Over een kleine vier weken gaat de belg Victor Campenaerts proberen het werelduurrecord van Bradley Wiggins uit de boeken te rijden. In 2015 reed de Brit een afstand van 54,526 km/h op de wielerbaan van Londen en sindsdien zijn alle aanvallen, waaronder die van Dion Beukeboom, niet geslaagd.

Namibië
Campenaerts gaat zijn poging wagen op de baan van het Mexicaanse Aguascalientes. De keuze voor deze baan is vanwege de lage luchtweerstand en dat komt omdat de wielerbaan daar op zo’n 1800 meter boven de zeespiegel ligt. Om te wennen aan de warmte en de hoogte heeft hij een deel van zijn voorbereiding doorgebracht in Namibië. Dit is met ongeveer 35 graden en ruim 1700 meter boven zeespiegel te vergelijken met de Mexicaanse stad. Een bijkomend voordeel is dat er maar een uur tijdsverschil is en van een jetlag geen sprake is.

Dat zijn voorbereiding in Namibie hem goed heeft gedaan liet hij zien door de afsluitende tijdrit in de Tirreno Adriatico te winnen. Daar was hij sneller dan Tom Dumoulin en Rohan Dennis en behaalde hij zijn eerste World-Tour overwinning. Goed voor het moraal lijkt me.

Ridley Arena TT
Wat ook goed is voor zijn moraal is de Ridley Arena TT waarop hij zal gaan rijden. Knalrood met specifieke details gericht op zijn recordpoging. Naast de persoonlijke hashtag van Campenaerts staat op de bovenbuis de boodschap: “Done in 60 minutes”. Andere verwijzingen naar tijd zijn onder andere terug te vinden op het stuur, bij het achterwiel op het frame en de getallen 1 tot 12 op de bovenbuis. De wielen zijn een set hele gave Campagnolo Ghibli wielen en ook de aandrijving komt uit Italië. Uitgerust met een SRM vermogensmeter en een aero-kettingblad op een Campagnolo crankstel.

Campenaerts zal op 16 of 17 april zijn aanval op het uurrecord gaan rijden. De exacte datum zal niet al te lang van te voren worden bekend worden gemaakt en is afhankelijk van de weersomstandigheden die invloed hebben op de luchtdruk. Om het record van Wiggins uit de boeken te rijden zal alles moeten kloppen, dus wordt er gewacht op de beste omstandigheden. De laatste jaren zijn alle pogingen live gestreamd via het Youtube kanaal van de UCI en het lijkt me dan ook sterk als dat deze keer niet het geval is.