We wisten al een beetje dat het eraan zat te komen en vanaf gisteren 17:00 uur is het officieel; Shimano presenteerde zijn volledig nieuwe Dura-Ace groepen. De mechanische R9100 en de elektronische – Di2 – R9150. Niet draadloos, niet zoals SRAM’s eTap, en ook geen 12-speed, maar wel veel andere vernieuwingen.

De laatste groepsets, de Dura-Ace 9000 en 9050, stamden ook alweer uit 2012 dus eigenlijk werd het ook wel weer tijd voor iets nieuws. Er is wel nog steeds een mechanische en elektronische groep, maar dat is ook geen verrassing vinden wij. Niet dat ze in de afgelopen jaren helemaal stil hebben gezeten. In de tussentijd zijn er al een paar dingen vernieuwd, denk bijvoorbeeld aan de schijfremmen. Dat is ook precies een goed voorbeeld van wat er anders is aan de nieuwe groep. Het ziet er allemaal weer een stuk strakker uit. De meest opvallende eigenschappen van de nieuwe groep;

  • Volledig nieuwe crankset met geïntegreerde vermogensmeter
  • ‘Eigen’ hydraulische schijfremmen
  • Synchronized Shifting (voor- en achterderailleur kunnen beide met één shifter bedient worden, zoals bij de XTR en XT groep al kon)
  • Twee nieuwe wielsets

Cranks met geïntegreerde vermogensmeter
De foto van de crank laat al duidelijk zien dat deze helemaal nieuw is. Ja, wel nog steeds vier armen, maar dat is dan ook wel. Ze maken nog steeds gebruik van hun Hollowtech techniek, ze zijn hol van binnen, maar je ziet ook goed dat de armen een stuk forser zijn geworden. Het doel daarvan is om ze stijver te krijgen. Als je goed kijkt zie je ook dat ze niet symmetrisch zijn. De 4 armen zijn ook nog meer verschillend van elkaar dan de vorige Dura Ace groep. Ook dit staat in het teken van stijfheid, maar met name de efficiëntie van het overbrengen van de krachten van de renner naar de fiets, de rode draad bij de ontwikkeling van de groep.

En als je nóg wat beter kijkt, zie je de geïntegreerde vermogensmeter zitten. Voorheen zagen we alleen dergelijke meters van derde partijen, deze is echt van Shimano zelf. Het vermogen wordt aan beide kanten gemeten, dus bij beide benen. Hierbij wordt ook de cadans gemeten. En hier komt al een deel van het draadloze naar voren; de data van de vermogensmeter wordt via ANT doorgegeven, terwijl de instellingen en firmware update via Bluetooth Smart gaan. Die instellingen via Bluetooth kan je met behulp van hun nieuwe E-Tube app doen. Die app kan je ook gebruiken voor instellingen aan het Di2 gedeelte van de groep. Ook een soort van draadloos is het opladen, dit gaat via een magneet. Van de adapter naar de fiets heb je dan geen kabeltje meer nodig. De cranks zullen verkrijgbaar zijn in de lengtes 165 t/m 180mm en je kan kiezen tussen 50-34T (609g), 52-36T, 53-39T (621g), 54-42T en 55-42T.

Eigen hydraulische schijfremmen
Je kan natuurlijk al schijfremmen i.c.m. Dura-Ace groepen gebruiken, maar er waren nog geen toegewijde Dura-Ace hydraulische schijfremmen beschikbaar. Nu wel. Ze gebruiken voor de remklauwen hun eigen ontworpen Flat-Mount systeem waarmee ze direct op het frame gemonteerd kunnen worden. Opvallend zijn ook de rotors. Het zilver met zwart springt er goed uit. Ze zullen verkrijgbaar zijn in 140mm en 160mm en zouden warmte tot 30% beter af kunnen voeren. Wat wij eigenlijk nog missen is dat waar het deels allemaal om te doen te doen was in de racewereld; de scherpe randen. Die lijken op het eerste gezicht niet afgerond te zijn of wat dan ook.

shimano-dura-ace-9170-disc

shimano-dura-ace-9170-road-disc-flar-mount

Als je geen schijfremmen wil of mag kan je ook altijd nog de nieuwe velgremmen gebruiken. Beschikbaar als dual-pivot of direct-mount. Ze bieden meer ruimte voor banden en zijn officieel geschikt voor banden tot 28mm. On-officieel kon dat soms al overigens. Ook moeten ze 43% stijver zijn vergeleken met de oude remmen.

Shimano-dura-ace-9100-velgrem

Wielen
De nieuwe C60 en C40 wielen zijn beide 28mm breed waardoor ze stijver zijn. Maar er is ook gedacht aan de luchtweerstand. De nieuwe C60 bespaard volgens Shimano 16Watt vergeleken met de C50. De wielen komen er voor clinchers en tubes en voor schijfremmen als tubeless of tube versie. Hieronder de C40.

duraace-c40-remrand duraace-c40-carbon

Synchronized Shifting
Gesynchroniseerd schakelen wil zoveel zeggen dat de voor- en achterderailleur samenwerken. Dit is al een succes gebleken onder de naam Synchro Shift bij de XTR en XT Di2 groepen. Hiermee kan je beide derailleurs bedienen met één shifter.

De shifters voor de mechanische en hydraulische remmen hebben dezelfde ergonomische vorm. Die voor de hydraulische remmen was eerst makkelijk herkenbaar; die was een stuk forser.

shimano-dura-ace-9100-shifter shimano-dura-ace-SW-9150-TT-shifter

Daarnaast is er voor de achtercassettes ook de keuze uit een 11-30. Deze maakt gebruik van de zogenaamde Hyperglide technologie zodat de hele range makkelijk kan worden bereikt tijdens het schakelen.

shimano-dura-ace-9150-di2-derailleurs

shimano-dura-ace-9100-cassette

De nieuwe Dura-Ace groepen zullen begin 2017 beschikbaar komen, prijzen zijn vooralsnog niet bekend gemaakt.

Zie ook Bikegear voor info.     Shimano-dura-ace-9100-pedaal

Gerelateerd

  • Jer81

    Zo, die crank is er wel eentje van de buitencategorie. De buitencategorie; lelijk.