De beste fiets voor de kasseien! – is het uitgangspunt voor deze test. We hebben Trek, Cannondale, Bianchi en Specialized gevraagd ons een racefiets te sturen die deze test zou kunnen winnen. Vandaar dat ze allemaal een van de topmodellen hebben gestuurd. Ze hebben geprobeerd de prijs nog een heel klein beetje binnen de perken te houden, dus er zitten geen elektronische groepen op gemonteerd.

De 4 fietsen die ons werden gestuurd zijn allemaal zogenaamde endurance racers, of klassiekers racefietsen. Het verschil ten opzichte van een normale racefiets zit hem vooral in de geometrie en de dempingstechnieken. Hierdoor is zo’n racefiets een stuk comfortabeler dan de echte harde racers. Je houding op de fiets is iets meer rechtop, wat je vooral goed merkt als je in de beugels fietst. Je hoeft dan niet zo diep te zitten. De racefietsen hebben we eerder al kort geïntroduceerd; de Bianchi Infinito CV, de Specialized S-Works Roubaix SL4, de Cannondale Synapse Hi-mod 2 en de Trek Domane 6.9.  Het zijn alle vier topfietsen natuurlijk (en dat mag ook wel voor dat geld). Maar we hebben onszelf bij deze test opgelegd om niet met een flauw gelijkspel te eindigen: we gaan een keuze maken welke het beste is voor de kasseien. Heb je geen zin in lezen dan kan je hier direct door naar de conclusie.

Op naar de Belgische kasseien!
Waar kan je nou beter een kasseientest doen dan in België. We hebben Oudenaarde als uitvalsbasis gekozen. Hier kan je bij het Centrum Ronde van Vlaanderen gebruik maken van allerlei faciliteiten zoals douchen, eten, drinken en ze wilden zelfs even op onze fietsen passen. En kasseienstroken hebben ze daar wel. De Oude Kwaremont, Paterberg, Koppenberg, de Taaienberg om er maar een paar te noemen. Maar voordat we gaan fietsen eerst onze eerste indruk.

EERSTE INDRUK

Bianchi Infinito CV

Hendrik; Mooie slanke fiets! Hou ik wel van. Hij oogt niet zo ‘bulky’ en ziet er daardoor wat rapper uit dan de andere fietsen. Hij voelt ook lekker licht terwijl het toch niet de lichtste van het stel is. Het Bianchi celeste en het zwart gaan goed samen en het geheel is erg strak i.c.m. de Fulcrum wielen. Gaaf ding. Wel opvallend dat er “maar” een Chorus groep op deze fiets zit.
Björn; Ziet er inderdaad indrukwekkend uit. Doordat er genoeg zwart is gebruikt in combinatie met het celeste en de hoge wielen. Mooi logo aan de voorkant en op een of andere manier kent iedereen een Bianchi, zelfs niet-fietsers. Samen met de Trek is dit wel de opvallendste fiets. Regelmatig commentaar gekregen van “mooie fiets”, en omkijkende renners. (een beetje hard fietsen helpt hier wel bij). De Campagnolo Chorus groep ziet er stoer uit en dat past goed bij de rest van de fiets. Ik had ook liever een Record groep gezien, maar dit maakt de prijs natuurlijk nog hoger.

bianchi-cv-vlaanderen-1

Trek Domane 6.9
Björn; Samen met de Bianchi een lekker opvallende fiets. Ook over deze racefiets regelmatig positief commentaar van collega fietsers en omstanders gehad en dat is altijd leuk om te horen. De witte spaken van de hoge Bontrager wielen helpen hier ook erg bij. Zelf vind ik de fiets toch iets te opvallend. Onbewust moet ik bij deze fiets denken aan de Alfa Romeo rijder. Als zo iemand een racefiets zou moeten kopen zou het qua looks deze Trek kunnen zijn. Wel heeft deze Trek een echt mooie afwerking. Alle hoekjes, randjes en kabeltjes zijn zeer netjes afgerond en weggewerkt. De Shimano Dura Ace groep ziet er strak uit, maar persoonlijk vind ik de Campagnolo en Sram/Cannondale groepen net even stoerder qua looks.
Hendrik; In combinatie met Bontrager Aeolus wielen echt een eyecatcher. Wel opvallend, maar qua kleurstelling een beetje aan de veilige kant. Rood, wit en zwart zijn veel algemeen voorkomende kleuren. Het had van mij wel wat spannender gemogen. Vooral van dichtbij ben ik het met Björn eens, als je de fiets goed bekijkt zie je dat het een mooie goed afgewerkte fiets is.

