“Sneller, sterker en duurzamer”. Ze winden er geen doekjes bij Bontrager als het gaat om hun nieuwe R3 racebanden. Ze komen met een tubeless-ready in 32 mm en niet-tubeless-ready variant in 23, 25 en 28 mm. Daarnaast hebben ze ook hun anti-leksvloeistof vernieuwd.

De R3 kan je de high-end raceband van Bontrager noemen. Je hebt ook nog de R4, maar dan gaat het om heel soepelen en handgemaakte band met katoenen karkas. Ook high-end, maar de twee kan je eigenlijk niet met elkaar vergelijken. Hij heet voluit de R3 Hard-Case Lite terwijl je de R4 ‘soft-case’ zou kunnen noemen door het katoenen karkas. De R3 is wat technischer en er is veel aan vernieuwd ten opzichte van de oude uitvoering.

Meer kilometers en minder lek
Het team van Bontrager heeft voor de nieuwe band een geheel nieuwe compound samengesteld dat ze ‘TR-Speed’ noemen. Het moet zorgen voor een lagere rolweerstand en een verlengde levensduur van de banden. Dat zijn twee eigenschappen die niet altijd samengaan, dus dat is goed om te horen. De rubber compound zou zelfs tot een 75% langere levensduur van het loopoppervlak moeten zorgen volgens Bontrager zelf. We weten niet hoe het met de oude R3 gesteld was, maar het klinkt in ieder geval als een significante verbetering. Ook omdat banden in deze categorie vaak een aardige investering zijn.

Naast het verlengen van de levensduur hebben ze ook gewerkt aan de lekbestendigheid door een extra laag toe te voegen, gemaakt van zeer dicht geweven Nylon105. Dit moet zorgen voor een lichtere band met een 12% betere lekbestendigheid t.o.v. de oude band.

De R3 Hard-Case Lite is er in de maten 700x23c, 25c en 28c in het zwart én met een bruine wang. Niet tubeless te gebruiken, daar hebben ze de R3 Hard-Case Lite TLR. De banden wegen resp. 190, 203 en 230 gram, allen 120 TPI en kosten € 34,99 per stuk.

Tubeless alleen in 32 mm
Toen ik de info over de R3 aan het lezen was verbaasde het mij al het niet om tubeless banden ging. Daar hebben ze één aparte nieuwe band voor, de R3 Hard-Case Lite TLR. En die is er alleen in 32 mm. Het heeft veelal dezelfde eigenschappen als de niet-tubeless versie. Dus ook het nieuwe TR-Speed compound, de Nylon105 anti-leklaag en zowel in het zwart als met bruine wang.

De bredere varianten van de R3 en dus ook de TLR hebben extra profilering in het loopoppervlak. Als je de foto’s van de 32 mm TLR en de bovenste drie van de R3 25 mm met elkaar vergelijkt kan je goed het verschil zien. Hoe breder de band, des te meer profilering voor grip in de bochten. De R3 Hard-Case Lite TLR is er alleen in 700x32c, 120 TPI, weegt 340 gram en kost € 59,99 per stuk.

Bontrager TLR anti-lek vloeistof
Ook nieuw is de Bontrager TLR Tyre Sealant. Het moet gaten sneller dichtmaken, langer meegaan en je banden nog beter luchtdicht maken. Ze benadrukken dat er geen ammoniak in verwerkt is om aantasting van velgen en banden te voorkomen.

De vloeistof moet gaten tot 6,5 mm dicht kunnen maken, is te gebruiken bij temperaturen van -21 tot +49 graden Celsius en heeft tegenwoordig een blauwe kleur. Het is te verkrijgen in een flesje van 90 ml a € 3,99 en een fles van 950 ml a € 31,99.

En hoewel we het niet alsmaar aan willen prijzen, vinden we het toch een te goede regeling om het niet te noemen: ook voor deze producten geldt dat je 30 dagen de tijd hebt om ze te proberen. Vind je het toch niet goed genoeg? Dan krijg je je geld terug.