Een paar jaar geleden waren ze daar opeens: Een stel hippe, bebaarde Engelsen met een nieuw merk op de zadelmarkt. Waar Italiaanse firma’s al een hele tijd de dienst uit maken, was alles aan Fabric anders. Zowel de beursstand, de promotiematerialen en de zadels zelf. Natuurlijk waren de oprichters geen totale nieuwkomers, een aantal mensen waren ook verantwoordelijk voor de frisse fietsen van Charge. Maar Fabric richt zich (voorlopig) alleen op accessoires zoals stuurlint, bidons, gereedschap en zadels dus.

Het eerste dat opvalt aan beide zadels is het strakke uiterlijk. Nergens zijn nietjes, popnagels of andere onderdelen te vinden die de verschillende lagen van de zadels bij elkaar houden. Daar waar de rails en het zadel samenkomen zijn slechts subtiele, ronde vormen te vinden die één geheel vormen met de hele onderzijde. Het is duidelijk dat er nogal een minimalistische filosofie achter de zadels zit. Het meest opvallende is het ALM zadel dat we helaas nog niet hebben kunnen testen. Toen dit zadel voor het eerst aan de wereld getoond werd ging ‘ie in recordtijd over het internet, zo strak hadden we zelden een zadel gezien. Samen met Airbus en andere onverwachte partners zoekt Fabric naar nieuwe manieren van productie.

De juiste houding
Zoals gezegd kregen we wel twee andere zadels om op rond te rijden. Om te beginnen met de witte Scoop. Opvallend bij dit model is dat Fabric drie vorm-varianten aanbiedt die dan weer in verschillende materiaal uitvoeringen te krijgen zijn. Om te beginnen met de vorm: volgens Fabric bepaalt de vorm de zithouding, de vlakke versie die wij rijden is voor de meest aërodynamische houding. Deels kunnen we hier in mee gaan, maar uit ervaring weten we ook dat de vorm van een zadel bij je lichaam (lees de afstand tussen je zitbotjes) moet aansluiten. Doordat de Scoop ook nog eens relatief breed is met zijn 142mm kost het mij toch wat moeite om er fijn op te rijden. Ik zou voor op de racefiets eerder voor een iets ronder zitvlak en smaller zitgedeelte kiezen. Mocht de Scoop je iets lijken, dan zou ik dus naast de aanbevolen zithouding ook vooral kijken naar wat je prettig vindt zitten. Wat wel een duidelijk pluspunt is van de Scoop is het rij-comfort dat hij biedt. Want zie een zadel als dit vooral ook als een relatief betaalbare manier om het rijgevoel van je hele fiets te veranderen. De Scoop veert op de momenten dat je het nodig hebt licht mee, zonder zacht aan te voelen. Dit is vast het resultaat van de constructie en de gekozen materialen, en het werkt! Ook fijn, de bovenkant van het zadel is niet te glad waardoor je er niet op heen en weer glijdt. Ook dit is persoonlijke voorkeur, maar ik ben voor.

Holle rails
Ook het andere zadel, de zwarte Line, heeft een zachte bovenzijde die je ook goed op je plek houdt terwijl je aan het zwoegen bent op je zadel. Direct vallen een aantal verschillen op: de Line heeft een lager gelegen middendeel, is een stuk smaller en oogt nog meer als een traditioneel racezadel. Hier zijn je keuzes dan ook beperkt tot het materiaal van de (grotendeels holle) rails. Cro-Mo staal of Titanium zijn de twee smaken en het verschil zit ‘m vooral in gewicht en voor een klein deel in de demping van het materiaal. Wij rijden de titanium versie die er duurder uitziet dan ‘ie is. Want met een adviesprijs van € 99,90 zit dit zadel aan de onderkant van het hogere segment. De prijs is haalbaar doordat de basis van ‘gewoon’ nylon is en niet van carbon zoals bij verschillende concurrenten. Hierdoor heeft de Line echter ook dezelfde prettige eigenschappen als de Scoop. Hij veert een tikkie mee wanneer de ondergrond echt slecht wordt en houdt je zo toch net iets frisser tijdens de langere ritten. De vorm is natuurlijk niet super vernieuwend, er zijn voldoende andere zadels met zo’n gleuf in het midden. Terwijl ik bij eerdere zadeltest maar weinig verschil merkte, viel me hier toch wel op dat bepaalde onderdelen van mijn lichaam de uitsparing konden waarderen. Waarschijnlijk toch zaak van minder druk op de edele delen waardoor je dat tintelende gevoel van slapende ledematen kunt voorkomen. Sommige collega’s zweren bij dit soort zadels en in dit geval moet ik ze gelijk geven!

Wat ik bij beide zadels kan waarderen is het strakke, ingetogen uiterlijk. Ze zullen evengoed bij een klassieke stalen fiets als op een high-end carbon racer passen. Tel daarbij het comfort op en de redelijk vriendelijke prijs (de Scoop is bijvoorbeeld al verkrijgbaar vanaf € 64,90) en het is duidelijk dat Fabric naast haar full carbon vlaggenschip ALM (die we hopelijk ook nog kunnen testen zodra deze beter leverbaar is) ook andere veelbelovende ijzers in het vuur heeft op de zadelmarkt.

Details:
Fabric Scoop met titanium rails weegt 239 gram
Fabric Line met titanium rails 235 gram.
Beide zadels zijn verkrijgbaar via het Cannondale dealernetwerk en via Futurumshop.

fabric-zadel-1fabric-scoop-1fabric-line-1fabric-line-2fabric-scoop-2fabric-line-4fabric-line-3fabric-scoop-4fabric-scoop-3

Gerelateerd