Op zoek naar nieuwe schoenen? Op deze Mavic Comete’s mag je gezien worden, maar je kan er maar beter een beetje zuinig mee doen.

Onlangs hadden we al een set titanium derailleurwieltjes die de categorie ‘high end’ te buiten gingen en deze nieuwe schoenen van Mavic kunnen ook zo mee in dat rijtje. Grappig genoeg zijn ze nog altijd niet zo duur als de derailleurwieltjes, maar met € 1000,- voor een paar komen ze een heel eind. Mavic’s Comete schoenen zijn zonder twijfel bijzonder te noemen. Waar we gewend zijn dat bij de meeste schoenen de zool volledig van carbon is, hebben ze bij Mavic de hele schoen van het materiaal gemaakt. Dat hebben we al eens eerder gezien, maar dan als eenmalig project bij prof van Lotto-Soudal Adam Hansen. Alles met het oog op prestatie, want er zijn compromissen gemaakt. Carbon is licht, maar ook stijf en je kan je voorstellen dat carbon net iets minder lekker om je voet zit dan leer. Maar de schoen is gemaakt op basis van verzoeken en feedback van de profs.

Het project is eigenlijk al in 2011 begonnen met de Zxellium Ultimate die ook al veel carbon bevatte. Het verzoek dat Mavic kreeg van de renners was meer stijfheid om een zo efficiënt mogelijk overbrenging van vermogen te realiseren zonder in te boeten aan gewicht. Er zijn ongeveer 200 prototypes voorafgegaan aan dit model, waaronder één met geïntegreerde schoenplaatjes om de stack zo minimaal mogelijk te houden, namelijk 4,5mm. De stack is de afstand tussen de binnenkant van de zool met de bevestiging van de schoenplaatjes en de buitenkant van de zool. Grofweg gaat het om de afstand tussen je voet en het pedaal. Hoe korter die afstand, hoe directer de overbrenging, alsook het gevoel daarvan.

Maar wat natuurlijk direct opvalt, zeker aan de afbeeldingen hieronder, is de constructie. Er is een schaal die is opgebouwd uit carbon, met verschillende lay-ups. Je gebruikt een ‘bootie’, een sok feitelijk, die in de schaal past. Die sok zorgt voor het comfort. Die sok hebben ze in verschillende uitvoeringen. Een voor de zomer bijvoorbeeld, maar ook in een regenuitvoering. Slim! Dat prestatie boven comfort gaat wil nog niet zeggen dat ze niet comfortabel zijn. En dat is maar goed ook, want je moet er toch niet aan denken om bij drie weken Tour de France elke dag weer oncomfortabele schoenen aan te moeten doen. Dan Marten heeft er vorig jaar al de Tour op gereden en is erg te spreken over het comfort.

De pasvorm is dusdanig dat de voet wel veel bewegingsvrijheid heeft, meer dan bij ‘traditionele’ schoenen. Dit komt onder andere door de relatief lage rand van de hielcup rondom de enkel. Mavic stelt dat de spieren van de enkel een grote rol spelen bij het uitvoeren van een soepele pedaalslag. Mavic claimt dat met de combinatie van de carbon schaal met minimale flex, de ruimere bewegingsvrijheid en extreem lage stack 15% aan energie bespaard kan worden in de kuitspieren bij elke pedaalslag, alsook 4,2 watt besparing. Feedback van testers was onder andere ook dat ze het gevoel hadden een soepelere, meer volledige pedaalslag te maken.

Hoewel wij onszelf niet snel een paar fietsschoenen van € 1000,- zien aanschaffen lijkt Mavic er wel in geslaagd te zijn iets meer dan alleen een exclusieve schoen te hebben gemaakt. De schoenen zijn stijf, licht (al hebben we nog geen opgegeven gewicht) en laten de renner beter presteren. Dat ze er ook goed uitzien is dan weer mooi meegenomen.

De schoen is vanaf 14 april in 50 geselecteerde winkels in Europa verkrijgbaar voor de lieve som van € 1000,-.

Mavic.com

Gerelateerd