trek-domane-vlaanderen-1

Specialized Roubaix SL4 S-Works
Hendrik; Zeer strak door de combinatie van zwart met subtiele rode accenten. Echt wat je noemt een stoere fiets. Maar ook iets te donker voor mijn persoonlijke smaak. Van de bovenkant gezien vallen de rode accenten meer op, van de zijkant zie je daar bijna niets van. Net als bij de Cannondale ben ik ook gecharmeerd van Specialized’s crankstel uit eigen huis. Technisch is alles tip-top aan deze fiets, alles klopt gewoon.
Björn; Een iets minder opvallend design als je het vergelijkt met de Bianchi en Trek. Ondanks dat ik de woorden “tip-top” wat raar vind, klopt alles wel aan deze Specialized. Tot in detail is de racefiets goed afgewerkt. Bijvoorbeeld het klemmetje aan de voorkant van de stem. Zodat bij het losdraaien het stuk er niet direct afvalt, erg mooi gedaan. Zelfs de schroefjes voor de bidonhouder. In bijpassend rood met heel klein de letters S-Works erop. Voor mij heeft de fiets precies de goede verhouding tussen het zwart en het rood. Ik hou wel van donkere fietsen. De kenner ziet duidelijk dat het hier om het topmodel gaat. Op straat alleen weinig tot geen reacties van omstanders gehad. In tegenstelling tot Hendrik vind ik de S-Works crankset niet de mooiste.

specialized-roubaix-vlaanderen-1

Cannondale Synapse Hi-mod 2
Björn; Dit is wat mij betreft ook een iets minder opvallende racefiets, mooi vind ik wel de “71” op de staande buis. Sram Red in combinatie met de Cannondale crank, vind ik toch wel een erg mooie groep om te zien. Een heel handig geïntegreerd ledlampje aan de voorkant laat zien dat ze bij Cannondale echt wel hebben nagedacht over de details. Maar eerlijk is eerlijk, het is de minst opvallende racefiets. Functionaliteit lijkt bij de Cannondale voorop te staan. Al waren er wel een aantal dames die juist deze fiets uitkozen als mooiste. Dus zo zie je maar dat smaken verschillen.
Hendrik
: Net als de Specialized een zeer strakke racer. Het zwart gaat mooi samen met het wit, die staan goed in verhouding tot elkaar. Het witte stuurlint en witte zadel zijn goed gekozen bij het zwarte frame. Ik ben altijd al fan geweest van de Cannondale letters, traditioneel op de zijkant schuine buis (ze zitten nu aan de bovenkant), dat had het voor mij bij deze fiets wel af kunnen maken. Niet opvallend, maar wel fraai is de gespleten zitbuis bij het bracket. Ook hebben ze een van de mooiste cranks op de markt en dat maakt het geheel tot een unieke fiets. De versie die we op Eurobike zagen met wat meer kleur is nog net iets mooier vind ik. De lampjes aan de voorkant zijn leuk Björn, maar voor mij zijn ze overbodig. Misschien vind ik dit ook wel de minst opvallende fiets van de vier.

cannondale-synapse-vlaanderen-1

 

COMFORTABEL OVER DE HOBBELS

Bianchi Infinito CV
Hendrik; In tegenstelling tot de andere drie fietsen heeft de Bianchi niet een specifiek uiterlijk kenmerk waaraan je kan zien dat het extra dempt. Hun Countervail technologie zit in het carbon verwerkt. Alleen de geometrie verraadt dat het om een endurance racer gaat. Raargenoeg zijn mijn verwachting daardoor ook wat minder hoog. Wat mij na een paar ritten over de kasseien opvalt is dat van de vier de Infinito de grote klappen het minst opvangt. Niet slecht, maar het minst. Het Countervail-carbon haalt wel degelijk de kleinere oneffenheden weg, maar schiet net iets te kort t.o.v. de anderen.
Björn; Ondanks dat het allemaal heerlijke fietsen zijn om te rijden is voor de kasseien deze het minst comfortabel. De demping is net even minder en daardoor het trillen net even meer. De achterkant dempt door de CV techniek, maar de voorkant was wel erg hard.
Hendrik; De Campagnolo Ergopower grepen liggen lekker en stevig in de hand, dat is wel fijn als het echt hobbelig is. Het stuur is is ook dunner dan bij de andere fietsen en ik eigenlijk hou ik meer van een dikker stuur.
Björn; Een dikker stuur was inderdaad wat lekkerder geweest voor op de kasseien. Zoals verwacht heeft de Bianchi duidelijk wel voordeel van de Fulcrum tube wielen (ondanks dat het 23mm brede tubes waren). De soepele Veloflex Arenberg tubes lijken elke kassei goed te berijden hetgeen je als rijder wat meer vertrouwen geeft. Wat rijdt dat toch fijn. Iedereen die wel eens tubes heeft gereden weet wat ik bedoel.
Hendrik; Mee eens! De Campagnolo Chorus groep is fijn, maar toch net even minder snel dan de Dura Ace en Red groepen van de andere fietsen.

