Deze zondag gaan we ze in Vlaanderen weer voor het eerst meemaken; de kasseien! Mooi om te zien, wat minder fijn om te beleven. Je weet pas hoe het is als je er een keer overheen gereden hebt. Elk jaar wordt de kasseien-trucendoos weer opengetrokken om de profs het leven ietsje makkelijker te maken tijdens De Ronde en De Hel Van Het Noorden. Denk aan extra (dik) stuurlint, bredere banden, speciale bidonhouders. Over niets wordt bijvoorbeeld zo geheimzinnig gedaan als de bandenspanning die je moet gebruiken.

Pinarello en Jaguar
Pinarello is samen met Jaguar het lab ingedoken om Team Sky een handje te helpen. Het team zal zondag tijdens De Ronde van Vlaanderen voor het eerst met de Dogma K8-S ten tonele verschijnen.  Voor de twee hobbelige monumenten hebben ze dus een speciale fiets ontwikkeld. Niet zomaar een endurance racer, de K8-S heeft achtervering! Het is niet nodig om over centimeters veerweg te praten, het gaat namelijk om een stukje elastomeren dat de schokken van de achterbrug moet opvangen. Wel helemaal zelf ontwikkeld en met 95 gram ook wel erg licht. Tevens hebben ze de liggende achtervork herontwikkeld waardoor deze 10mm extra veerweg zou moeten bieden. Dit noemen ze Flexstays.

Sir Bradley Wiggins is lovend over de fiets, maar we hadden ook niet verwacht dat hij iets anders zou zeggen over zijn sponsor. Neemt niet weg dat de toegepaste technieken de renners wat meer comfort moeten kunnen bieden. Het kan nét dat beetje verschil maken waardoor je op het einde nog wat meer fut over hebt dan je tegenstander en als eerste over de streep komt.

Geschiedenis van schokdempers
Het idee van schokdempers is natuurlijk niet nieuw, menig mountainbiker zal dit waarschijnlijk licht gniffelend lezen, maar toch hebben we het al heel lang niet meer gezien. Voordat Mapei aan de macht kwam in de klassiekers met mannen als Johan Museeuw, werd de Hel drie keer gewonnen door renners met een Rock-Shox Paris-Roubaix voorvork. Ekimov reed in 2005 nog op een Trek met vergelijkbare demping (onderste foto). Niet revolutionair dus, maar wel mooi, die speciale fietsen.

Pinarello K8-S. Team Sky brand new weapon against the cobbles | Racefietsblog.nl  Pinarello K8-S. Team Sky brand new weapon against the cobbles | Racefietsblog.nlPinarello K8-S. Team Sky brand new weapon against the cobbles | Racefietsblog.nl

Ekimov's Trek during Paris-Roubaix 2005 (credit Scot Daubert)
(Foto Scott Daubert)

Gerelateerd

  • Michiel

    Weet iemand het merk/type van de banden waar Sky mee rijdt tijdens de afgelopen klassiekers?

    • racefietsblog

      Dacht dat ze rijden met FMB Tubes, type Paris Roubaix

  • Maarten Brandjes

    Snap alleen niet waarom je dan wel met hoge wielen fietst…

    • Coen Telgenhof

      Stevigheid! Lage carbon velgen rijdt je nog wel een keer doormidden als je daarmee een paar keer op een kassei stoot.

      • Bas

        Ik kan mij het verhaal van mijn lokale fietsenman herinneren dat een paar jaar gelden Sky die leightweight wielen gingen testen op de kasseien van Parijs Roubaix en bij wiel nummer 26 dat brak zoiets had van hmmmmmmm, toch maar niet.
        26 x …….duizend euro op één middag.

        Kan iemand mij uitleggen als je een Gent Wevegem met z’n harde wind en kasseien pakt, waarom je dan toch voor hoge Carbon kiest en niet voor “gewoon” aluminium, ze moeten toch ook altijd nog extra gewicht bijstoppen omdat die fietsen zo licht zijn dan heft dat elkaar toch op?

        • Coen Telgenhof

          Ik vermoed dat de lightweights op kasseien gewoon breken omdat deze te stijf zijn. deze geven geen krimp en kunnen geen klap opvangen.

          Aluminium zullen ze niet doen want dat gaat ten koste van stijfheid en dus snelheid. Daarnaast zitten er kasseien in dus heb je ook wel wat stevigheid nodig, al lijkt me 35mm dan ook een prima hoogte qua carbon.