Natuurlijk leveren de ‘grote drie’ goed materiaal, maar er is meer! Paul Components maakt bijvoorbeeld zelf ontwikkelde remklauwen, en die zijn nog mooi ook.

En ze mogen dan wel mooi zijn, naar mijn mening, maar esthetiek staat misschien wel op de laatste plaats bij de ingenieurs uit Chico, Californië. Boven alles moet het goed werken en eenvoudig in gebruik zijn. Zo werken ze overigens al vele jaren, sinds 1988 ongeveer. Ze hebben zelfs ooit een eigen 8-speed MTB-derailleur ontwikkeld, de Powerglide. De derailleurs maken ze niet meer, maar zijn nu vooral bekend van onder andere hun naven.

Ze hebben hun eigen visie op hoe iets goed moet werken. Zo ook op de remklauw. Ze hebben drie jaar aan de Klamper gewerkt om tot het uiteindelijke resultaat te komen. Het is een mechanische remklauw dus er komt geen olie of hydrauliek bij kijken. De klauwen zijn ook vrij fors, maar dat is allemaal om de kwaliteit en voldoende remvermogen te kunnen waarborgen. Ze wilden de klauw zo rigide mogelijk hebben. De soort van pulley-wieltjes die je aan beide zijden van de klauw ziet zijn om de remblokjes af te stellen. Hiermee kan je dus beide blokjes afzonderlijk van elkaar afstellen.

De eenvoud van het geheel blijkt ook uit hoe het eenvoudig het aan te passen is. Je kan de remklauw namelijk voor zowel Shimano, SRAM en sinds kort ook Campagnolo gebruik door het vervangen van de los te bestellen actuator arm. Want ze hebben wel eigen remhendels, maar niet de geïntegreerde shifter voor de racefiets. Bekend mag zijn dat het doseren van remkracht bij hydraulische remmen beter gaat dan bij mechanische remmen. Daar staat tegenover dat het onderhoud bij mechanische remmen als deze een stuk eenvoudiger is. Je hoeft niet te bleeden bijvoorbeeld. In onderstaande video’s krijg je een indruk van hoe de remmen te stand zijn gekomen, verteld door o.a. Paul himself. De onderste video laat prachtig zien hoe de remklauw in elkaar zit.

De blauwe uitvoering is een limited edition om de tijden te vieren dat het anodiseren van aluminium onderdelen in de jaren en ’80 en ’90 bij BMX en MTB gewild waren. De remklauwen zijn standaard verkrijgbaar in zwart, zilver, zwart/oranje en zilver/oranje en kosten $ 208,00 per stuk.

Via Paul Components