Dat de redactie van Racefietsblog een beetje fan is van Baum fietsen is eigenlijk geen geheim. Al meerdere malen hebben we hier foto’s gedeeld van verschillende modellen. Dit keer bleef het echter niet bij kijken, we gingen er ook mee rijden!

Voor vele fietsers is een nieuwe fiets een grote gebeurtenis. En terecht. Wekenlang wordt het web afgezocht naar reviews, tests en meningen. Want een nieuwe fiets is en blijft een investering, of het nu om een alu instapper gaat of zoals in dit geval over een uniek op maat gemaakt titanium frame. Maar hoeveel ‘objectieve’ tests je ook leest, voor mij blijft fietsen een gevoel… dus deze test gaat vooral daarover.

De Baum Corretto komt all the way uit Australië. In Geelong (onder de rook van Melbourne als de wind uit het Noordwesten komt) maakt één man alle Baum frames. Darren Baum is zijn naam. Online zijn er al veel discussies over zijn frames te vinden, want er is iets wat maakt dat je bijna voor of tegen moet zijn. Naast een vakkundig oog voor kwaliteit en detail heeft Darren namelijk ook een prijsstelling die op zijn zachts gezegd niet echt concurrerend is. Baum’s zijn prijzig, maar misschien zijn ze dat ook wel waard?

Deze test begint als Arjan Fidder een jaar geleden besluit dit bijzondere fietsmerk voor het eerst naar Nederland te halen. Hij bezoekt Darren Down Under en bestelt o.a. deze Corretto in Gulf/GT kleurstelling (een knipoog naar Ford GT’s en Porsches in de jaren ’60 en ’70). En waarbij je als betalende Baum klant dan eerste een zeer uitgebreide bikefitting doorloopt, is dit een standaard 58 CM frame. Alleen dit verschil maakt deze test al wat ingewikkeld. Want de hele ervaring en aandacht van de fitting heb ik moeten missen. Het gevoel dat een fiets volledig als een maatpak op jouw lijf wordt geschreven heeft zich echter wel in mijn hoofd genesteld. Ooit komt er zo’n maatwerkfiets.

Hoog plan
Wat kunnen we dan wel testen? Ik haal de fiets op bij CycleYou in Schellingwoude, één van de drie ‘servicecentres’ waar je je een Baum kunt laten aanmeten (en zo’n 3 maanden later kunt ophalen). De titanium Corretto is het vlaggenschip van Baum en dat zie je direct in de details. Geen enkele van de titanium buizen heeft nog zijn originele ronde vorm. Elke stuk is onder handen genomen door Darren. De meeste zijn triple butted bijvoorbeeld, dwz dunner gemaakt in het midden van het buisstuk om gewicht te besparen waar nodig. Maar sommige zijn ook minder rond gemaakt om de stijfheid naar een nog hoger plan te tillen. Of wat te denken van de achterbrug. Van vrijwel vierkant waaiert deze om het achterwiel heen op een manier die de kunst en kunde van de maker verraadt. Behalve mooi heeft dit allemaal ook een doel: de Corretto is het meest race-geörienteerde frame van Baum. Stijver of lichter dan dit maken ze ze niet.

Oké, het frame is dus een plaatje om te zien (mooi detail: er worden nergens stickers gebruikt, de merk- en typenaam worden meegespoten) en het totaal wordt op niveau afgemonteerd. FFWD (setje F6R wielen met keramische lagers en Vredestein tubes) en Shimano (een mechanische Dura Ace groep) werken mee en maken dat het totaalplaatje 7,2 kg weegt en dik meer dan 10.000 euro kost. Oef. Gelukkig wordt bij het frame ook een in GTX Gulf kleuren gespoten carbon 3T Funda Team vork, een Chris King headset, een complete 3T cockpit, een prachtige Enve zadelpen en een Fi:z’ik Arione zadel meegeleverd. Fietsen kan dus gelukkig direct, maar ik moet zeggen dat ik wat sceptisch aan mijn testweken begin. Hoe kan een fiets nou zoveel beter zijn dat ‘ie dat prijskaartje waar kan maken?

De eerste ritjes gaan dan ook nog wat nerveus. Niet alleen omdat ik op en fiets van een ander zit en de prijs nogal indruk maakt, maar ook omdat de geometrie duidelijk minder relaxed is dan van mijn reguliere fiets. Sturen gaat heel direct, misschien wel iets te… of ben ik dat gewoon zelf?

Volledig tot zijn recht
Langere tochten buiten de stad staan al snel op het programma en dan blijkt de Corretto tot zijn volle recht te komen. Wat als eerste opvalt is dat op slechte stukken wegdek waar ik op mijn carbon frame uit het zadel moet of voor oneffenheden moet uitwijken, de Baum het gewoon allemaal slikt. Geen gestuiter, geen krimp, ik trap gewoon hard rechtdoor… maar dan wel op een manier die vertrouwen geeft, comfortabel en snel. Op een ultieme manier laat de fiets de Winkeldijk (daar staan niet voor niets bordjes met slecht wegdek waarschuwingen) onder me door glijden en word ik langzaam fan van de fiets. Deze ervaring blijkt geen momentopname. Vooral in groepen fietsend valt me op hoe veel andere frames eigenlijk stuiteren op slechte wegen. Ik zie collega-fietsers soms stoppen met trappen, even op de pedalen staan en om obstakels heen sturen die ik op de Baum volledig kan negeren. Sterker nog, ik kan er aanzetten, en dan is de Corretto pas echt in zijn element. Ik merk dat de nerveusheid bij lage snelheid verdwijnt als je meer kracht zet. De hele fiets lijkt nog duidelijker vooruit te willen op zo’n moment. De kracht gaat zo direct van je pedalen naar je achterwiel, alsof er een directe verbinding tussen beide is, en niet via tandwielen en een ketting.

Ff wennen
Na een aantal ritten ben ik gewend aan de zitpositie en het directe sturen en kan ik steeds meer genieten van de positieve kanten. Voor de lol zoek ik slecht asfalt of klinkers op, gewoon om te ontdekken of de Corretto een keer een krimp geeft. Op een tik van de schakelkabel tegen het frame na (deze lopen namelijk buitenom) valt er niets op te merken. Meer en meer begin ik de waarde van de fiets te begrijpen, maar dat brengt me bij een ander moeilijk punt. Want hoewel ik merk dat ik duidelijk meer bewonderende blikken en positieve reacties krijg, is er ook een probleem. Want dit is duidelijk een serieuze machine. Misschien wel te serieus voor de gemiddelde liefhebber. Want als je nou een keer een slechte dag hebt? Stel je wordt een keer ingehaald of erger nog gelost, door je fietsmaten? Iedereen die ziet dan dat je op zo’n klasse-fiets rijdt… maar er eigenlijk zelf niet goed genoeg voor bent.

Ik heb helaas niet veel kunnen klimmen met de Corretto, maar ik heb zo’n vermoeden dat de combinatie van comfort en effectiviteit daar ook zeer tot hun recht komen. Ik heb in ieder geval tijdens mijn testperiode meerdere Strava PR’s kunnen verbeteren en zelfs een KOM kunnen claimen. Thanks Darren!

Afscheid nemen
Na drie weken gaat de Baum weer retour. Uiteraard vragen fietsers om me heen hoe het nu beviel en of ik wel afscheid kon nemen. Helaas is één van de dingen die ik aantrekkelijk vind aan de Baum nu net datgene dat ik niet kon testen. De standaard maat maakte in dit geval dat het frame wat dat betreft niets anders was dan elk ander frame uit een fabriek. Wat ik wel kon testen waren de rij-eigenschappen van het frame vertaald in comfort en kwaliteit. Mijn conclusie: een frame zoals dit maakt je direct tot een betere fietser. Je wordt sneller, er komt meer van je kracht terecht waar je wil, je wordt minder snel moe en je oogt ook nog eens sneller.

Maar een op mijn maat gemaakte fiets gaat er komen. Of het net zo’n topfiets wordt als de klassiek ogende Baum Corretto weet ik niet. Ze maken gelukkig nog meer titanium en zelfs een stalen frame. Iets betaalbaarder in ieder geval en op het eerste oog net zo exclusief. Want ook dat is een charme, je rijdt iets dat je niet elke dag ziet en dat allesbehalve confectiewerk is. Tel daarbij de veelheid aan kleurenschema’s en opties daarbinnen op en je hebt met een Baum een uiterst unieke fiets onder je bibshort waar je je hele leven plezier aan kunt beleven.

Conclusie
Een absoluut top frame. Exclusief, op maat en een ultieme combinatie van comfort en stijfheid. Een frame zoals de Corretto koop je in principe voor je leven, dit maakt de investering wellicht haalbaarder.

Baum Corretto in GTX uitvoering
Getest in maat: 58 CM

Testpersoon is 1.82m lang, weegt rond de 78kg en fietst normaal gesproken op een carbon Bianchi uit 2010

Meer informatie over Baum fietsen op:
bureau-fidder.nl en baumcycles.com

Fotografie: Arie de Leeuw