Naast de groep het tweede grote en kostbare onderdeel van je fiets; de wielen. Het beïnvloedt het rijgedrag én het uiterlijk van je fiets. Je wil het liefst het allerbeste en -mooiste, maar dat gaat helaas niet altijd. Gelukkig is er middenweg.

We deden al eens eerder een review van Chinese wielen van Farsports. Coen ging toen aan de haal met een set volledig van carbon met een 60mm velg achter en 38mm velg vóór.

Eerste indruk na uitpakken
In de doos vinden we (gelukkig) een voor- en achterwiel (met 11s Shimano/SRAM body), een set snelspanners en vier blauwe remblokken. Die remblokken zijn dus eigenlijk alleen voor carbon geschikt, foutje van Farsports.

Wat meteen opvalt aan de velgen is de lichte bolling op de zijwand van de velgen. Dit is om de luchtstroom beter om de velg te voeren. Of ik het ook heel mooi vind laat ik even in midden. Verder een egaal matte afwerking waardoor je nog licht het carbon patroon kan zien. Natuurlijk is dan nog de aluminium remrand. De remkracht van volledig carbonwielen laat nogal eens te wensen over bij nat weer en in de afdaling (door oververhitting), vandaar dat aluminium remranden populair blijven, zeker bij wielertoeristen. De wielen worden daarmee wel wat zwaarder dan volledig carbon wielen.

De wielen zijn volledig zwart. De spaken, nippels en naven. Alleen de 11 speed body heeft een oranje kleur, maar die zal je natuurlijk niet al te vaak gaan zien. Verder geen sticker te bekennen. Wat betreft afwerking biedt Farsport nog een paar opties. Je kan kiezen uit 3k mat of glanzend en UD zwart voor de velgen en je hebt de optie om rode nippels te gebruiken. Ook kan je nog kiezen tussen Sapim CX-Ray en CX-Delta spaken.

Praktijk
We hebben de zwarte versie met de Sapim CX-Ray spaken gereden met Continental 4000s bandjes die zich er makkelijk omheen lieten leggen. Wel jammer dat er geen velglint meegeleverd was. Misschien is dat normaal, maar als er wel remblokken zitten (hoewel verkeerd) verwacht je toch ook zoiets als velglint zodat je er meteen mee aan de slag kan. Ik wel althans.

Geen getik en geploing zoals Coen ervoer bij de vorige testset van Farsports. Beter gevlochten en gespannen? Ook omdat we wat wisselende berichten lezen op het wereld wijde web over de kwaliteit van de bouw van wielen wilden we dit ook nog even nalopen. En dan met name de spaakspanning. We zijn geen doorgewinterde wielbouwers, maar als er grote verschillen zijn in spaakspanning is dit over het algemeen geen goed teken. Dit lijkt keurig voor elkaar te zijn bij de Farsports wielen! Het voorwiel laat geen extreme afwijkingen zien over alle spaken. Hetzelfde bij het achterwiel, waar de aandrijfzijde natuurlijk een hogere spanning heeft dan de niet-aandrijfzijde, maar aan beide zijdes lijkt de spanning goed in balans te zijn.Er viel niets op aan te merken bij de eerste paar ritten. Daarna ook niet overigens. We hebben er niet een heel seizoen op gereden, maar wel een paar honderd kilometer.

Wat betreft de snelspanners valt er wel wat op te merken. Ze zijn erg licht, maar met vast maken liggen ze niet lekker in de hand. Het dunne hendeltje is glad en het vastzetten gaat daardoor wat lastig. Ook zijn de assen net iets te lang waardoor ze een 2 a 3 mm uitsteken. Dit heeft natuurlijk geen gevolgen voor het functioneren maar het ziet er niet mooi uit.

De wielen zijn hard zoals je zou verwachten en zijn bovendien erg stijf. Geen geschuur tegen de remblokken als je flink aanzet terwijl die toch strak zijn afgesteld. Dat hebben we bij veel duurdere wielsets wel eens anders ervaren. We blijven de wielen zoveel als mogelijk gebruiken de komende tijd om te zien hoe ze zich houden.

