Veel mensen hier kennen Miyata wel van de samenwerking met Koga. De bekende KogaMiyata racefietsen waarop Peter Winnen bijvoorbeeld een rit naar de Alpe d’Huez mee won. Of waar Leontien van Moorsel 3 keer goud op de Olympische spelen mee won.

Nu zien we ze eigenlijk vooral nog terug bij liefhebbers of als verroeste stadsfiets her en der verspreidt in de steden. De samenwerken tussen Koga en de stalen framebouwer Miyata eindigde al in 1990, maar bij de naam werd pas in 2010 Koga van Miyata losgeweekt. Omdat Koga nog steeds veel worden verkocht, zijn we het merk Miyata een beetje vergeten. En terwijl het merk toch al heel lang meegaat. Begin 1900 begonnen ze al met fietsen. Nu maken ze dus nog steeds stalen racefietsen, en nog serieus ook.

Hun lichtste complete racefiets van staal (Niobium)  weegt: 6,54 kg. En dat is niet verkeerd. Ze hebben verschillende modellen. De topmodellen worden afgemonteerd met Super Record EPS of zonder EPS. De levertijd is ongeveer 4 maanden. (dat is dan wel weer lang). Verder hebben ze nog verschillende andere modellen met verschillende groepen (Ultegra, Red, etc). Deze wegen allemaal wel onder de 9 kg voor de kleine maat 52.

Daarnaast is er ook nog een soort van retro stadsfiets, met de ouderwetse schakelpoken bij de bidonhouders. Zie ook de retro remgrepen  op de foto onderaan.

Hieronder wat foto’s en de site van Miyata is hier te vinden. Ze stonden afgelopen jaar trouwens ook op Eurobike.

miyata-staal miyata-campagnolo miyata-racefiets2 miyata-superrecordeps miyata-superrecord miyata-racefiets-ultegra miyata-racefiets-sramred miyata-tourfiets

 

Gerelateerd

  • melvin

    1995 was het laatste jaar voor de Japanse Miyata frames bij Koga. Miyata bouwt frames sinds 1890. Panasonic, een ander Japans merk dat we hier gehad hebben, bouwt trouwens ook nog steeds fraaie stalen en titanium frames. http://cycle.panasonic.jp/products/pos/