Giant TCR Advanced Pro 1 2016 | Racefietsblog.nl

Eens in de zoveel tijd komt er een fiets voorbij waar je bij voorbaat al hoge verwachtingen bij hebt. Waarom precies is niet altijd duidelijk. In dit geval misschien de metamorfose die Giant de laatste jaren heeft doorgemaakt, het imago althans. Het is meer op gevoel dan dat ik er echt goede argumenten voor heb. Deze TCR Advanced Pro 1 doet in ieder geval een hoop goed!

De TCR is al sinds 1997 Giant’s alleskunner. Total Compact Road zegt het al een beetje. Een totaalconcept in een compact formaat. Compact is dit geval minder materiaal en daarmee is je fiets lichter en stijver. Dat is de gedachtengang van Giant. De vernieuwde TCR is er voor 2016 in drie modellen; de Advanced, de Advanced SL en die ‘van ons’ die er tussenin zit, de Advanced Pro. Efficiency stond hoog in het vaandel bij de ontwikkeling van dit nieuwe frame. Stiffness-to-weight ratio zijn hier de magische woorden en naar eigen zeggen hebben ze dat goed gedaan. Licht en toch stijf genoeg om alle krachten zo goed mogelijk over te brengen.

Eerste indruk
De fiets is op het oog heel mooi in balans. De buizen passen goed bij elkaar, geen buis is te dun of te dik. Het zwart met de toch wat bescheiden hoeveelheid kleuren dragen hier ook aan bij. De bovenbuis is licht slooping, dat vind ik ook positief. Helemaal horizontaal hoeft ook niet, dit is precies goed zo. Het groen met blauw is wel even wennen, maar bevalt beter naarmate ik hem vaker zie.

De balans waar ik het over heb maakt ook dat je hem niet makkelijk in een hokje kan stoppen. Hij is slank, maar ik zie hem ook niet meteen als een klimfiets. En het is ook geen aero- of endurance qua uiterlijk, maar eigenlijk heeft hij van alles een beetje. Toch een alleskunner dus, al is het maar zo op het oog.

De al eerder genoemde hoge verwachtingen moeten natuurlijk wel nog waargemaakt worden. Giant’s presentatie van de fiets was veelbelovend, maar dat is natuurlijk ook een hoop marketing. Vanuit de diverse media was men vooral erg enthousiast dus ik wilde deze TCR graag eens mee op pad nemen om zelf te ervaren wat er nou van waar is.

Giant TCR Advanced Pro 1 2016  |  See the full review at Racefietsblog.nl

In de praktijk
Eerst maar eens rustig aan beginnen, daar kan je vaak ook al een hoop uit opmaken. De TCR laat zich makkelijk sturen, voelt stabiel en is verre van zenuwachtig of nerveus. Rustig aan is het lekker rijden dus. Van boven gezien valt eigenlijk pas op dat de bovenbuis taps toeloopt naar de zitbuis en dat hij daar maar heel dun is. Kijk je wat verder naar beneden dan zie je daar juist een heel stevig ogend bracket. Niet persé nodig voor dat eerste rustige ritje, maar wel als je wat vermogen in de strijd wilt gooien.

Ondanks alles wat ik probeer, en ik ben niet bepaald een lichtgewicht, het frame geen krimp. Hoewel de fiets op het oog in balans is straalt hij geenszins “extreem stijf” uit, maar de praktijk leert wat anders. Sprinten op vlak of bergop, strakke bochten, laat maar komen, deze TCR weet ermee om te gaan. Opvallend is dat de TCR zich ook bij het snellere werk uitstekend laat sturen, hij geeft je veel vertrouwen in de bochten. Dat gezegd hebbende, die credits gaan voornamelijk naar het frame en de vork. Giant’s eigen P-SL1 carbon clinchers zijn niet 100% opgewassen tegen mijn 90kg. Kan ik ze ook niet helemaal kwalijk nemen, maar afhankelijk van je doelstelling voor deze fiets is dat wel iets om rekening mee te houden. Prima om te klimmen overigens, want met 1.400 gram zijn ze lekker licht en ze bollen verder heerlijk. Maar wil je er echt mee gaan ‘knallen’, dan wil je waarschijnlijk net iets meer zijwaardse stijfheid. En ben je meer van het toeren, dan heb je hier een fraai wielsetje aan.

Giant TCR Advanced Pro 1 2016  |  See the full review at Racefietsblog.nl

100% Giant, bijna
Ik ben nooit fan geweest van eigen merk onderdelen en zoals veel andere ‘grote jongens’ schroomt ook Giant niet in alles te voorzien. Sterker nog, alles behalve de groepset van Shimano komt van de Giant zelf. Positief het gebrek aan logo’s; slechts op een enkele plek zal je er een vinden. Belangrijker is dat het ook allemaal functioneel gezien bij elkaar past al wil dat nog niet zeggen dat een cockpit van een ander merk niet goed zou uitpakken. Dat kan je zelf altijd nog aanpassen overigens. Behalve de zadelpen, die specifieke vorm vind je niet elders. Ook niet nodig, want hij is fijn genoeg. Aero en goed stijf ondanks het slanke profiel.

Zoals je wellicht al hebt vernomen heeft Giant zijn fietsassortiment uitgebreid met ondermeer schoenen en zadels. Op deze TCR zit één van die nieuwe zadels, die evenals de andere contactpunten zijnde stuur en stuurpen ook Contact SL heet. Ondanks dat ik hier geen fitting voor gedaan heb (ze hebben drie verschillende soorten) is het toevallig wel een zadel dat mij bevalt. Dat zal deels ook de sleuf door het midden komen welke druk op het perineum verminderd (voor mij belangrijk).

Wat ik ook een prettige toevoeging vind, is de Ride Sense sensor die in de liggende achtervork is verwerkt. Één sensor welke zowel je cadans als je snelheid registreert en nauwelijks zichtbaar is. Hij ondersteund ANT+, maar Bluetooth 4.0 zou een mooie toevoeging zijn zodat je ook met je telefoon aan de gang kan.

Details
Frame: Giant TCR high-performance T-700 carbon
Shifters: Shimano Ultegra ST-6800
Achterderailleur: Shimano Ultegra RD-6800
Voorderailleur: Shimano Ultegra FD-6800
Cranks: Shimano FC-6800 (172,5mm / 52-36)
Remmen: Shimano BR-6800
Cassette: Shimano Ultegra CS-6800, 11-28
Ketting: KMC 11s
Wielen: Giant SLR1 carbon clinchers
Banden: Giant P-SL1 700x23c
Stuurpen: Giant Contact SL
Stuur: Giant Contact SL
Zadel: Giant Contact SL

Getest in maat M/L
Gemeten gewicht zonder trappers: 7,03kg

Adviesprijs is EUR 3.199

Plus
+ Controle over de fiets
+ Uiterlijk en uitstraling; mooi in balans
+ Geïntegreerde cadans en snelheids sensor

Min
– Wielset goed voor toeren en klimmen, maar minder voor het echte racewerk

Conclusie
Meteen met een kritische houding op een fiets springen is eigenlijk niks. Je moet er eigenlijk blanco instappen en zien hoe de fiets bevalt op een aantal vlakken. Maar in dit geval stond ik al meteen vanaf de eerste meters op scherp. En met plezier ook. Dit is een heerlijke strak sturende fiets. Voor het betere racewerk zou je er misschien toch een andere wielset in moeten zetten wat niet wegneemt dat het prima wielen zijn. Bijvoorbeeld voor het klimmen of het toeren. Dat toeren kan natuurlijk, maar daar lijkt niet de aard van het beestje te zijn. Met deze nieuwe TCR lijkt Giant hun doelstelling aardig bereikt te hebben; hij is efficient. Je krachten worden heel goed overgebracht ‘naar beneden’ en de voorkant laat zich lekker strak sturen. Hij geeft je veel vertrouwen bij het nemen van de bochten. En hij ziet er ook nog eens goed uit.

De prijs is eigenlijk ook wel ok. Ok, een Ultegra Di2 had voor dat geld ook wel gemogen, maar er zijn niet veel fietsen in deze prijsrange die standaard met een setje carbon clinchers uitgerust worden. Aanrader dus deze Giant!

Giant TCR Advanced Pro 1 2016  |  See the full review at Racefietsblog.nl
Giant TCR Advanced Pro 1 2016  |  See the full review at Racefietsblog.nl
Giant TCR Advanced Pro 1 2016  |  See the full review at Racefietsblog.nl
Giant TCR Advanced Pro 1 2016  |  See the full review at Racefietsblog.nl
Giant TCR Advanced Pro 1 2016  |  See the full review at Racefietsblog.nl
Giant TCR Advanced Pro 1 2016  |  See the full review at Racefietsblog.nl
Giant TCR Advanced Pro 1 2016  |  See the full review at Racefietsblog.nl
Giant TCR Advanced Pro 1 2016  |  See the full review at Racefietsblog.nl
Giant TCR Advanced Pro 1 2016  |  See the full review at Racefietsblog.nl
Giant TCR Advanced Pro 1 2016  |  See the full review at Racefietsblog.nl
Giant TCR Advanced Pro 1 2016  |  See the full review at Racefietsblog.nl
Giant TCR Advanced Pro 1 2016  |  See the full review at Racefietsblog.nl
Giant TCR Advanced Pro 1 2016  |  See the full review at Racefietsblog.nl
Giant TCR Advanced Pro 1 2016  |  See the full review at Racefietsblog.nl
Giant TCR Advanced Pro 1 2016  |  See the full review at Racefietsblog.nl

Met dank aan Bikeparts4u voor het ter beschikking stellen van de Park-Tool DS-1 weegschaal