Niner is een van de pioniers als het gaat om het gebruik van 29″ wielen bij de mountainbike. De stap naar gravelbikes blijkt niet groot.

De Amerikanen uit Fort Collins, Colorado zijn nu zo’n 12 jaar op de markt, dus ze hebben het kennelijk toch goed in de gaten gehad destijds, van die 29″ wielen. Mountainbikers zijn het, maar met de komst van de gravelbike is er in die markt vaker interesse voor de fiets met het kromme stuur. De RLT9 is een gravelbike pur sang. Ze geven het goed weer in de video helemaal onderaan deze post. Het is een fiets waarmee je alle kanten op kan, zonder bezig te hoeven zijn met wat je tegen kan komen. Het is niet dat we elke rit in onmogelijke situaties terecht komen, maar misschien is het wel een manier om je horizon te verbreden en duik je tijdens een rit gewoon het bos in. Omdat het kan.

De RLT9 is gemaakt je als renner veel keuzemogelijkheden te geven: een fiets waarmee je lange afstanden kan rijden, maar die ook kan presteren als het moet. Een fiets die stijf is, maar ook genoeg comfort biedt. Een fiets die je krachten efficient overbrengt, maar die ook schokken kan abosorberen. En uiteraard mag het allemaal niet te zwaar zijn. Klinkt als een alleskunner dus.

De fiets kan tot 40mm bandjes aan dus je hebt redelijk wat keuze in rubber. Hij is te koop als frameset voor $ 2.300,- (ongeveer € 2.200,-) , maar als complete fiets vanaf $ 3.000,-. Dan krijg je hem met SRAM Apex 1x groep en Niner wielen. De meest luxe versie kost $ 8.800,- en komt met Enve 4.5 wielen en Ultegra groep. Keuze genoeg dus. En de RLT9 is overigens ook nog in een Steel variant, van staal dus. En daarmee ook wat gunstiger geprijsd.

Niner