Trek Domane 6.9
Hendrik; Stabiel! Maar ook best veel herrie wanneer je over de kasseien raast. Dat zijn de twee dingen die mij direct opvallen bij de Trek. Hij gaat als een speer naar beneden, en stabiel dus, maar er komt dan relatief veel herrie vanaf.
Björn; Natuurlijk maken fietsen over het algemeen meer herrie wanneer je met een vaartje over kasseien fietst, maar deze Trek produceert inderdaad het meeste geluid. De Trek veert heerlijk over de kasseien. Vooral de achterkant vangt de hobbels en trilling wel als een van de beste van deze 4 racefietsen op. De voorkant spoort heel goed. Door de hoek waar het voorwiel in zit, merk je duidelijk dat de Trek recht vooruit wil. Dit systeem lijkt erg op de Cannondale die qua sporen hetzelfde aanvoelt. Het zadel was niet mijn favoriete zadel voor kasseien.
Hendrik; Qua comfort is het inderdaad een topper. Het zadel is altijd erg persoonlijk en de gemonteerde Serano heeft voor mij niet de juiste vorm. Opvallend vond ik dat de vorm van de remgrepen van de ‘oude’ 10-speed Dura Ace groep duidelijk minder fijn aanvoelen dan de nieuwe versie die op de Specialized zaten.
Björn; Als aanvulling op Hendrik schakelt de nieuwe 11 speed van Dura Ace ook beduidend sneller. Ook mooi is de geïntegreerde snelheids- en cadanssensor in de achtervork! Echt een mooie innovatie.

Specialized Roubaix SL4 S-Works
Hendrik; Het ‘achterwerk’ van de Roubaix vind ik magnifiek. Welke kasseien? Of het de achtervork is, de zadelpen met de rare knik of juist de combinatie, ik weet het niet, maar het voelt echt comfortabel! De voorkant – van mijzelf dan – heeft duidelijk meer te lijden. De Roubaix voelt wel zeer solide, het stuur is wat breder en bovenop plat en dat is wel erg fijn. Natuurlijk is er ook wat geluid als je de Stationsberg afraast, maar het is wat gedempter, je maakt je geen zorgen over de fiets.
Björn; Samen met de Trek de beste qua opvangen van de trillingen. Alleen aan de voorkant maakt deze Specialized het verschil. De drie andere fietsen trillen aan de voorkant toch echt aanzienlijk meer. De zadelpen vangt ook veel trillingen op, het ziet er wel een beetje vreemd uit. Het stuur was extra dik, met een dik lint en dat voelt op kasseien wel erg lekker. Wel is de fiets iets zenuwachtiger qua sporen als je het vergelijkt met de ophanging van het voorwiel van de Trek en de Cannondale. Maar je hebt er geen last van tijdens het rijden. De Dura Ace 11 speed groep schakelt super! Net even soepeler dan de “oude” 10-speed die nog op de Trek zat. Een minpunt van deze Specialized is dat de S-Works crank best wel bol loopt. Dit zorgt ervoor dat mijn schoenen met de stand van mijn plaatjes (zeker wanneer je overschoenen aan hebt) regelmatig even langs de crank schuren. De wielen met 26mm clincher banden helpen ook echt bij het rijden op de kasseien. Dit is echt een kasseienracefiets.
Hendrik; Het schakelen gaat inderdaad heerlijk, maar wat Björn zegt over de cranks herken ik dan weer niet. Dit kan ook aan de lengte van de as van de pedalen liggen. Persoonlijk vind ik de cranks wel erg mooi. Maakt zo’n fiets net wat anders dan de met ‘standaard’ cranks. De 26mm Turbo banden en Roval wielen zijn top.

Cannondale Synapse Hi-mod 2
Björn; Deze fiets is het lichtst van alle vier en ondanks dat het maar weinig scheelt met de Trek merk je het toch. Dat komt vooral door het compacte gevoel en het directe sturen. Heel erg fijn en door de stabiele sporing rijdt hij heerlijk. Schakelen met de Sram Red groep is toch wel mijn favoriet. Gewoon één shifter. Bij de demping van de kasseien komt de Cannondale net achter de Specialized samen met de Trek.
Hendrik; Een lichte fiets is niet persé een voordeel op een parcours als dit. Wel lijkt de Synapse daardoor iets beter te controleren. De stabiele sporing waar Björn het over heeft herken ik ook. De ‘Power Pyramid’ bij het bracket zorgt dat de fiets heerlijk stijf is. Dat merk je goed bij het aanzetten. De dunne 25mm zadelpen doet duidelijk zijn werk en veert merkbaar lekker mee. Niet hinderlijk overigens, prettig juist. Overigens is het lage gewicht natuurlijk wel prettig als je ook nog wat gaat klimmen met deze fiets. Dat waardeerde ik wel op het steilste stuk van de Paterberg!

