Gezien en gebruikt 20-07-2012 19:04

Racefietsblog test: de iBike Dash maakt van je iPhone een fietscomputer

ibike-dash-screen2

Voor alle iPhone gebruikers die graag hun telefoon willen gebruiken als fietscomputer is er iBike.

iBike heeft verschillende fietscomputeroplossingen voor je iPhone. Wij waren erg blij dat i-Mobile.nl ons de iBike Dash Power iPhone fietscomputer stuurde zodat wij deze fietscomputer eens goed konden testen. De fietscomputer heeft een prijs van € 499,- en daarvoor krijg je een waterdichte iphone houder voor op je stuur waardoor je iphone een hele gave fietscomputer wordt met alle functies die je van een fietscomputer mag verwachten. Bij de set zit verder een app die als fietscomputer dient, een draadloos ANT+ snelheid en cadance sensor, hartslag borstband en een extra batterij met oplader.

Reacties krijg je zeker
Nadat je de houder op je stuur hebt gemonteerd valt al direct op dat het een groot geheel op je stuur wordt, maar dat kan ook niet anders omdat je iphone toch al redelijk groot is in vergelijk met andere fietscomputers. De app installeerd lekker makkelijk en is snel geconfigureerd. De snelheids en cadance sensor is ook snel geplaatst, hartslag borstband om en fietsen maar. Alle onderdelen verbinden goed met elkaar. Het eerste proefritje was in het donker wat het geheel alleen maar ten goede kwam. Dat display ziet er cool uit (helemaal dus in het donker). Ik weet niet of het een verdienste is van de beeldkwaliteit van de iPhone of aan het coole grafische design van de app.

Dat begint goed, maar de volgende dag maar eens een echte tocht fietsen. De snelheidswijzer geeft duidelijk aan hoe hard je gaat. Ja je leest het goed, er is ook een scherm die je snelheid met een ouderwetse wijzer weergeeft (als in een auto). Erg leuk om te zien of je de meter ook helemaal naar de 60 krijgt :-). Helaas valt het op dat als de zon gaat schijnen het scherm, ondanks de hoogste stand wat betreft het contrast, wat  moeilijk af te lezen is. Ook blijkt de batterij van je iPhone snel leeg te raken, vandaar dat je van iBike een extra batterij krijgt die ervoor zorgt dat je toch zeker een uur of 6 tot 8 kan fietsen (afhankelijk van wat je allemaal hebt aanstaan op je iPhone). Wil je echt een hele dag van zo’n 12 uur fietsen dan heb je kans dat je batterij van je iphone niet genoeg energie heeft. De oplossing is dan om een extra batterij te bestellen bij iBike.

Powermeting
Het bijzonderste van het systeem is de powermeting. De fietscomputer heeft een ingenieus systeem waarbij het rekening houdt met je gewicht, snelheidsverandering, stijlheid van de weg, windsnelheid etc. Dit alles wordt door het apparaat vertaald naar een wattage. Het is lastig te controleren of het wattage wat je trapt ook waarheidsgetrouwe waarden zijn. Via de gps van je iPhone kan je zien op het kaartje van Maps waar je fietst. Een gemiste kans dat je niet binnen de applicatie een route te plannen en die te fietsen. Je ziet dan wel waar je fietst maar je kan er verder niets mee. Hiervoor moet je even uit de applicatie van iBike. Als je dan toch even uit de applicatie bent dan kan je direct je whatsapp bijwerken, smsjes versturen, mail checken etc, maar dat doet een verstandige fietser niet omdat dat alles veel te gevaarlijk is tijdens het fietsen.

Met een bluetooth hoofdtelefoontje is het ook mogelijk te bellen en naar muziek te luisteren (mocht je dat wel veilig vinden). Doordat de houder waterdicht is afgesloten, is het niet mogelijk om je witte hoofdtelefoontje met draad en plug aan te sluiten.

Tot slot is het mogelijk om via de applicatie van de iBike trainingsprogramma’s af te werken. Het scherm geeft dan aan wanneer je harder moet en wanneer zachter. Dit is volgens onze verwachting het gedeelte waar in de toekomst veel gebruik gemaakt van gaat worden. Doordat het systeem werkt met een app voor je iPhone is het in de toekomst ook heel goed mogelijk dat er nieuwe features via een update worden toegevoegd. Ook zijn alle gegevens te laden op je pc of Mac zodat je alle grafieken en data kan inzien en bestuderen.

Zoals gezegd is de prijs voor het systeem met powermeting € 499,- Wil je de versie zonder de powermeting dan ben je € 299,- kwijt voor de iBike Dash.

Voordelen:

  • grafisch erg gaaf
  • enorme hoeveelheid mogelijkheden
  • je iPhone (incl functies) bij de hand
Nadelen:
  • je hebt een iPone nodig
  • korte batterijduur
  • slecht zicht op scherm bij zon

Conclusie: Wanneer je een iPhone hebt is het op dit moment wel een erg coole fietscomputer. Opvallen bij je vrienden doe je zeker. Medefietsers blijven vaak even langer naast je fietsen om te kijken op het schermpje. Dat is leuk! Maar eerlijk is eerlijk;  er zijn ook wat mindere puntjes zoals de batterijduur, contrast tijdens de zon (echt irritant) en voor de rijders die liever anoniem blijven is het wel een heel groot apparaat op je stuur. We vinden we dat het apparaat erg veel potentie heeft maar nog op een aantal dingetjes verbeterd kan worden.  Mocht je dan geen iPhone hebben en er een moeten aanschaffen, dan is het een prijzige oplossing (tenzij je een oudere 3gs op de kop weet te tikken). Wil je opvallen en je onderweg vermaken met je telefoon dan neem je de iBike, wil je gewoon lekker fietsen dan neem je een “normale” fietscomputer.

Tags:
  • Sjusju

    En wat is het verschil met gratis apps, zoals endomondo of strava, in combinatie met een iphone houder van een paar tientjes en een goedkope hartslag meter? Scheelt je 400 euro.