Tot voor kort kenden we grofweg twee types schoenen. Een variant voor op de weg en een variant voor het mountainbiken/crossen. Sinds afgelopen seizoen is daar dankzij Lake een 3e variant bijgekomen, nl. de cyclocross schoen. Met de Lake MX331 Cross zijn zij de eerste die een specifieke schoen hebben ontwikkeld voor het crossen. Niet zo zeer de schoen maakt het verschil, maar de zool en het bijbehorende profiel maken in dit geval het verschil. In overleg met Lake kregen we een paar schoenen om deze grondig te testen tijdens het cyclocross seizoen. Na telefonisch contact werden de schoenen persoonlijk langs gebracht. Dit omdat de schoenen eerst moeten worden ‘gemold’. Hierbij gaan de schoenen in de oven en worden ze naar je voet gevormd.

Oranje!
Als we de schoenen voor het eerst in de handen hebben valt meteen de kleur op; oranje! Je moet er van houden, maar ik vind het wel wat hebben zo’n opvallende schoen. Of het mooi matcht met de fiets, kleding en accessoires is van latere zorg. De afwerking van de schoenen is erg netjes. De overgang van profiel naar zool en van zool naar schoen sluit naadloos op elkaar aan. Het oranje kangoeroe leer wordt afgewisseld met zwarte mesh en een strook zwart kangoeroe leer aan de randen van de schoen. De zijkant van de schoen is voorzien van de nodige ventilatiegaatjes. De sluiting gaat via een boa-systeem, met slechts een draaiknop. De sluiting en de haakjes waar het Boa-snoertje door loopt is grijs van kleur maar stoort niet bij het zwart en oranje van de rest van de schoen. Bij de nieuwe modellen is dit overigens zwart en kleurt naar mijn mening wat beter bij de rest van de schoen. De haakjes bij dit Boa-systeem bieden de mogelijkheid om een extra lus te maken bij de wreef of de tenen. Mocht je de schoenen graag op een van deze twee plaatsen toch wat strakker willen kan je middels deze extra lus zorgen voor extra spanning. Aan de zijkant en op de bovenkant van de tong is in het zwart het Lake-logo verwerkt. Aan de achterkant zit, net als aan de zijkant, een zilvergrijs reflecterend vlakje; handig wanneer je in het donker wilt gaan rijden. Bij de hak zijn er twee zwarte rondingen met een carbon structuur. Dit is de thermoplastische hak die te vervormen (molden) is wanneer je deze verwarmt.

De zool is geheel van carbon en heeft een beetje de vorm van een kuip. De rand van de zool valt hierdoor om de schoen en dit oogt dan ook erg robuust. Onder de zool zitten bij de hak en bij de tenen een tweetal studs die naar eigen behoeven kunnen worden verwisseld. De studs die aan de voorzijde zijn geplaatst doen me denken aan Goofy en zijn erg grof voor een reguliere veldrit. Naast de studs die er standaard onder zitten krijg je er andere studs bij om deze aan te passen aan de ondergrond en voorkeur. Onder de bal van de voet zit een rubberen profiel die moet zorgen voor de nodige grip. Aan de voorzijde van het profiel zit een opstaand randje die vuil moet weerhouden bij de schoenplaatjes te komen en onder het midden gedeelte van de zool zitten een paar ribbels om wel grip te hebben als je niet in een keer goed inklikt.

Voordat we met de schoenen op pad gaan zullen we eerst de hak moeten molden. Even voorverwarmen, 5 minuten op 80 graden in de oven en ze zijn klaar voor het molding-proces. Je doet een schoen aan en drukt vervolgens de hak van de schoen stevig om de hak van je voet. Dit houdt je eventjes vast zodat de schoen kan afkoelen en deze vorm blijft behouden. Pas wel op dat je oven groot genoeg is zodat je niet met het oranje leer tegen de bovenkant van de oven komt, daar worden ze nl. niet mooier van! Het is aan te raden de schoenen een voor een te molden, je hebt nl. beide handen nodig om een schoen stevig om je hak te drukken. Mocht je niet tevreden zijn over het molden, geen probleem; je kan het net zolang opnieuw doen tot je tevreden bent. Het voordeel van het molden van de hak van de schoen is dat je hak niet uit de schoen gaat tijdens de rit. Dit zorgt er weer voor dat je de sluiting aan de voorkant niet heel strak hoeft te draaien en zodoende blijft de doorbloeding in je voet goed en heb je minder snel last van koude tenen.

Lake MX331 Cyclocross shoes  |  Racefietsblog.nl

Crossen maar
De schoenen zijn gemold en het monteren van schoenplaatjes (Shimano SPD) is een koud kunstje. Bij het checken van de zool leek het me verstandig om de grote ‘Goofy’ studs er onderweg te schroeven en wat minder grove studs te plaatsen. Het is overal droog en de komende wedstrijden zijn geen slijkparcoursen waar dit nodig zal zijn. Het losmaken van de studs aan de voorkant gaat makkelijk met een steeksleuteltje. Het plaatsen van de nieuwe studs (dezelfde als onder de hak) kost wat meer moeite. Doordat de schroef hier invalt kan ik er met een steeksleutel niet bij. Er zit wel een sleufje in voor een reguliere schroevendraaier echter is deze erg ondiep en kost het veel moeite om de studs goed aan te draaien. Schroefjes met een diepere sleuf, of een kruiskop zouden dit probleem makkelijk oplossen. Voordat ik de schoenen inpak voor de eerste training check ik even of de plaatjes goed zijn gemonteerd. Tot mijn verbazing kom ik helemaal niet in m’n pedaal. Hoe hard ik ook druk, ik hoor geen klik en ik krijg het niet voor elkaar. Mijn eerste gedachte is dat het profiel te dik is. Dit heb ik eerder gehad bij het testen van de Luck Avatar 3.0 schoenen. Dit heb ik destijds opgelost met opvulling tussen zool en schoenplaatje en ik besluit dit ‘trucje’ ook te proberen bij de lake schoenen. Een paar sluitringetjes helpen een klein beetje, ik kan inklikken al is dit niet hoorbaar.
Eenmaal ingeklikt stuit ik meteen op het volgende probleem, nl. de plaatsing van de schoenplaatjes. Deze zitten voor m’n gevoel erg ver naar achter en dit wordt bevestigd wanneer ik stuur. De neus van de schoen komt tegen m’n voorwiel. Schoenen weer uit en kijken of de plaatjes wat verder naar voren kunnen. Helaas, ze staan helemaal vooraan. Even nameten leert dat dit 8 mm scheelt met mijn huidige schoenen. Nu is dit alles nieuw en misschien moet ik er nog even aan wennen dus ik besluit het te gaan proberen in de training.

Helaas zal deze training er niet voor zorgen dat de Lake schoenen voor mij bruikbaar zijn. Het inklikken is bijna onmogelijk en de positionering van de plaatjes past niet bij mijn voet. Tijdens de training is het elke keer een worsteling om na een loopoefening weer in te klikken. Na de training haal ik de plaatjes wederom onder schoenen vandaan en zie ik dat het rubberen profiel is ingedeukt op de plek van de schoenplaatjes. Wanneer ik de plaatjes weer monteer en de schoen met de hand probeer in te klikken zie ik dat het rubber van het profiel wordt weggedrukt. Dit is dus de reden dat het plaatje niet inklikt. Na telefonisch contact met Lake blijkt dit een bekend probleem dat is te verhelpen door het plaatsen van Crankbrothers shields. Deze beschermen de carbon zool en verdelen de kracht over een groter gebied. Dit moet voorkomen dat het rubber van het profiel wordt weggedrukt. Tijdens dit gesprek heb ik ook het probleem van de plaatsing van de spd-plaatjes besproken. Nu is elke voet anders en zal de ene schoen beter bij m’n voet passen dan de ander. In mijn geval mogen de plaatjes wat verder naar voren en dit is op te lossen door de sleuf wat uit te boren. Dit is niet zozeer een probleem van de schoenfabrikant, maar per persoon verschillend.

Inmiddels is de schoen behoorlijk gecustomized. De plaatjes zitten op de juiste plek en het inklikken werkt, in combinatie met de Crankbrother shields, probleemloos. Hopelijk was dit een valse start en kunnen we nu echt gaan testen. Tijdens een korte trainingsrit trek ik de Lake schoenen aan en ga bewust een aantal oefeningen doen waarbij ik moet op en afstappen. Dit is de beste manier om te testen of het allemaal werkt; lukt het hier, dan in de wedstrijd ook! Ik trap eigenlijk bijna niet meer mis doordat de plaatjes nu op de juiste plek zitten, ik merk echter wel dat het opstaande randje voor problemen zorgt. Het opstaande randje dat moet zorgen dat er geen vuil bij de schoenplaatjes komt, zorgt dat ik er soms achter kan blijven haken. Nu had ik hierover al contact gehad en deze rand kan evt. weggewerkt worden mocht dit nodig zijn. En zo sta ik na de training weer met een stuk gereedschap de schoenen te bewerken.
Tijdens het weekend besluit ik, na alle aanpassingen, de schoenen te gebruiken tijdens de wedstrijden (maar m’n oude schoenen liggen wel in de auto, just in case…). Gelukkig gaat het dit keer wel allemaal goed. Tijdens de parcours verkenning vind ik op het parcours twee trappen en een balk. Dat betekend drie keer per ronde afstappen en weer opspringen. Als dit goed gaat, lijkt het erop dat alle aanpassingen goed uitpakken. De verkenning gaat prima en ik besluit ook de wedstrijd te rijden met de Lake schoenen. En alles gaat naar behoren, eindelijk!

Lake MX331 Cyclocross shoes  |  Racefietsblog.nl

Nu dan echt testen
De valse start blijkt achter de rug en alle problemen m.b.t. de zool zijn verholpen. Nu kan ik de schoen gaan testen waarvoor we deze hebben ontvangen. Bij het aandoen van de schoenen voel je de stevigheid van de hak. Het lijkt erg oncomfortabel te voelen, maar wanneer je in de schoen zit, zit het ‘als gegoten’. Het molden heeft zijn werk goed gedaan. De rest van de schoen zit comfortabel om de voet. Het vastmaken met de Boa-sluiting gaat erg snel en makkelijk en de schoen wordt in z’n geheel om je voet ‘getrokken’ zonder knelpunten. De mogelijkheid voor een extra lus in de sluiting is slim bedacht en werkt prima. Voor mij is deze lus niet nodig, want de schoen sluit al prima aan. De schoen is erg soepel, zit prettig om de voet maar zorgt wel voor een goede controle. De schoen is niet slap waardoor kracht en sturing prima worden overgebracht op de pedalen. De carbon zool werkt hier uiteraard ook positief aan mee, nergens gaat er kracht verloren. Het lopen voelt in het begin wat vreemd door de stijve carbon zool. De voet heeft niet de mogelijkheid om af te wikkelen en het is daarom eventjes wennen wanneer je met deze schoenen gaat rennen. Mocht je al carbon zolen gewend zijn zal dit niets nieuws zijn. De studs zorgen voor goede grip en wegglijden is niet aan de orde. Tijdens een wedstrijd met een lopende klim in het mulle zand kwam het profiel van de zool in combinatie met de studs perfect van pas. Ook valt hierbij op dat er aanzienlijk minder rotzooi onder de zool blijft zitten. Vaak gebeurt het bij verschillende crossen dat na verloop van tijd de zolen en plaatjes vol zitten met modder en zand waardoor inklikken lastig wordt. Daar heb ik met deze zolen een stuk minder last van. Doordat de zool in het midden minder (lees: geen) profiel heeft is het wel zaak dat je goed weet waar je je voet neer zet. Nu zal dit normaliter geen probleem zijn, maar bij het plotseling afstappen bij een situatie met veel stronken of keien kan het er wel voor zorgen dat je net even wat grip mist waardoor je wegglijdt. Tijdens een plotselinge afsprong bij een training landde ik met het middelste gedeelte van de zool op een boomstronk waar ik vanaf gleed door weinig grip.

Lake MX331 Cyclocross shoes  |  Racefietsblog.nl

Inmiddels heb ik meerdere wedstrijden met deze schoen gefietst en merk ik dat ik minder last heb van koude voeten. De hak houdt de voet op zijn plaats en de Boa-sluiting hoef ik niet zo strak dicht te doen, zonder dat ik controle en stevigheid verlies. Hierdoor blijven mijn voeten goed doorbloedt en blijven m’n tenen warm. Bij het losmaken van de schoenen hoef je enkel de Boa-knop omhoog te trekken en je kan met het handige plastic boogje de kabel lostrekken. Waar ik bij andere schoenen altijd makkelijk uitstap wanneer deze eenmaal los is, blijft m’n hak hier toch nog even hangen. Dus zelfs met open sluiting blijft de schoen nog om de hak zitten!
Bij het schoonmaken van de schoenen valt op dat er op de voorkant al wel een paar krasjes zitten die door de oranje kleur van het leer heenkomen. Het comfort van deze schoen is super, hoe meer ik er mee fiets hoe meer ik ze ga waarderen en ik pak onbewust nu de Lake schoenen wanneer ik een rit op de crosser ga maken. Het vervelende gevoel van de valse start is weg nu alles werkt zoals het hoort.

Specificaties
Lake MX331 Cross Oranje
Maat 43 (reguliere schoenmaat is 42)
329,95 EUR

Pluspunten
+ Comfort
+ ‘Moldable’ hak
+ Pasvorm
+ Aanpasbaar aan ondergrond d.m.v. studs
+ Stijve carbon zool

Minpunten

– Te zacht profiel
– Opstaande rand van profiel belemmerd inklikken
– Kwetsbaar leer (snel zichtbare krasjes)
– Schroefjes van studs zijn lastig te draaien

Conclusie
De Lake cross schoen is misschien wel de meest comfortabele schoen die ik tot op heden aan mijn voet heb gehad. Doordat de hak naar je voet is gevormd sluit dit perfect aan om je voet en heb je geen last van een knellende schoen op andere punten. Mocht je het gevoel hebben dat hij vooraan niet strak genoeg zit kan je dit opvangen door de slimme ‘extra lus’ in het Boa-systeem. De Boa-sluiting werkt simpel, snel en zorgt ervoor dat de schoen prettig aansluit. De zool en de bijbehorende studs zijn specifiek voor het veldrijden. Het gebruik van deze schoen bij toertochten of het mountainbiken kan prima, maar je merkt wel dat je bij de hak minder grip hebt dan bij een reguliere mountainbikeschoen. Het rubberen gedeelte van de zool is een minpunt vanwege het zachte profiel. Hier zal je dus een setje crankbrothers shields bij nodig hebben wil je niet je schoenplaatje in het profiel drukken. De opstaande rand die moet voorkomen dat er vuil bij je plaatje komt zorgt er helaas ook voor dat inklikken niet altijd even makkelijk gaat. Kortom, aan het profiel valt nog e.e.a. te verbeteren. Met de meegeleverde studs kan je de zool aanpassen naar de ondergrond waarop je crosst. Een slim idee dat erg goed van pas komt bij de variërende parcoursen die je in het cross tegenkomt. Kleine kanttekening is daarbij dat het monteren wat moeite kost vanwege de ondiepe sleufjes voor de schroevendraaier.
De prijs van de Lake MX331 Cross is met 329,95 Euro vrij fors. Qua pasvorm en comfort is dit een perfecte wedstrijdschoen voor een cyclocrosser, echter zal e.e.a. nog wel moeten worden geoptimaliseerd qua zool en profiel.

Lake MX331 Cyclocross shoes  |  Racefietsblog.nl Lake MX331 Cyclocross shoes  |  Racefietsblog.nl Lake MX331 Cyclocross shoes  |  Racefietsblog.nl Lake MX331 Cyclocross shoes  |  Racefietsblog.nl  Lake MX331 Cyclocross shoes  |  Racefietsblog.nl lake-cross-oranje

Lake Cycling