paterberg-test

Conclusie
Hendrik; Ten eerste, hier zit geen slechte fiets tussen! Dit is de absolute top. Alleen de Chorus groep op de Infinito CV is een beetje een vreemde eend in de bijt. De Italiaan moet het opnemen tegen drie zeer hoogwaardig afgewerkte Amerikanen en delft daarbij toch het onderspit vind ik. De verschillen zijn klein, maar er moet gekozen worden. Een vierde plek voor de Bianchi dus hoewel ik het misschien wel de mooiste fiets van het stel vind. Typisch Italiaans?
De Trek produceerde naar mijn mening wat meer geluid, maar scoorde wat betref weggedrag echt heel goed. Maar dat doet de Cannondale ook. Evenals de Specialized! Met name de achterkant van de fietsen zijn bij alle drie zeer comfortabel. Toch springt de laatste eruit. De Roubaix doet het op álle vlakken goed. De voorkant is net iets beter dan die van de andere twee. Iets minder geluid, iets stabieler en dat geeft net wat meer comfort en daar het gaat het uiteindelijk om. Wat betreft plek 2 en 3 wint de Synapse nipt van de Domane.

1. Specialized Roubaix
2. Cannondale Synapse
3. Trek Domane
4. Bianchi Infinito CV

Björn; Altijd lastig om een keuze te maken omdat persoonlijke voorkeuren altijd verschillen.  Even terug naar ons uitgangspunt: een echte klassiekerracefiets waarmee je dus lekker de kasseien over kan. De Bianchi, die misschien wel de mooiste/opvallendste racefiets is, viel als eerste af. Was het dan een slechte fiets? Nee helemaal niet, maar voor deze test was deze toch het minst comfortabel. Dan blijven er drie over. En dan fietst de Specialized net even lekkerder dan de Trek en de Cannondale. Ondanks dat de sporing van de Trek en de Cannondale net even strakker is, maakt het comfort aan de voorkant van de Specialized en de gehele prima afwerking van stuur tot zadel (op de bolle crank na) hem tot winnaar wat mij betreft. De nummer 2 kiezen is lastiger. De Trek en de Cannondale zouden beide een goede tweede zijn, maar als ik moet kiezen dan vind ik de demping bij de Trek net iets beter. Ondanks dat de Cannondale lichter is en dat de prijs een stukje gunstiger is doet de Trek het toch net even beter op de kasseien naar mijn mening. Maar als prijs een punt is, dan is de Trek toch wel een stukje duurder dan de Cannondale.

Dus voor de kasseien voor mij:
1. Specialized Roubaix
2. Trek Domane
3. Cannondale Synapse
4. Bianchi Infinito CV

De gegevens en eerste indruk van de betreffende fietsen zijn hier nog te vinden:  BianchiSpecializedCannondale en en Trek.
Met dank aan Specialized, Cannondale, Trek en Bianchi.

trek-domane-vlaanderen-2cannondale-synapse-vlaanderen-2specialized-roubaix-vlaanderen-2bianchi-cv-vlaanderen-3bianchi-cv-vlaanderen-2endurance-racefietsen-reviewrondecentrum-oudenaardetrek-domane-vlaanderen-3

En nog een korte video van de kasseien:

Gerelateerd

  • Job

    Mooie foto van Hendrik met “zwaar verkeer” op het verkeersbord……

  • Ben Aalbers

    Er gaat niets boven een rooie Rih met chroom voor en achter

  • Papageno

    Goed getest zo zonder handschoenen. PS proef ik enige animositeit tussen Hendrik en Björn?

  • henk hagen

    Ik ben sinds enkele weken in het bezit van een Specialized S-Works Roubaix, Ultegra afgemonteerd met Dura ace 35 wielen. Het is voor het eerst dat ik kan zeggen in mijn lange wielerloopbaan: “De fiets zit mij als gegoten, nog nooit zo’n fijne geometrie gehad dat mij past.” Veel renners van pakweg 45 jaar en ouder kunnen door lichamelijke veranderingen amper meer onder in de beugels rijden. Bij deze fiets lukt dat wel omdat het ook rekening houdt met het helaas stijver worden van het lichaam naarmate de leeftijd vordert. En dat is een ander groot voordeel dan behalve dat het voor op de kasseien ook nog een aanrader is. Endurance fietsen zijn de moeite van het proberen waard voor de oudere renner.

    • Mooie aanvulling op het artikel Henk. Je hoeft ze dus niet alleen voor de kasseien te kopen