Elke fietser weet dat eten op de fiets belangrijk is, maar niet iedereen weet hoe hij er goed mee om moet gaan. En dan is er ook nog een heel groot aanbod om uit te kiezen. We zetten een aantal repen op een rij.

Voor het gemiddelde rondje door de week is het gebruik van speciale voeding minder belangrijk. dan bij een cyclo waar je vijf uur of langer achter elkaar op de fiets zit en ook nog moet klimmen en wilt/moet presteren. Zoals een auto stil komt te staan zonder brandstof, zo geldt dat ook voor mensen. Een goede voedings-strategie richt zich op de momenten vóór, tijdens en ná de inspanning. In dit artikel laten we 17 repen de revue passeren die je van de nodige energie kunnen voorzien tijdens de inspanning.

Brandstof voor het lichaam
Zoals gezegd zal je tijdens een rondje door de week om het huis niet vaak een energiereep hoeven te nemen. Dit is anders bij een tocht van 2 tot 3 uur waarbij het geen race is, maar wel intensief. Wanneer je die dag normaal hebt gegeten heb je voldoende basis energie – in de vorm van glycogeen – die je 75 tot 90 minuten lang kan aanspreken. Ga je daarna door zonder te eten dan zal het lichaam andere reserves gaan aanspreken. Bij lage intensiteit is dat juist het moment dat je vet gaat verbranden. Bij een hogere intensiteit (langer, sprinten, harder fietsen) zal het lichaam aanspraak gaan maken op koolhydraten. En die moet je dan wel hebben natuurlijk. Eigenlijk had je dan al gegeten moeten hebben, bijvoorbeeld een energiereep.

De eigenschappen van een energiereep
Iedereen die wel eens heeft gekeken naar energierepen weet dat er een zeer groot aanbod is waarbij er simpelweg negen van de tien keer iets als “Energy Bar” op staat. Nu dekt dit vaak ook wel de lading, maar we weten ook dat de repen vaak niet bepaald goedkoop zijn. Anderhalf tot twee en een halve euro per reep is heel normaal dus dan wil je toch wel weten of je waar krijgt voor je geld en of het je straks die col over brengt. Om dat beter te kunnen bepalen gaan we een aantal eigenschappen van elke reep nader bekijken. Uiterlijk kenmerken (is de reep wel handig te eten op de fiets), de voedingswaarde en natuurlijk de prijs. Het enige dat we eigenlijk niet gaan testen is het effect van elke reep. Dat is heel moeilijk te meten en zal ook voor iedere fietser anders zijn. We baseren dus het effect van een reep puur op basis van de voedingswaarde zoals (altijd) deze op de verpakking staat.

Voedingswaarde van energierepen
Van alle repen staat de voedingswaarde op de verpakking vermeld. Deze hebben we allemaal op een rij gezet. Daarmee krijgen je een mooi overzicht van cijfers, maar daarbij gaf Henk-Jan van Sportvoedingwebshop ons wel mee dat je deze cijfers vooral als hoofdlijnen moet zien. De technische details over hoe de reep is samengesteld is het geheim van de chef, dat niet vaak prijsgegeven wordt. Om toch een beeld te krijgen hieronder de uitersten op een rij;

Gewicht per reep:
Meest Energy Bar Latte Macchiato met 100 gram
Minst Born Bite Size Crunch met 25 gram

Kilo-calorieën (meer is beter):
Meest per 100gr: Born Bite Size Crunch met 437
Minst per 100gr: SIS Mini Go Energy Bar met 344

Meest per reep: Energy Bar Latte Macchiato (100gr) met 428
Minst per reep: Born Bite Size Crunch (25gr) met 109

Koolhydraten: (meer is beter)
Meest per 100gr: 3Action Energy X-tra – Cookies Chocolate met 73,9 (waarvan 33,2 suikers)
Minst per 100gr: Powerbar Ride Energy met 46,4 (waarvan 23,4 suikers)

Meest per reep: Energy Bar Latte Macchiato (100gr) met 56,5 (waarvan 28,9 suikers)
Minst per reep: Born Bite Size Crunch (25gr) met 18,3 (waarvan 7,0 suikers)

Eiwit:
Meest per 100gr: Powerbar Ride Energy Peanut-Caramel met 19,0 gram
Minst per 100gr: Born Bite Size Crunch met 3,3 gram

Meest per reep: Enervit Power Sport Performance Bar Apple (60gr) met 10,7 gram
Minst per reep: Born Bite Size Crunch (25gr) met 0,8 gram

Vet (minder is beter):
Meest per 100gr: Booom Endurance Pure Energy Bar met 21,0 gram
Minst per 100gr: Powerbar Energize C2MAX Banana Punch met 4,0 gram

Meest per reep: Performance Energy bar – Latte Macchiato (100gr) met 20,1 gram
Minst per reep: Multipower Multicarbo Bar + Fruit – Apple (50gr) met 2,1 gram


Conclusie
Als we naar de voedingswaarde per 100 gram kijken en daarbij de belangrijke eigenschappen van een energiereep in acht nemen, scoort de Born BIte Size Crunch gemiddeld het beste. Op het gebied van calorieën (veel), eiwitten (weinig), koolhydraten (veel) en vezels (weinig) staat de reep bovenaan. Op de andere punten scoort de reep gemiddeld, maar nergens slecht. Er is geen reep die duidelijk naar voren komt als slechtste, ze liggen allemaal dicht bij elkaar.

