POC introduceert vandaag hun nieuwe helm, de Ventral. Het moet hun snelste, koelste, lichtste en veiligste ooit zijn.

Met de Octal heeft POC zichzelf in korte tijd weten te positioneren als eigenzinnig en kwalitatief hoogstaand merk met veel oog voor functionaliteit en veiligheid. Ze doen dingen graag op hun eigen manier. Dat zie je weer goed terug in de helmen. Het design is uitgesproken en daar kan je niet iedereen tevreden mee houden, maar hele hoop mensen juist weer wel. De gewone Octal is er met veel luchtgaten en een laag gewicht, en de Octal Aero met de nagenoeg dichte schaal om de wind juist buiten te houden en om zo snel mogelijk te zijn. Tijdens Eurobike afgelopen augustus lieten ze ons de helm al zien, verborgen in een klein donker kamertje op hun stand. Top secret!

De geheel nieuwe Ventral is volgens POC zelf de snelste, meest aerodynamische, geventileerde, lichtste en veiligste helm die ze tot nu op de markt gebracht hebben. De helm is in eerste instantie gemaakt om sneller en veiliger te zijn en zal door het EF Education First – Drapac team voor het eerst gebruikt worden tijdens Parijs-Nice dat zondag start.

Snelheid en veiligheid stonden bij de ontwikkeling voorop, maar ook ventilatie en gewicht waren twee belangrijke eigenschappen hierbij. De grootte en hoeken van de voorste luchtgaten speelden een grote rol bij het bepalen van de aerodynamische prestaties van de helm. Deze zorgen ervoor dat de lucht door de interne luchtkanalen wordt geleid. De lucht die buiten langs de helm gaat wordt geleid door de hiervoor specifiek ontworpen aero trailing edge op de achterkant om turbulentie minimaal te houden.

De voorste luchtgaten dragen naast aan aerodynamica, ook bij aan de ventilatie en verkoeling. De luchtstroom door de interne kanalen is naar eigen zeggen geïnspireerd door het Venturi effect. Hierdoor ontstaan er op specifieke plekken drukzones waardoor de luchtsnelheid toeneemt wat weer bijdraagt aan de koeling.

Veiligheid is een van de hoekstenen van POC’s missie en daar is bij de Ventral uiteraard ook veel aandacht aan besteed. Denk daarbij aan de kwaliteit van het gebruikte materiaal, de uni-body constructie, EPS zones, ergonomische straps, de zogeheten Eye Garage om je bril op zijn plek te houden en het retentiesysteem voor een zo goed mogelijk pasvorm. En geen MIPS meer in de POC helmen, maar hun eigen ontwikkelde SPIN. Het is de werking enigszins vergelijkbaar met MIPS. Het is zogeheten rotational impact protection system dat zowel lineare als schuine ‘inslagen’ op de helm moet kunnen verwerken. Waar MIPS een losse schaal in de helm is, zit SPIN verwerkt in de pads in de helm. Een van de voordelen hiervan volgens POC is dat SPIN hierdoor niet de luchtstroom beïnvloedt.

Tenslotte werd er ook nog rekening gehouden met het gewicht. Dat is met (een door ons gemeten) 258 gram in maat Medium laag te noemen. De helm lijkt dus aan alle belangrijke eigenschappen van een tophelm te voldoen. Of dat ook daadwerkelijk zo is zal gaan blijken uit onze review die op een later moment volgt. De Ventral is al per direct verkrijgbaar met een adviesprijs van € 299,-.

Via POC

Tags: