Zoals aangekondigd in het vorige hoofdstuk van Project Marmotte, was er een bike-fitting gepland! Deze bike-fitting is uitgevoerd door Jurrian van der Pijl, een van de twee gecertificeerde SICI bike-fitters in Nederland!

Het bedrijf dat Jurrian van der Pijl runt, heet Bike-Passion! Na 10 minuten met hem in gesprek te zijn geweest weet je ook waarom. Het is een Passie!
Jurrian is van oorsprong akoestiek adviseur, maar koos ervoor om een aantal jaar geleden van zijn passie zijn beroep te gaan maken! En zo geschiedde… Nadat hij als vertegenwoordiger veel fietsenzaken van binnen heeft mogen bekijken, kwam hij tot de conclusie dat er in het aanmeten en verkopen van fietsen nog erg veel winst te halen viel. In Amerika heeft hij een scholing gevolgd tot SICI bike-fitter, en sindsdien heeft hij rond de 150 mensen perfect op de fiets gezet, of een op maat gemaakte fiets geleverd!

Waarom SICI? Nadat hij zelf op meerdere verschillende manieren is ‘ge-fit’, bleek er geen enkele fitting zo compleet te zijn als deze! Het feit dat team Sky twee ‘SICI-fitters’ in loondienst heeft, geeft volgens mij het beste bewijs dat deze manier ‘Top of the bill’ is!

Afgelopen maandag was ik aan de beurt! Na binnenkomst, en de eerste kop koffie wordt er aan de hand van een vooraf ingevulde vragenlijst een interview gehouden. Dit begint met wat algemene gegevens, en wat informatie over je huidige fiets. Maar al snel wordt ook het sportverleden, en medische verleden erbij gehaald. Na het verleden is de logische overgang het heden(heb je klachten? Rugpijn? Zadelpijn? Of een slaapzak?) en de toekomst (Wat is je doel? Hoeveel fiets je? Fiets je wedstrijden? Wat wil je bereiken? Wat zijn je sterke punten?). Allemaal punten die straks tijdens de daadwerkelijke bike-fit van belang zijn! Immers, voor twee tochtjes in de week van 30 kilometer is een bike-fit wat overbodig.

Mijn doel: goud op la Marmotte 2013!
Daar vanuit gaande zal duurtraining erg belangrijk zijn; dus veel en lang op de fiets zitten! In dat geval is een goede fietspositie meer dan welkom. Tijdens dit interview komt de (gezamenlijke) passie voor fietsen in de (Italiaanse) bergen naar boven. En los van de bike-fit geeft Jurrian me nog wat tips m.b.t. de ademhaling en duurtrainingen. Na de voorbereidingen is het voor mij tijd om te gaan omkleden. In de tussentijd wordt mijn fiets helemaal opgemeten, zodat dit 1 op 1 kan worden overgezet op de SICI bike.

Voordat ik mag opstappen, wordt ik eerst professioneel gecheckt op lichamelijke conditie. Allereerst lengte, gewicht, en vetpercentage. Dit is allemaal prima in orde! (18% vet incl. wintervacht) Vervolgens komt er een check-up van alle gewrichten, spieren en overige bewegende delen van het lichaam. Met het deskundige oog van Jurrian ziet hij vrij snel dat mijn rug voornamelijk beweegt vanuit de middenrug. Er zit een mobiliteit in mijn linker enkel, en mijn heupspieren zijn niet allemaal evengoed ontwikkelt. Een klein verschil in de hoogte van mijn schouders, en ook het feit dat mijn voeten niet 100% recht staan ontgaat hem niet!
Het klinkt allemaal erger dan het gelukkig is, want al deze ‘mankementen’ zijn geen schrikbarende ontdekkingen.

De bike-fit wordt van onder af aan opgebouwd. Van voet naar enkel, knie, heup, rug, schouders en nek. Na ongeveer 1,5 uur mag ik dan plaats nemen op het hypermoderne SICI bike-fit apparaat, die op dit moment nog een exacte kopie is van mijn fiets! En fietsen maar… Jurrian plakt ondertussen wat stickertjes op mijn knie, en nadat ik ben afgestapt worden deze ook op de schoenen geplakt. Tijdens de lichamelijke check-up bleek al dat mijn voeten niet 100% recht stonden, en dus wordt daar de eerste aanpassing gemaakt. Nadat ik afgelopen week nog druk bezig ben geweest om mijn schoenplaatjes symmetrisch af te stellen, worden ze nu door Jurrian professioneel scheef gezet!

Schoenen aan, en weer fietsen! Dat voelt vreemd…. Let wel; het stellen van de schoenplaatjes is ook echt professioneel gebeurd! Er wordt gemeten, gemarkeerd, hoeken gemeten om vervolgens de hoek van mijn voet en het schoenplaatje overeen te laten komen!
Nu de enkel, deze heeft op dit moment nog wat mobiliteit, en dit zorgt ervoor dat mijn linker-knie tijdens het fietsen niet recht boven de enkel blijft. Op onderstaande foto zie je 2 markeringsstickertjes en een laser-lijn. De lijn is exact recht, en de markeringspunten markeren de beweging van links naar rechts van mijn knie.

Een paar SQ-lab zooltjes in de schoenen zorgen er niet alleen voor dat de druk van mijn voet beter wordt verdeeld over de gehele zool, maar voorkomt ook de beweging die mijn knie maakt tijdens het fietsen. In de linkerschoen een zooltje en correctie van 2 mm, en in de rechterschoen alleen een zooltje en ik heb het gevoel dat mijn hele voet op het pedaal staat! De druk van de voet beslaat de hele zool, en dit voorkomt pijn in mijn rechtervoet, waarbij ik 1 klein drukpunt had waar alle kracht op kwam te staan bij tochten langer dan 2,5 uur.

Na voet, enkel en knie komen we bij de heup. Na het meten van de kniehoeken, blijkt dat deze nog wat groter kan. Het zadel kan wat omhoog. Een aparte gewaarwording, want ik had absoluut niet het gevoel dat mijn zadel te laag stond.
Jurrian merkte als een van de eerste dingen al op dat mijn middenrug erg sterk is, en de functie van de onderrug eigenlijk overneemt. Anders gezegd; de spieren in de onderrug worden niet gebruikt. Zonde, want hoe meer spieren je gebruikt, hoe meer kracht je kan leveren! Jurrian probeert dit in eerste instantie aan te passen, door mijn onderrug naar voren te duwen. Hierdoor zou in principe de heup moeten kantelen waardoor er een compleet andere houding ontstaat, die ervoor zorgt dat alle spieren in de rug benut worden. Echter is er geen duwen aan, want mijn heup is niet van plan zomaar te kantelen. Nu heeft Jurrian gelukkig vaker met dit bijltje gehakt, en binnen 15 seconden zit ik op een ander zadel. Hierdoor kantelt mijn heup, maar krijg ik last van drukpunten op plaatsen waar mannen dat niet graag willen! (ik ga er vanuit vrouwen ook niet, maar daar kan ik niet over oordelen). Weer even staan, en 15 seconden later zit ik op zadel nummer 3! Zo wisselen we een stuk of 4 zadels, en uiteindelijk kom ik op 1 zadel uit waarbij ik het gevoel heb alsof ik op een fauteuil zit. Ik heb nog nooit zo lekker op een zadel gezeten!

Het zadel zorgt ervoor dat mijn heup verder naar voren kantelt. En als je heup kantelt, dan gaat de rug ook mee, en met je rug ook je schouders. Dit heeft als gevolg, dat ik ineens heel dicht op het stuur zit. Nu kunnen we 2 dingen doen; of het zadel naar achter, of het stuur naar voren. Deze keuze wordt ook weer zeer zorgvuldig gemaakt na de nodige metingen. Met een loodje en een touwtje wordt gekeken hoe mijn knie boven mijn enkel staat in gebogen houding. Hieruit kan Jurrian opmaken dat deze hoek groter kan, dus gaat het zadel naar achter. Dit omdat ik dan op de juiste positie boven het bracket zit, om ook hier zo efficiënt mogelijk de kracht over te brengen!

