Slechts drie dagen geleden was het, dat Trek de nieuwe Madone SL presenteerde. Net nu dat nieuws een beetje was geland, is het de beurt aan de derde generatie van de Domane. Geheel vernieuwd met meer comfort en aerodynamica dan de voorgaande generaties.

Domane endurance
De Domane is de endurance racer uit de serie. Wel een endurance racer die gemaakt is om te koersen in wedstrijden als Parijs-Roubaix. Een stijve en aerodynamische fiets die meer comfort biedt dan de Émonda en Madone. De kabels zijn nog beter weggewerkt en onder de bidonhouder zit een ruimte voor je reserveband en tooltje. Je hoeft hierdoor niet meer met een zadeltasje te rijden en hebt een cleane oplossing om toch alles mee te nemen. De plek van het zadeltasje biedt mede daardoor ruimte voor het Flare RT achterlichtje, dat op de zadelpen kan worden geklikt voor betere zichtbaarheid.

Volgens Trek’s eigen windtunneltest haalt de vernieuwde Domane per uur een minuut winst op zijn voorganger. Dit komt mede door de interne bekabeling en het aerodynamische frame. Door de combinatie van stijfheid en comfort is de fiets geschikt voor veel doeleinden en met de mogelijkheid tot 38 mm banden is ook een gravelweg niet onmogelijk. Deze ruimte voor brede banden ontstaat ook door het gebruik van schijfremmen. Alle nieuwe modellen van de Domane zijn uitgerust met schijfremmen en hebben nokjes voor het monteren van spatborden.

Het comfort wordt bij Trek al sinds 2012 geregeld met de IsoSpeed constructie, dat is ontwikkeld met hulp van onder andere Fabian Cancellara. Bij deze constructie staan de zitbuis en bovenbuis los van elkaar, waardoor de zitbuis mee kan bewegen met de trillingen van het wegdek. Dit geldt ook voor de voorkant van het frame, waar de stuurbuis ruimte heeft in het balhoofd om mee te bewegen en dus trillingen kan absorberen. Minder trillingen aan lijf en leden bespaart energie zodat je langer fris blijft tijdens je rit. De IsoSpeed is instelbaar en afhankelijk van je rijstijl kun je het frame hiermee comfortabeler maken, of juist niet.

SLR en SL
Net als de Madone is ook de Domane verkrijgbaar in twee uitvoeringen. De SLR serie is voor renners die voor het beste gaan en een lichtgewicht frame willen. Wil je wel de looks, wat minder uitgeven en kijk je niet op een beetje extra gewicht is er de SL uitvoering. Dit verschil zit in het gebruikte carbon zoals dat ook bij de Domane het geval is.

De nieuwe Trek Domane is verkrijgbaar vanaf € 2299,- voor de SL 4 uitvoering die is afgemonteerd met Shimano Tiagra. De SL 7 Force eTap AXS uitvoering is de topper als het gaat om de SL range en kost € 5799,-.

De SLR uitvoering is verkrijgbaar vanaf € 7099,- voor de SLR 7. Afgemonteerd met een mechanische Ultegra groep en carbon Bontrager Aeolus 3V wielen. Het topmodel van de Domane is de SLR 9 met SRAM eTap AXS. Deze uitvoering is afgemonteerd met de Bontrager XXX 4 carbon wielen en heeft een prijskaartje van € 11099,-. Wil je Dura Ace Di2 dan kun je terecht bij Trek’s Project One, waar je zelf je hele fiets kan samenstellen en configureren. De prijs is dan afhankelijk van je keuzes.

Meer info via Trek

En nog een aantal Domane SL’s: