De nieuwe Cervélo P5X is vanacht gepresenteerd, officieel in Hawaii (Kona, Wereld Kampioenschap Ironman) maar tegelijkertijd overal ter wereld. En dat was in Nederland bij Piet de Wit in Wormer waar de P5X werd onthult onder het genot van een hapje en een drankje, zoals dat zo mooi heet.

Als eerste maar iets over de looks. De meningen zijn erover verdeeld maar de meerderheid vindt het toch een gave fiets. In het echt is het nog meer een brute verschijning dan van een afbeelding. Hij ziet er aggresief uit. Het missen van de zadelbuis is misschien wel het eerste wat direct opvalt, ondanks dat dit niet uniek is bij triathlonfietsen. Qua looks zou hij zo in de nieuwe Batman film kunnen figureren wat mij betreft.

Na drie jaar ontwikkelen was het uitgangspunt van Cervélo het maken van een echte triathlonfiets. Dus niet zoals de P5 die voor triathleten maar ook voor wielrenners met hun UCI restricties moest dienen. Geen water meer bij de wijn. Deze fiets is dus geschikt voor alle triatlonwedstrijden waarbij je met een fiets zonder UCI goedkeuring mag rijden. Dat verschilt een beetje per wedstrijd, maar voor het gemak kun je uitgaan van wedstrijden waar je niet mag stayeren. In die drie jaar onderzoek hebben ze allerlei setups van triathleten (14000+) bekeken. Hoeveel bidons hebben ze bij zich, waar zitten de bidons op de fiets, waar hebben ze de reepjes en gelletjes bewaard etc etc, om zo tot een optimale design te komen waarbij rekening is gehouden met alles wat een triathleet meeneemt. Ze hebben in totaal 180 uur met de fiets in de windtunnel doorgebracht, met als resultaat deze P5X. Volgens metingen van Cervélo is dit van alle concurrentie, de meest aerodynamische fiets, gemeten met alles erop en eraan. Dus hoe een triathleet op pad gaat met bidons en al.

Technische data:
Voorvork: Cervélo All-Carbon, P5X Fork
Cockpit: FSA IS2 1-1/8 x 1-1/2″
Zadelpen: Cervélo P5X Seatpost with Ritchey Head
Shifters: Sram RED eTAP Blips and RED eTAP Clics
Achterderailleur Sram RED eTAP
Voorderailleur: Sram RED eTAP
Remmen: TRP HY/RD
Remhendels: Sram S-990 Aero Brake Lever
Crank: Sram RED, 52/36
Crank Length S:165mm M:170mm L:172.5mm XL:172.5mm
Bottom Bracket: CeramicSpeed, PF-30, Ceramic Bearings
Aero Bar: Cervélo P5X Aerobar
Zadel: ISM PS 1.0
Cassette Sram XG 1190, 11-28
Ketting: Sram RED 22
Wielen: Enve SES 7.8
Banden: Continental GP4000 S II 700 x 25c
Remschijf: TRP-25 Centerlock 2-Piece Rotor 160mm
Prijs: $15000,- (in euro’s is het nog niet bekend, maar je kan uitgaan van om en nabij de €15000,-)

Een paar features van de fiets. Hij heeft aan de kettingkant bij de crank een opbergvak voor tools en bandjes. Dit is bewust aan die kant gedaan omdat je tijdens een wedstrijd bij pech de fiets altijd met de kettingkant naar boven legt, zodat je nog bij je tools kunt. Verder zit er nog op verschillende plekken opbergvakjes, die je ook kan verwijderen wanneer je ze niet nodig hebt. Op de bovenbuis hoort nog een extra opbergvak, maar die zie je niet op de foto’s. Steekassen zorgen voor extra stabiliteit. Wanneer je het stuur omdraait, komt hij 8cm lager, voor een diepere zit. Voor het vervoer van de fiets hoef je maar 4 boutjes los te draaien en je kan het stuur inklappen. Ook is er optioneel een kofferset voor de fiets beschikbaar zodat je hem makkelijk kan vervoeren. De schijfremmen van TRP zijn hydraulisch maar worden met een kabel aangestuurd, hierdoor kunnen ze alle kabels makkelijk door het frame laten lopen. Leuk feitje: In Azie was vandaag tijdens de lunch (dus na 1 ochtend) al 20% van de 2017 productiecapaciteit aan orders binnengekomen. Dat is nog eens een lekker begin.

Er komt ook nog een Ultegra Di2 versie die $11000,- gaat kosten.

En dan de foto’s:

cervelo-p5x-3 cervelo-p5x-12 cervelo-p5x-14 cervelo-p5x-16 cervelo-p5x-13 cervelo-p5x-15 cervelo-p5x-6 cervelo-p5x-10 cervelo-p5x-11 cervelo-p5x-8 cervelo-p5x-7 cervelo-p5x-5

Via Cervélo

Gerelateerd

  • Papageno

    NIce! Ook maar op het boodschappenlijstje.

  • Youri Lentjes

    Er wordt veel onbesproken gelaten over deze fiets, en de gang van zaken rond de introductie. De fiets is meermaals uitgesteld en in de fiets waar het meest naar uit werd gekeken. Er bestaat veel discussie over de vraag of beam-bikes (ontwerp zonder zadelbuis) wel echt het snelst is. Verder worden 2 grote punten van kritiek genoemd (naast de prijs): 1) het missen van een intern drink systeem (zoals Specialized Shiv en eigenlijk ook Ventum) en 2) de slechte uitvoering van de schijfremmen. Met name dat tweede is opvallen. Het lijkt een aerodynamisch zooitje rond de schijfrem. Daarnaast verlies je een deel van de voordelen door alsnog met een kabel te remmen.

    Tijdens Kona 2016 leek mij dat de Diamondback Andean en ook de Cervelo P5x meer last hadden van de crosswinds. Waarschijnlijk het gevolg van het oppervlakte van het carbon aan de voorzijde van de fiets. Goed als de wind in een low yaw / kleine hoek komt, minder prettig bij een hardere zijwind (lage yaw is wel het meest voorkomend normaliter, Kona is wat dat betreft niet “normaal”).