Nu de heup en rug ook de juiste positie hebben rest ons nog de schouders en nek. Met oog voor detail werd al opgemerkt dat mijn schouders niet even hoog staan. Dit heeft invloed op de positie van mijn handen, dus mijn mooi symmetrisch gepositioneerde shifters worden ook professioneel scheef gezet! Nadat dit is aangepast, gaan we proefjes doen zoals de opticien het doet bij een bril/lenzen-meting. Er wordt wat veranderd, en aan mij de taak om te zeggen of het verbeterd of verslechterd. Dit met als doel om de druk van het lichaam meer op het zadel te krijgen, en niet op het stuur. Hierdoor zit je veel stabieler op de fiets, en is de kans op een valpartij ook minder groot. Logisch, want met je volle gewicht op het voorwiel is een klein slippertje fataal!
allereerst werd het stuur naar voor en achter geschoven tot de (voor mijn gevoel) ideale positie, en daarna werd de druk op mijn handen nog verder verlicht door het stuur nog wat in hoogte te verstellen! Gelukkig had ik mijn stuurbuis nog niet helemaal afgezaagd! Mocht dit wel het geval zijn valt ook hier wel een mouw aan te passen, echter of de fiets dan nog door de ‘modepolitie’ wordt goedgekeurd is vraag 2.

Nu alles is afgesteld, en ik voor mijn gevoel op een compleet nieuwe fiets zit komen we nog op 1 ‘mankementje’. Dit staat los van het bike-fit systeem, maar aangezien ze bij Bike-passion een compu-trainer gekoppeld hebben aan het apparaat viel het op dat ik niet de maximale kracht uit een omwenteling haal. Wanneer je een omwenteling(gezien vanaf de zijkant) projecteert op een klok, kan je kracht zetten van 12 uur tot half 1. Echter begin ik pas om 12:10 uur kracht te zetten. Te laat dus! Ook hier heeft Jurrian een gouden tip voor, die door oefening moet inslijten.

Klaar! Terwijl ik me omkleed voert Jurrian de eerste aanpassingen door op mijn fiets. Deze aanpassingen hebben geen nieuwe onderdelen nodig, en zijn vrij simpel. Het zadel gaat naar achter en omhoog, de shifters worden scheef gezet, en het stuur kantelt nog een paar graden.

Nu zijn er in de afgelopen 4 uur zoveel getallen, tips en trucs voorbij gekomen dat ik de helft al bijna vergeten ben. Geen nood, alles wordt zorgvuldig bijgehouden, tot op de millimeter nauwkeurig en een uitgebreid verslag verschijnt vrij snel in je mailbox! Hier kan je alle informatie nog eens rustig nalezen, en zelf beslissen welke aanpassing jij als eerst wilt doorvoeren. Of niet…

En ik kan me voorstellen dat je naar aanleiding van dit verhaal hier het fijne van wil weten; Check Bike Passion! hier vind je ook adres gegevens en openingstijden. Maar het belangrijkste, je vind er ook het telefoonnummer voor een afspraak!

Wat betreft adresgegevens en openingstijden; dit wordt de komende periode nog gewijzigd in verband met een verhuizing. Er komt een nieuwe bike-fit studio en een uitgebreider winkelpand! En dat gaat er enorm gaaf uitzien!

Conclusie:
Tijdens deze bike-fitting zijn er aanpassingen gedaan aan mijn fiets, om deze zo goed mogelijk op mijn lichaam aan te passen. Perfect gaat in dit geval niet lukken omdat ik de fiets al had!
Wanneer je bij Bike-passion een exclusieve fiets gaat kopen, koop je eerst een bike-fitting. Uit deze gegevens komen schoenen, zadel en afmetingen naar voren. Vervolgens wordt er gekeken welk frame er past bij deze afmetingen, en als allerlaatste moet er dan ook nog een groep op!
Logisch, want een schakelgroep heeft geen invloed op je houding, en de overige aspecten wel!
Dus eigenlijk beredeneren we 99 van de 100 keer verkeerd om….

Ik kan het niet beter omschrijven dan mr. Bike-passion zelf: ik verkoop fietsplezier, of dat nu in schoenen, zadel of een frame zit maakt mij niet uit!
Een bike-fit heb je vanaf €195,-, en het is elke euro meer dan waard!

Persoonlijke conclusie:
Het is moeilijk om in woorden te omschrijven, je moet het zelf ervaren! Maar ik kan je verzekeren dat je er absoluut geen spijt van zal krijgen! Zoals de quote hierboven al aangeeft; het vergroot je fietsplezier! Ongeacht niveau, leeftijd of ambitie!

Bij Bike Passion