Buiten Europa wordt er ook veel gefietst en is er minstens zo veel passie voor de sport. A’qto is hier een heel mooi voorbeeld van.

Als het op kleding aankomt is het aanbod de laatste jaren enorm toegenomen. En dan met name in de breedte. En als je jezelf dan echt wil onderscheiden van alle andere fietsers (naast je prestaties) ga je niet in je oude Rabobank outfit op pad, maar wil je iets dat niet alleen anders is, maar ook uniek. En daar is A’qto nou weer goed in.

Net even  anders
Het Australische A‘qto is een merk een voor fietsers geboren uit een passie voor design. Ze richten zich op fietsers met eenzelfde gevoel voor design die hun identiteit als fietser ook uit willen dragen – die op zoek zijn naar ‘iets anders’ en die de uitstraling van de kleding net zo belangrijk vinden als de uitstraling van de fiets.

Het bedrijf is opgezet door Damian Hancock in 2007 in Melbourne om de twee grootste passies in zijn leven samen te kunnen brengen; fietsen en design. En net als bij zoveel andere merken begon het met een visie om wereldwijd herkenbaar kledingmerk te worden voor fietsers. Een merk dat de geschiedenis en cultuur van het fietsen omarmt waarbij het belangrijk is dat het voor velen méér dan alleen een sport is, maar ook een identiteit en een manier van leven.

Dan is het natuurlijk ook wel belangrijk om te weten waar de naam voor staat. Het is niet zo moeilijk als het misschien lijkt al spreek je het wel anders uit dan je in eerste instantie zou denken. Het is namelijk Italiaans voor intens of beter nog, acuut. Je spreekt het uit als ‘a-kju-too’ (eventueel met een mooie Italiaans handgebaar erbij). Geïnspireerd door de intensiteit en passie van het Europese fietsen in de jaren ‘50 en ‘60. Ze voelen zich echt aangetrokken tot de uitstraling en romantiek van die tijd.

En ondanks dat ze zo geinspireerd worden door de geschiedenis van het Europese wielrennen zijn ze erop gebrand een geheel eigen visie en stijl te ontwikkelen voor de fietser. Juist in een sport waarbij de kleding vaak een mix is van kleuren en sponsor-logo’s en iedereen daardoor een beetje op elkaar lijkt. A’qto wil echt wat anders bieden, “to ride a different ride”, zoals ze het zelf mooi zeggen.

A’qto’s doel in het leven is om fietsers hun specifieke identiteit te laten uitdragen. Daarom zweren ze ook bij gelimiteerde oplages. Van elk ontwerp worden er slechts 100 geproduceerd! Nu is de kans dat je in Nederland iemand met hun kleding ziet al klein, maar hierdoor wordt de kans natuurlijk nog eens vele malen kleiner. Dit geldt voor hun fietskleding, maar ook voor hun casual kleding als t-shirts en polo’s bijvoorbeeld.

Hulde aan de monumenten!
Voor oprichter Damian zijn de monumentale ritten exemplarisch voor het Europese wielrennen; iconisch, uitdagend, prachtige geschiedenis en waarlijk inspirerend. Speciaal voor het voorjaar hebben ze daarom t-shirts ontworpen voor drie monumenten; Luik-Bastenaken-Luik, de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix. Prima casual t-shirts die je natuurlijk kan dragen als je naar de wedstrijd kijkt, maar juist ook als er geen fiets in de buurt is! Op die manier laat je toch zien dat je een liefhebber bent. En de kans dat je de enige bent die het heeft is ook groot, van elk shirt worden er maar 50 gemaakt.

De shirts zijn te koop voor EUR 32,77 in de A’qto webshop waar ze overigens nog veel meer designs hebben. En al is het helemaal in Australie, de verzendkosten zijn 11 euro, dus dat valt mee! Bij meer dan 99 euro is het zelfs gratis.

Aqto.ParisRoubaix.TheHellOfTheNorth_th Aqto.LaDoyenne.LBL_th Aqto.DeRonde

Aqto.kit