Hoe lang of goed je een merk ook kent, het zijn vaak alleen de producten die je ziet terwijl er veel meer achter zo’n bedrijf schuil gaat dan je in eerste instantie misschien zou denken. We gingen kijken bij het hoofdkantoor van ABUS in Wetter, Duitsland.

ABUS is zo’n merk dat bijna iedereen wel kent. Hun sloten zijn al decennia lang de maatstaf als het gaat om veiligheid en beveiliging en ze hebben hierin ook een imago om hoog te houden. Verrassend was dan ook hun zet om op WorldTour-niveau fietshelmen te gaan produceren. Dat doen ze nu alweer een paar jaar, en niet onverdienstelijk. Team Movistar is – al dan niet dankzij de ABUS helmen – succesvol geweest en de helmen worden over het algemeen goed ontvangen, merken wij.

Slotenmakers sinds 1924
In 1924 Рhet bedrijf is inmiddels 95 jaar oud Рbegonnen August Bremicker en zijn zonen nabij Wetter met het fabriceren van hun eerste hangsloten in de kelder van het familiehuis. ABUS, August Bremicker Und Söhne was een feit. Het bedrijf wordt geleid naar christelijke normen en waarden. Het is niet beursgenoteerd, alles is in handen van de familie Bremicker. Die normen en waarden bepalen ook dat het bedrijf geen schulden mag hebben. Ze hebben alles derhalve zonder het afsluiten van leningen weten te realiseren en een lease-auto zal je er dan ook niet tegenkomen.

In relatief korte tijd weet de onderneming zich neer te zetten als een fabrikant van zeer goede en betrouwbare producten. Een imago dat ze tegenwoordig nog altijd hoog weten te houden. In het hoofdkantoor is ook een museum ingericht waarin mooi het verloop van de onderneming te zien is. Aan de sloten is opvallend weinig verandering te zien. Aan de buitenkant althans, de binnenkant is steeds geavanceerder geworden.

In 1949 komen ze met het eerste discusslot en zo zijn ze pionier voor nog veel meer sloten zoals we die ook vandaag nog kennen. In 1958 zijn ze de eerste met het bekende messing hangslot. Kort daarop volgen ook het ringslot voor de fiets, cilindersloten en hoofdsleutels (zoals ze dat in hotels gebruiken bijvoorbeeld). Ze breiden uit met andere vormen van beveiligen voor huis en industrie. Ze nemen ook veel bedrijven over in de loop der jaren. Dat ze niet stil zijn blijven staan, blijkt onder meer ook uit de awards die ze ontvangen, zoals voor de meest innovatieve beveiligingsoplossingen. Met de werkplaats zoals hieronder is het echter allemaal ooit begonnen, inclusief mechanische kolomboor.

Tegenwoordig is ABUS actief in meer dan 120 landen en nog altijd marktleider in een aantal van die landen als het gaat om woning- en mobiele beveiliging. De fietshelmen vallen onder die laatste categorie. Ze hadden al in de jaren negentig fietshelmen in hun assortiment, zoals je hieronder kan zien, maar waren nog niet bezig met helmen voor professionele wielrenners. Die stap werd pas in 2015 gezet toen ze besloten om het naar een hoger te tillen. Ze zagen zelf ook in dat, hoewel ze op gebied van beveiliging een heel goed imago hebben, ze niet zomaar ‘geaccepteerd’ zouden worden als high-end helmenfabrikant.

Het begon met het sponsoren van de Tour-start in 2015 in Utrecht, gevolgd door Parijs-Roubaix in 2016 waarna ze Team Movistar gingen sponsoren. Dat was ook meteen de introductie van de GameChanger, hun aerohelm waarmee ze meteen een serieuze intrede deden in de wielerwereld. In Nederland zijn ze momenteel partner van Parkhotel Valkenburg Cycling Team (incl. Nederlands Kampioen Lorena Wiebes), Metec Continental Cyclingteam (incl. Nederlands Kampioen Beloften David Dekker) en van het Vlasman Continental Cyclingteam.

Tijdens ons bezoek aan het hoofdkantoor zijn we ook bij het ABUS Innovation Lab geweest. Dat zit net in een nieuw pand, maar ze hadden gelukkig wel nog een paar prototypes liggen van onder andere de GameChanger en de nieuwere Airbreaker.

