Gezien en gebruikt 03-07-2012 09:53

Racefietsblog test: Garmin Edge 500 Red & Black

garmin-edge-500

Zonder fietscomputer is het bijna niet mogelijk goed te trainen. Vroeger was dat natuurlijk wel anders.

Maar eerlijk is eerlijk. Je kan veel specifieker en gecontroleerder trainen wanneer je fietsdata wordt verzameld zodat je tijdens het fietsen je training kan sturen, maar ook na je trainingsrondje kan kijken waar je valkuilen, sterktepunten en verbeterpunten liggen.

Deze keer hebben we van Garmin Nederland een complete Garmin Edge 500 Red & Black ontvangen. Hiermee hebben we heel wat testkilometers mee gemaakt en hierbij onze bevindingen.

Wat bij het open maken van de Edge 500 opviel is dat het een compact apparaatje is. Estetisch is het een mooi klein computertje dat niet het hele stuur ontsiert of te veel ruimte inpikt. Dat is alvast een pluspunt! Maar goed, leuk dat hij niet zo opvalt en lekker klein is, belangrijker is natuurlijk het functioneren.

Aanzetten doe je door de “power-knop” eventjes vast te houden. Een piepje geeft aan dat het apparaatje aan gaat. Direct wordt er gezocht naar satelieten, want de Edge 500 heeft een GPS maar geen routebeschrijving. Dit zorgt ervoor dat je achteraf wel kan zien waar je gefietst hebt maar niet tijdens het fietsen een route kan plannen. Het enige wat wel tijdens het fietsen kan, is een beginpunt instellen en daar weer naar terugfietsen door middel van aanwijzingen in de vorm van Noord, Zuid, Oost en West pijltjes. Die optie is niet praktisch en gebruik je dus alleen als je echt helemaal verdwaald bent. Verder zit er in de doos een hartslagmeter met band, cadansmeter met sensor en een snelheidssensor, 2 stuurmontagehoudertjes waardoor je de Edge kan gebruiken op 2 fietsen (erg handig voor je extra mountainbike). De snelheidssensor zorgt ervoor dat je toch je snelheid kan zien ondanks dat je misschien geen goed satelietcontact hebt. Dit werkt met een ouderwets magneetje en sensortje in je wiel.

Fietsen dan maar
De hartslagmeter wordt rond je borst vastgemaakt. Garmin heeft hierbij zo’n “zachte” borstband gebruikt. Vroeger had je van die harde plastieke dingen, maar deze zit veel beter. Tijdens het fietsen valt het eigenlijk niet eens op dat je hem om hebt. De draadloze ANT+ verbinding van de hartslagmeter is perfect. Het signaal van de borstband wordt direct opgepakt door de Edge 500.  Het scherm dat zelf in te delen is, geeft alle informatie netjes weer. Wel is het zo dat als er gekozen wordt voor een schermopdeling in 8 stukjes, de leesbaarheid lastig is tijdens het fietsen in een groep omdat je niet zo lang naar je stuur kan kijken. Daarvoor kun je bijvoorbeeld kiezen voor een opdeling van het scherm in 5 stukjes zodat bijvoorbeeld de snelheid groter wordt weergegeven. Dan gaat het in een oogopslag zien hoe hard je gaat prima. Het wisselen van de hoofdschermen is ook eenvoudig met een druk op de knop. Van stijgingspercentage tot totaalkilometers en van temperatuur tot hartslag. Alles is op het apparaat te zien en naar wens in te stellen. Als je bijvoorbeeld je cadans liever linksonder wilt zien, geen probleem!

Ook de verbinding van de GPS blijft erg goed, zelfs in dichte bossen (heel af en toe is hij de verbinding even kwijt, maar dat is dan voor maar een seconde of 10).

Even wat gegevens van het de Edge 500:

Afmetingen, BxHxD: 4.8 x 6.9 x 2.2 cm
Schermgrootte, BxH: 3.0 x 3.7 cm
Schermresolutie, BxH: 128 x 160 pixels
Aanraakscherm: nee
Gewicht: 56.7 g
Batterij: oplaadbare lithium-ion
Batterijlevensduur: tot 18 uur
Waterbestendig: ja (IPX7)
Geschikt voor GPS: ja
Hoogwaardige ontvanger: ja

 

Dan is het natuurlijk leuk om na het fietsen te kijken waar het goed ging en waar het minder goed ging. Het uploaden van de gegevens naar bijvoorbeeld Endomondo werkt echt kinderlijk eenvoudig. De Edge 500 aansluiten op je computer, naar je profiel in Endomondo gaan en uploaden maar. Het enige echte nadeel van de Edge is de bijgeleverde Garmin Software. Er zijn verschillende pakketten van Garmin die je moet installeren (waarvan al niet duidelijk is welke nou waarvoor is), maar het werkt allemaal net niet lekker. Uiteindelijk krijg je het wel werkend maar pas na enige irritatie en meerdere installeer- en deinstalleeracties (getest op een Mac). Over de software hebben we al meerdere klachten gehoord. Maar dat is ook het enige echte nadeel. Dus gewoon Endomondo (of een alternatief) gebruiken.

Voordelen:

  • functies werken heel helder
  • gps houdt je route bij
  • compatible met Endomondo etc.
Nadelen:
  • bijgeleverde Garmin software werkt onduidelijk

Conclusie: De Garmin Edge 500 is echt een fietscomputer zoals een fietscomputer hoort te zijn, makkelijk te bedienen, goede verbindingen met de losse accessoires en een licht en gestroomlijnd model. Ondanks dat de prijs niet heel laag is, (adviesprijs van ons testmodel incl. cadanssensor en hartslagband is 329 euro), is het wat ons betreft zeker een echte musthave voor je fiets. Totdat ze de bijgeleverde software een beetje op orde hebben, deze lekker in de doos laten liggen maar dat zou ons er niet van weerhouden hem te kopen.

Dank aan Garmin

Tags:
  • ylentjes

    Met zo’n prijs zou ik toch eerder gaan voor een exemplaar met navigatiemogelijkheden :) Kan daarvan eigenlijk geen nadeel verzinnen (of het moet een aanzienlijk gewichtsverschil betreffen).

  • eddy

    Ik gebruik de 500 en de 800, beste aankopen van de afgelopen 2 jaar. De offline software werkt af en toe wat vreemd vooral de installatie, maar de online software Garmin Connect is perfect. De 500 gebruik ik voor tochten, wedstrijden en de 800 wanneer ik me op onbekend terrein begeef. Kwa model en gebruikersgemak is de 500 echt een must-have voor elke fietser.

  • eric

    Je kan wel degelijk navigeren met een Edge 500. Je kan een track maken (course in edge jargon) en die volgen. Dat kan met vele sites, zelf gebruik ik ridewithgps. Dan krijg je zelfs aanwijzingen als links, rechts en straatnamen. Je hebt dan wel geen kaart maar wel een kruimelspoor om te volgen. Gebruik ik veel op vakantie en werkt prima. Zelfs navigeren door een stad heen werkt.
    Je kan niet een adres opgeven en er heen rijden.