Veel profs rijden toch nog vaak met een tube. De tube bestaat al heel lang, maar wordt vaak gekozen omdat dit type band toch het lichtste rijdt. Maar daar wil Specialized nu toch echt verandering in brengen met een nieuwe tubeless band, de S-Works Turbo RapidAir. Ze begonnen met de zoektocht naar een band die sneller, comfortabeler en lekbestendiger was. Maar ook eentje die meer grip had in de bochten. Dat is nogal een lijstje!

Ze zijn na veel testen uitgekomen bij een tubeless band. Wat deze band speciaal maakt, is dat het karkas van de band maar bestaat uit twee lagen i.p.v. de gebruikelijke drie. Ze hebben de bovenkant van de band soepeler gemaakt, zodat de rolweerstand omlaag ging. De wangen van de band zijn juist weer wat steviger gemaakt, zodat ze de krachten in de bochten goed kunnen opvangen. Het resultaat is volgens tests van Specialized een band die in de bochten rond de 18 % meer grip heeft en een 17 % lagere rolweerstand heeft dan hun S-Works Turbo Allround Tubular.

Makkelijk ploppen
De S-works Turbo RapidAir moet ook beter in de velg ‘ploppen’ om zo makkelijker voor elkaar te krijgen dat de band en velgcombinatie luchtdicht is. Met een sealant wordt ervoor gezorgd dat kleine lekjes snel worden gedicht. De band heeft Fabio Jakobsen in de Tour of California al aan een etappezege geholpen. De sealant speelde ook een belangrijke rol, want Fabio finishte met een gaatje in de band die was gevuld met de sealant.

De band komt vanaf eind september op de markt in 26 en 28 mm breedte. De band krijgt een prijs van € 79,90. Wij zijn benieuwd en hopelijk kunnen we de band gauw testen.

Meer info via Specialized