Wat betreft gewicht zijn de verschillen groot. De Performance Latte Macchiato reep is bijvoorbeeld vier keer zo zwaar als één Born reep Grote verschillen en we mogen ook wel stellen dat de Born heel klein en de Performance heel groot/zwaar is in vergelijking tot de gemiddelde energiereep. Ga je dan vier repen meenemen of kies je bijvoorbeeld voor één grote die je in twee, drie of vier keer opeet?

Als je veel waar voor je geld wilt en dus puur op de prijs vs gewicht zou afgaan steekt de Performance Latte Macchiato er met kop en schouders bovenuit: slechts EUR 1,99 per 100 gram.  En dan heb je een hele reep want ze wegen ook 100 gram. De reep welke het wat betreft voedingswaarde heel goed doet  is ook meteen de duurste: De Bron Bite Size Crunch met EUR 5,00 per 100 gram, maar één reep is maar 25 gram. Twee en een half keer zo duur als de Performance reep dus! Een heel groot verschil welke de keuze voor veel mensen heel makkelijk kan maken.

Niet onbelangrijk is de smaak, al is dit subjectief. Bij ons was de Powerbar Ride Energy Peanut-Caramel absoluut favoriet. Neigt wel een beetje naar een snoepreep dus op de fiets eet dit misschien niet zo fijn, maar wel heel lekker dus. Ook de Zipvit ZV8 Energy Bar Choco Strawberry beviel erg goed.

Los van de prijs vinden we het lastig een winnaar aan te wijzen omdat het deels ook van de persoon afhankelijk is. Wij kijken eigenlijk het eerst naar de hoeveel calorieën die een reep bevat hetgeen toch in grote mate de hoeveel energie aangeeft. Ook daar scoort de Performance heel goed. Daarentegen scoort de reep helaas ook goed op hoeveelheid vet. Toch is de Performance een favoriet en wel vanwege het formaat. Met één reep kan je een behoorlijke rit maken. Je eet hem in twee, drie of vier keer op terwijl je voor hetzelfde gewicht van de Born vier stuks nodig hebt.

Henk-Jan Koershuis van Sportvoedingwebshop.com geeft ook nog aan dat de cijfers op de verpakking vaak enkel op hoofdlijnen is. Een fabrikant zou teveel informatie prijsgeven als zij alle details zouden weergeven. Het geheim van chef wordt niet zomaar prijs gegeven. Dit geeft dus nog eens aan hoe moeilijk het is om alleen op basis van de cijfers op de verpakking een ‘beste’ en ‘slechtste’ te kiezen.

En hoewel we hier een verzameling van maar liefst 17 repen hebben laten is er nog zoveel meer! We hopen dat het overzicht enigszins helpt bij het kiezen van een energiereep. We laten hier wel de uitersten per eigenschap zien, het volledige overzicht is hieronder te vinden (klik op de afbeelding van de tabel).

Tips
Ben je aan het trainen voor lange zware tocht of cyclo, probeer de repen dan eerst tijdens je trainingsrondjes. Ieder lichaam reageert anders en je wilt niet dat je straks bij de Marmotte halverwege de Télégraphe staat over te geven of maagkrampen hebt.

Naast repen zijn er natuurlijk ook nog gelletjes en sportdranken. Deze zijn óók belangrijk en gaan zeker bij een lange tocht goed samen met elkaar.

Energierepen zijn speciaal gemaakt voor het sporten maar dat wil niet zeggen dat een boterham met nutella of een Snelle Jelle voor jou niet volstaat. Het hangt ook van de tocht en het weer af. Probeer voor jezelf wat je prettigst vindt en waar je het beste bij presteert.

Heb je zelf goede of slechte ervaringen met energierepen of gewoon tips, laat het weten in een reactie op dit artikel of op Facebook. Het is voor iedereen interessant wat de ervaringen zijn.

Met dank aan Henk-Jan Koershuis van Sportvoedingwebshop.com voor het advies en het ter beschikking stellen van de repen! Coen van het Racefietsblog.nl team is eerder dit jaar bij ze in de winkel geweest.