kg en heeft een adviesprijs van € 4999,-

Van Nicholas en FFWD
Ook Van Nicholas was met hun Boreas van de partij en FFWD had nog een paar extra wielen meegenomen. De Boreas heb ik ook kort op gefietst en titanium fietst gewoon erg vergevingsgezind als het gaat om hobbels en bobbels. Maar dat weet iedereen die wel eens een titanium racefiets heeft geprobeerd. Toch is de Boreas een racer. Hij voelt snel en gaat lekker vooruit bij het aanzetten. De fiets waar ik op reed was afgemonteerd met Shimano Ultegra, en met speciale FFWD F4R FCC Chrome edition wielen. Deze wielen hebben spaken en naven (DT240) van chroom en ik moet zeggen dat dit er erg gaaf uitziet bij deze geborstelde titanium Van Nicholas. Van mij mogen ze deze wielen ook in het assortiment opnemen.  Deze full-carbon clinchers hadden een nieuwe remrand met een 1.5K carbon laagje. Deze zou beter moeten remmen. De afdalingen dat ik ermee gereden heb voelde ik me geen moment onzeker met deze wielen. Ze zorgen voor een lekkere vertraging. Enige puntje van smaak is de titanium look. Zelf vind ik de gereden fiets er erg strak uitzien, maar ik kan me ook voorstellen dat wanneer Van Nicholas ook gespoten titanium racefietsen kan leveren dat de doelgroep groter wordt. Er zijn denk ik genoeg mensen die wel een titanium racefiets willen maar de standaard titanium kleur wat minder vinden. Misschien dat dit nog komt in de toekomst. De prijs van een complete Boreas is er trouwens vanaf € 2863,-.

vannicholas-boreas

Al met al een geslaagde trip! Voor iedereen die nog een weekje wil fietsen is Mallorca een echte aanrader!

Op de website meer info over Koga.

koga9koga5koga-2mallorca-klimmen mallorca-fietsen boreas-titanium ffwd-naaf  koga-kymera-road-pro5 koga-kymera-road-pro4 koga-kymera-road-pro3 koga-kymera-road-pro2 koga8koga7koga10

Tags: