Veiligheid op de fiets heeft een behoorlijke vlucht genomen sinds de eerste worstenhelm, al blijft het veelal beperkt tot de beveiliging van je hoofd. Niet onbelangrijk overigens. Zichtbaarheid krijgt ook veel aandacht de laatste jaren. Om ’s avonds een lampje te gebruiken is niet minder dan normaal. Met de Flare R wil Bontrager dat je overdag ook goed zichtbaar bent.

De Flare is dus niet zomaar weer een achterlicht en de kans is groot dat je hem al een keer gezien hebt. Tijdens (ondermeer) de Tour reed het Trek Factory Racing team tijdens de tijdrit door Utrecht met de lampjes. Het was niet te missen. Door het hoge aantal lumen – vergeleken met een standaard achterlicht – is het lampje ook overdag goed zichtbaar. Wanneer je in een auto rijdt, is het eigenlijk al heel normaal dat je je lichten aan hebt. Dat is ook niet omdat je niets kan zien, dat is zodat ánderen je beter kunnen zien. Als je je dan afvraagt of dat nou echt nodig is, verwijzen we graag naar de aanrijding van Laurens ten Dam niet al te lang geleden. Tijdens een trainingsritje overdag werd hij van achteren aangereden met alle gevolgen van dien. Of een achterlicht het voorkomen zou hebben, weten we natuurlijk niet, maar het geeft wel aan dat het risico er wel degelijk is.

Zoals je mag hopen bij een achterlicht, is het gebruik van de Flare R eenvoudig. Je krijgt er een bevestiging bij, voor aan het frame die d.m.v. het rubber gemakkelijk te installeren en te verwijderen is. Je kan met een schroefje de houder aanpassen voor zadelpennen van 22,2 tot 31,8mm breed. Het luistert niet heel nauw, het rubber is flexibel, maar het monteren gaat soepeler als je het goed instelt. Eenmaal in de houder kan je de lamp ook nog draaien. Haal je de lamp van de bevestiging af, dan kan je de meegeleverde clip gebruiken zodat je de lamp aan je rugzak of je kleding kan bevestigen.

Bontrager-Flare-R-achterlicht-11

Veel licht én een goede accu
De extra hoge lichtsterkte van de lamp maakt hem dus geschikt voor overdag, maar in het donker mag je hem natuurlijk ook gebruiken. Je kan de lamp op verschillende manieren laten knipperen, en in een minder felle stand zetten. Hierdoor gaat de accu ook wat langer mee. Die accuduur is overigens niet onverdienstelijk met net iets meer dan 4 uur in de felste stand (day steady). Met testen kwamen wij zelf op precies 4 uur uit. Daarna gaat de lamp in auto-save modus. Handig, want dan knippert hij nog wel. Volgens Bontrager 2 uur, maar bij ons bleef het lampje maar liefst 4 uur knipperen voordat het de geest gaf. Gebruik je de lamp in de day flash modus, waardoor je overdag misschien nog wel meer opvalt, dan gaat hij ruim 5,5 uur mee. Gebruik je hem in het donker, dan is die felle modus iets te veel van het goede. Dan gebruik je het liefst de ‘Night’ modus, die 21 uur continu en 23 uur in knipperstand werkt.

Bontrager maakt het je makkelijk het lampje te gebruiken. Opladen gaat via een micro-USB aansluiting en een lege accu is in ongeveer 2 uur weer vol. Het lampje is klein genoeg om niet in de weg te zitten. Wat betreft het gebruik, denk je misschien snel aan woon-werk verkeer, en terecht, maar ook voor sportieve ritten biedt het extra zichtbaarheid in het verkeer. Zeker als je alleen op pad gaat of bijvoorbeeld bij slecht weer. Vind je een lamp aan je fiets niet mooi, dan doe je hem via de clip aan een zak van je shirt.

Details
Gewicht: Lampje 35 gram, framehouder 23 gram, klemmetje 9 gram
Lichtsterkte; maximaal 65 Lumen
Verpakking bevat lampje, framehouder, klem en een USB kabeltje
Adviesprijs: EUR 59,99

Bontrager-Flare-R-achterlicht-13

Plus
+ overdag ook goed zichtbaar
+ auto-save
+ bevestiging
+ accuduur

Min
– geen

Conclusie
De extra veiligheid die de Flare R je overdag kan bieden is altijd meegenomen. Dat is wel iets waar je bewust voor kiest, je gaat niet soms mét en soms zonder het lampje fietsen. Voor velen zal het nog even wennen zijn om overdag met een achterligt te gaan fietsen, maar dat is zoals gezegd even wennen. Kies je er niet voor hem ook altijd overdag te gebruiken, dan heb je hier ook een heel fijne lamp aan voor je ritten in het donker of in de schemer. De prijs is voor een achterlicht natuurlijk best flink, maar daar krijg je mijn inziens veel voor terug. De extra lichtsterkte maakt je tot 2km ver zichtbaar, om maar aan te geven wat dat kleine lampje kan. Tel je bij de mogelijkheden het gebruiksgemak op dan kan ik niet anders zeggen dat de Flare R een onmisbare aanvulling op de uitrusting van elke fietser is.

WINACTIE
We mogen 5 van deze lampjes weggeven! Wil je dus je uitrusting compleet maken en je zichtbaarheid op de weg verhogen, dan moet je de volgende twee dingen doen. Geef antwoord op de vraag;

  1. Heeft verlichting overdag op je fiets zin? Ja/Nee en waarom (elk antwoord is goed!)
  2. én schrijf je in voor onze nieuwsbrief (rechts op de site)

Je kan tot zondagavond (15 nov) 22.00 uur meedoen, maandagochtend maken we de winnaars bekend

Bontrager-Flare-R-achterlicht-14
Bontrager-Flare-R-achterlicht-12
Bontrager-Flare-R-2
Bontrager-Flare-R-4
Bontrager-Flare-R-1
Flare-R_TFR