Pluspunten

+ Prima prijs/kwaliteit verhouding (als de Douane er niet tussen zit)
+ Aluminium remrand
+ Rijden zoals je zou verwachten van hoge carbon wielen; hard en stijf
+ Licht in vergelijking met andere carbon wielen met alu remrand. Samen incl velglint 1545 gram!

Minpunten

– Snelspanner zijn iets te lang en hendel niet handig in gebruik
– Verkeerde remblokken meegeleverd
– Geen velglint meegeleverd
– Locatie Farsports; Bij een garantiegeval moeten ze weer terug naar China!

Conclusie
Na een aantal ritten onder wisselende omstandigheden kunnen we voorzichtig stellen dat ze behoorlijk allround zijn, zeker voor de gemiddelde wielertoerist. Het zijn niet de allerlichtste wielen op markt en misschien ook niet de meest duurzame naven (ondanks dat we er geen duurtest mee hebben gedaan) maar ze zijn zeker ook niet zwaar of slecht. Helemaal niet als je daar ook nog de prijs bij houdt.

Het is verder niet alleen een upgrade van je fiets wat betreft uiterlijk, je krijgt er ook direct rijgedrag voor terug. Ja, ze zijn wat gevoeliger bij sterke zijwind, maar je wordt niet meteen de berm in geblazen. Voor het hooggebergte zijn ze misschien niet bij uitstek geschikt. Daarentegen is het gewicht niet eens zo heel slecht als je het met een budget wielset vergelijkt, vaak lager zelfs! Kortom, een prima wielset voor als je jaarlijks het gros van je kilometers in Nederland maakt, je een keer een uitstapje naar de echte bergen maakt en comfort niet het allerhoogste prioriteit heeft. Bovendien is het ook geen schande als het je enkel om het uiterlijk van je fiets gaat. Het oog wil ook wat nietwaar?

Hoewel de prijs zeer scherp is moet je wel rekening houden met eventuele invoerkosten. De douane pikt er af en toe een pakket uit, dit blijft dus een gok die je waagt als je de wielen besteld in China.

Details
Voorwiel/achterwiel
– Gemeten gewicht: 700/845 gr (inclusief velglint!)
– Gemeten velgbreedte: 20,07 mm
– Velghoogte: 50mm
– Spaken: Sapim CX-Ray, zwart, 20/24 stuks
– Spaaknippels: Sapim SILS, zwart
– Naven: Edhub, zwart
– Snelspanner: Eigen merk – 23/24 gr

Momenteel te koop bij www.farsports.cn voor USD 528 (met de huidige us dollar koers ongeveer EUR 380). Verzendkosten komen op minimaal USD 85.

LET OP: Bij internetaankopen in landen buiten de EU gelden bepaalde invoerkosten. Je moet dan douanekosten betalen over de waarde van het product plus verzendkosten plus evt. verzekeringskosten. De percentages variëren maar zal tussen de 6 en 12 % zijn. Over dat totaalbedrag (product+verzenden+verzekering+douane) wordt dan nog eens 21% omzetbelasting geheven. Tenslotte kan het vervoersbedrijf ook nog eens inklaringskosten in rekening brengen. In het geval van de wielen kan er dus zomaar (ruim) meer dan 100 euro bovenop het aankoopbedrag bijkomen. De douane pikt er af en toe een pakket uit dus als je gelukt hebt betaal niets extra!

Met dank aan Bikespart4u voor het ter beschikking stellen van de tools

 

Farsports FSC50-CA carbon wheels Farsports FSC50-CA carbon wheelsFarsports FSC50-CA carbon wheels Farsports FSC50-CA carbon wheels  Farsports FSC50-CA carbon wheelsFarsports FSC50-CA carbon wheels

Gerelateerd