Afgelopen periode zijn er verschillende ploegpresentaties geweest. Hierbij worden uiteraard ook sponsoren in het zonnetje gezet. Gezien mijn facebook en twitter doorspekt is met internationale, nationale en regionale wielerploegen zie ik dan ook veel merken voorbij komen.

En daar wil nog wel eens een ‘onbekende’ tussen zitten. Zo ook dit keer, het merk Chain. De schoenen, want daar gaat het om, zien er gelikt uit en dus was mijn interesse gewekt. Lang leve internet; al gauw kwam ik uit bij www.bikeandtravel.nl. Zij hebben Chain schoenen in hun assortiment en hebben ervoor gezorgd dat het beloftenteam (incl. jeugdig sprint-kanon Pepijn ter Bekke) van OWC-Oldenzaal allen met hetzelfde schoeisel fietst.

Na contact via mail en telefoon werd ik uitgenodigd om een paar schoenen te passen, en te gaan testen! Onder het genot van een kop koffie werd me nog wat extra info verteld met betrekking tot de schoenen, en na het passen kreeg ik er een bijpassend paar Chain-sokken bij! Service is ze niet onbekend, bij B&T Bikestore!

Wat krijg je?
Wanneer je de doos openmaakt merk je meteen dat ze overal over hebben nagedacht, zelfs de doos opent anders dan normaal. Dan de schoenen, deze zijn licht, en strak afgewerkt. Geen stikseltje zit los, en elke naad sluit perfect aan. Gedetailleerd, en een strakke vormgeving! Het oog wil immers ook wat. De hielcup is verstevigd, en de rand die om de enkel sluit is voorzien van een zachte voering. De zool is een combinatie van kunststof, waaronder carbon, en voorzien van enkele ventilatiegaten. Onder de hak zitten 2 studs om het staan wat te vereenvoudigen. Het Italiaanse vlaggetje aan de hielcup verraadt de afkomst van de schoenen. En voor velen, inclusief ondergetekende, is dit van invloed op de keuze van materiaal.

En dan het financiële plaatje; de schoenen kosten €110,- incl. BTW.
Hiervoor krijg je volgens de website van B&T Bikestore een comfortabele handgemaakte Italiaanse schoen met een laag gewicht (260 gram).

De pedalen op!
Voordat dat kan, moeten er eerst uiteraard een paar plaatjes worden gemonteerd, afhankelijk van het systeem. De SPD-SL platen, die ik gebruik werden netjes in de doos gestopt, en zaten er dan ook binnen no-time onder. Op de zool staan verschillende markeringsstrepen zodat je de plaatjes er goed onder kan positioneren.

Wanneer ik de schoenen aantrek merk ik meteen het comfort waarover werd gesproken. Toch even snel de schoen weer uit doen, en de binnenzool checken. Deze is voorzien van een heus voetbed, in tegenstelling tot veel wielerschoenen waarbij het flapje dat erin ligt de naam zool niet mag hebben.
De schoenen weer aan, en de klittenband sluiting dichtdoen. Dit gaat simpel, en snel! De dikke rand bij de enkel zorgt ervoor dat de schoenen mooi aansluiten. De hak zit perfect in de schoen, alleen bij de voorkant merk ik dat ik wat beweegruimte heb in de breedte. Voor Italiaanse begrippen, heeft de Chain schoen een bredere neus, dan bijvoorbeeld Sidi (oke, mijn voeten zijn ook niet al te breed). Ook iets on-italiaans; de maatvoering klopt! Je hoeft ze niet een maat groter te bestellen, maat 42 is ook maat 42!

Voordat ik de fiets op stap, eerst even een paar stappen de schuur uit, en daar merk ik dat de studs onder de hiel toch wel prettig lopen. Niet dat er ooit verder dan 10 passen gelopen mag worden op fietsschoenen, maar handig is het wel! De schoenen ventileren lekker, al moet ik eerlijk toegeven dat ik na 20 minuten toch snel mijn overschoenen aan heb gedaan. De weersomstandigheden in Nederland lieten me weer eens in de steek! Door de stevige zool (niet te buigen!) wordt alle kracht overgebracht op het pedaal.
Door wat slechte ervaring in het verleden was ik nogal huiverig over de klittenband sluiting. Echter zijn de sluitingen bij Chain aardig lang, en lopen ze door tot aan de zijkant van de voet, waardoor deze niet losser gaan zitten. (getest tijdens een 4 uurs-tocht). Dit voorkomt halsbrekende toeren van renners die in een peloton, of vlak voor de klim nog even de schoen, al fietsend, wat strakker willen doen. Ook zijn ze bij Chain zo slim geweest om de tong aan de binnenzijde vast te maken, waardoor deze mooi op zijn plek blijft zitten!

Voordelen Chain Elite:

  • Hoogwaardige schoen voor prima prijs
  • Gedetailleerd, en netjes afgewerkt
  • Stevige zool (weinig tot geen krachtsverlies)
  • Stevige sluiting
  • Comfortabel

Nadelen Chain Elite:

  • ‘slechts’ 3 kleurcombinaties
  • Aan de brede kant (al is dat persoonsgebonden)
  • Stug leer (versoepeld redelijk snel)

Conclusie:
Ben je op zoek naar nieuwe schoenen, dan is Chain Elite van €110,- zeker een schoen om niet over te slaan! Qua prijs kwaliteit zijn het top-schoenen. In tegenstelling tot veel andere schoenen leveranciers, is de prijs van het top-model ‘(Chain Fast Road Carbon) ‘slechts’ €239,-. Daar waar anderen bedragen van (soms ver) boven de €300,- niet schuwen voor hun topmodel! Het zijn mooi afgewerkte Italiaanse schoenen, die absoluut opvallen en waarmee je ‘blits’ op je fiets zit! Naast het mooie, zijn ze functioneel en comfortabel! Het assortiment had wat mij betreft qua kleurstellingen wel iets uitgebreider/gewaagder mogen zijn, al is en blijft smaak gelukkig persoonlijk!

P.s.: bij B&T Bikestore krijg je nu bij aanschaf van een paar Chain Nova Road ProTour een paar Castelli Belgian booties gratis! Ben je nou Nederlander of niet!

Met dank aan www.bikeandtravel.nl voor de service, en medewerking!