Het huidige ABUS Innovation Lab is pas eind vorig jaar gevestigd in een oude Opel garage, pal naast het hoofdkantoor in Wetter
Zoals met elk ontwerp worden er prototypes gemaakt om het te zien in hoe het er ‘in het echt’ uitziet en het aan de verwachtingen voldoet. Het geeft ook de mogelijkheid om windtunneltesten te doen.
De helm hierboven lijkt heel sterk op een productiemodel, maar dat is het zeker niet. Het gaat om het eerste model dat buiten toe werd getoond. Het is met de hand geschilderd en als we een van de Senior Product Managers moeten geloven was dat een behoorlijke klus om het allemaal mooi glad te krijgen. Je ziet de helm overigens in de oude kleuren van Movistar
Hierboven een aantal 3D-geprinte modellen van de Airbreaker, linksboven nog de Gamechanger. Het is nog niet zo mooi afgewerkt maar door de verf krijg je wel al een heel goede indruk van het eindresultaat
Expanded Polystyrene, of EPS, is nog altijd de basis voor valhelmen, ook bij ABUS. In de zakjes op deze foto zie je de verschillende vormen die het kan aannemen. In het onderste zakje is het nog onbewerkt. Door o.a. verhitting zet het uit tot 40x van de originele grootte. Dan krijg je de balletjes in het middelstje zakje. Doe je dat in een vorm dan worden ze samengeperst en krijg je zoiets als in het bovenste zakje. Of zoals je helm dus.
Dummy hoofden die geschikt voor de Europese richtlijnen (CE) voor het testen van valhelmen. Voor verschillende maten zijn verschillende maten hoofden nodig.
Het resultaat van een aantal tests die zijn uitgevoerd op een Airbreaker helm.
De bandjes zijn er om de helm op zijn plek te houden, maar ook die moeten aan bepaalde richtlijnen voldoen. En daar is dan ook een testmachine voor.
Het Bordo slot – zoals je ziet ook in Movistar kleuren verkrijgbaar en te monteren op je racefiets – is in Duitsland het populairste fietsslot van ABUS, maar in Nederland loopt het nog achter t.o.v. andere sloten.
De kantoren van ABUS zijn netjes en zakelijk, maar ze steken successen niet onder stoelen of banken. En terecht
Oud en nieuw naast elkaar. De oude kast misstaat allerminst in het moderne interieur
Dat hebben we nog niet bij Racefietsblog, een eigen Snack Point. Omdat het (weer) zo warm was die dag trakteerde het bedrijf op gratis ijs.
Dit is een slechts een greep uit de volledige collectie helmen die ABUS momenteel heeft. Alle producten en accessoires zijn er uitgestalt
Ze hebben in de loop der jaren veel bedrijven overgenomen, maar werken ook veel samen met andere merken zoals met Giant bijvoorbeeld.
Het rode ABUS logo dat je op de header foto van dit artikel ziet is helemaal opgebouwd uit deze hangsloten. Hoeveel het er zijn weten we niet maar er moest wel een en ander verstevigd worden om het aan de muur te kunnen laten hangen. Alle slotjes zijn in een speciale kleur rood.
Reclame op het eigen terrein
In dit relatief nieuwe pand worden gasten ontvangen, presentaties gegeven, zit het museum, is een showroom voor alle producten en huisvest een bistro voor het betere Duitse eten.
Natuurlijk is alles mooier als de zon schijnt, maar het was heel goed toeven op het ABUS terrein. Er wordt de werknemers veel mogelijkheden geboden om te bewegen en te ontspannen. Je ziet de zitjes, maar recht bijvoorbeeld ook een volleybalveld en buiten beeld is ook voetbalveld.
Das Freizeit- & Creativ Center voor de werknemers is die kant op.
Het ontspanningscentrum in het midden van het terrein voor de werknemers.
Waar je onder andere kan tafelvoetballen!
Niet alle fabricage vindt in Wetter plaats, maar veel van de distributie en het verpakken wel.
Veel wit met blauw en natuurlijk het logo op het terrein.
Hier huisvest de directie. Geen grote Mercedessen voor de deur overigens, ze houden het vrij bescheiden allemaal.
En een eigen golfkar!
Als je dan toch ergens een slot voor nodig hebt…

 

Tags: