Open Cycles had al een fraaie en toch wel exclusieve gravelracer met de U.P., maar de nieuwe U.P.P.E.R. is weer net iets bijzonderder.

Open Cycles is opgericht door twee mannen die van de hoed en de rand weten en alles al een keer gezien hebben in de fietswereld: Andy Kessler was CEO bij BMC en Gerard Vroomen is een van de oprichters van Cervélo. Grote merken en grote bedrijven. Samen besloten ze wat anders te gaan doen waarbij ze fietsen konden ontwikkelen waar ze zelf op wilden rijden. Dat was en is de focus van Open. Daar kwam in eerste instantie een – heel lichte – mountainbike uit voort en later de toch wel revolutionare U.P.. Een gravelracer zou je zeggen, maar meer een alleskunner. U.P. staat voor Unbeaten Path, een fiets waarvan Open zegt dat je er overal snel mee kan rijden. Als je de fiets van de zijkant bekijkt denk je dus snel aan een gravelracer of crosser, en dat kan de fiets ook zijn. Maar naast 700x40c kan hij ook 650b wielen met 2,1″ MTB banden hebben! Dat doet misschien een belletje rinkelen. Dan kan de 3T Exploro namelijk ook en niet geheel toevallig is ook die van de hand van Vroomen. Het zijn ook de enige twee fietsen in hun soort en de verschillen zijn er, al zijn ze klein. Grofweg kan je stellen dat de Open wat meer een tourkarakter heeft en de 3T wat aggressiever, meer tegen het racen aan.

Maar nu over het nieuwe: de U.P.P.E.R.. Het jonge en lichtere broertje van de U.P., want ze zijn voor hetzelfde doel ontwikkelt, hebben de zelfde ruimte voor banden en zelfde vorm en geometrie. Het verschil zit in de layup van het carbon, gewicht, vork, schijfrem bevestiging, steekassen (12mm) en kleur.

Om te beginnen met het gewicht: in maat M scheelt het 230 gram. Noem het weinig, maar het gaat toch om 21%. De layup van het carbon is complexer dan bij de U.P.. Ze hebben verschillende soorten carbon gebruikt en voor de U.P.P.E.R. dus een andere layup toegepast zonder in te leveren aan stijfheid en duurzaamheid.

De U.P. gebruikt post-mount, terwijl de U.P.P.E.R. flat-mount gebruikt voor de schijfremmen. Een belangrijke reden voor flat-mount was dat Shimano ervoor heeft gekozen hun nieuwe Dura-Ace groep alleen voor flat-mount te ontwikkelen en dat SRAM al hun groepen voor beide systemen heeft. Daarbij komt nog de nieuwe U-Turn vork van Open die een flat-mount remklauw zonder gebruik van een adapter kan hebben. Zo kunnen ze dus de beste en lichtste schijfremmen op de markt gebruiken. Een nadeel kan zijn dat je dus geen post-mount remklauwen meer kan monteren.

De nieuwe U-Turn vork bespaart enerzijds gewicht doordat je geen adapter hoeft te gebruiken voor het monteren van een flat-mount remklauw, maar hij is ook al licht van zichzelf. De vork weegt namelijk slechts 375 gram. Ter vergelijking, de vorkvork van Enve voor racefietsen met schijfremmen, toch niet de minste van het stel, weegt 425 gram. En die is geschikt voor racebandjes, niet voor 2,1″ brede MTB banden. Knap werk van Open dus!

Beide fietsen zijn er in maten S t/m XL. De U.P. als frameset kost € 2.900,-, de U.P.P.E.R. kost € 4.500,-. Dat is veel geld voor enkel een frameset, maar daar krijg je wel wat speciaals voor terug. En het is ook maar hoe je het bekijkt natuurlijk, want je koopt eigenlijk een crosser, gravelracer en racefiets in één!

Gerelateerd