We zaten al even op de officiële bekendmaking van de nieuwe aero stuurpen van Enve te wachten. We zagen hem eerder onder andere al op de Cervélo van Boasson Hagen. Nu is hij dan ook officieel gepresenteerd.

Eerst hebben ze een ontwerp gemaakt dat zo min mogelijk wind vangt aan de voorkant en aan de achterkant zo min mogelijk “drag”. Die “drag” is de tegenwerkende kracht wanneer de luchtstroom de achterkant van het object verlaat. Maar alleen aero was voor Enve niet genoeg, het moest ook nog functioneel zijn. Dus hebben ze daarna gekeken hoe je de lengte en de hoek eenvoudig kan optimaliseren.

0,6 Watt + 5 Watt = 30 Watt
Met als resultaat een stuurpen waarbij je de hoek op -7 graden, -12,5 graden of -17 graden kan instellen. Wanneer je de hoek van -12,5 graden gebruikt heb je nog de mogelijkheid om de stuurpen 2,5 mm langer of korter kan maken, zodat hij exact aansluit bij je gewenste geometrie. Het werkt met meegeleverde opvuldopjes die je kan gebruiken. Erg functioneel dus.

Het nadeel vind ik dat het geheel er nogal fors uitziet. Qua vermogenswinst moet je ook geen wonderen verwachten, maar alle beetjes helpen. Met 40 km/u win je 0,6 Watt ten opzichte van de standaard stuurpen. Het aero stuur van Enve doet daar nog 5 Watt bij. Het bijzondere is dat ze het geheel ontworpen hebben rekening houdend met een renner op de fiets. Dan krijg je dus een soort van 1 + 1 = 3. Bij tests in de windtunnel blijkt namelijk dat, afhankelijk van de renner, een winst van 15 tot 30 Watt mogelijk is met de combinatie stuurpen en stuur.

De stuurpen die in de maten 100, 110, 120, 130 en 140 mm te koop is, kost $ 300,-. De geintegreerde fietscomputerhouder is daarbij niet inbegrepen.

Via Enve

Tags: