Luck; Spaanse wielerschoenen die sinds kort ook verkrijgbaar zijn in Nederland. En wel bij Glorie Custom Built Bikes in Hengelo. Glorie is distributeur van het merk en verzorgd de verkoop en verspreiding ervan. Waarom Luck? Eigenlijk een logisch vervolg op de activiteiten die Glorie doet in zijn ‘bike-lab’. Jan Glorie is een aantal jaren geleden begonnen met Bike-fitting en alles wat daar bij komt kijken. Aan zijn lijst met activiteiten kan dus nu ook het aanmeten van maatwerk Luck-schoenen worden toegevoegd.

Luck maakt geen onderscheid tussen de ‘Road’ en ‘MTB’ – schoenen, behalve de zool dan. De namen die ze eraan geven zijn echter wel anders. Wij testen de Avatar 3.0 schoen voor de MTB, dezelfde schoen voor op de weg heet Ator 3.0, met dat verschil dat er bij de Avatar een MTB profiel onder de zool gemonteerd is. Ga je voor een van de drie topmodellen zit het maatwerk er bij in. Kies je voor de goedkopere modellen dan zal dit mogelijk zijn tegen een meerprijs. Alle modellen zijn te vinden op www.luck-bike.es, distributie en verkoop als gezegd via www.glorie-cbb.com.

Aanmeten van de schoenen
Eind 2013 hebben we een afspraak bij het bikelab van Jan Glorie alwaar hij mij de schoenen gaat aanmeten. Als eerste wordt er uitgegaan van een confectie schoen in de maat die je normaliter hebt. In mijn geval is dat maat 42 en dit wordt gebruikt als uitgangspunt. Vooraf was al aangegeven dat het handig is om een paar sokken mee te nemen die je tijdens het fietsen ook draagt. De schoenmaat 42 is als uitgangspunt prima, maar nu gaan we kijken hoe deze moet worden aangepast om perfect om mijn voet te passen. Ik neem plaats op een ‘meetplaat’ waarmee de breedte van mijn voet wordt gemeten. Dit wordt gemeten terwijl ik zit op een stoel en later ook terwijl ik sta. Op het moment dat je nl. staat wordt je voet breder en logischerwijs gebeurd dit ook wanneer je op de pedalen gaat staan. Na de breedte is de lengte aan de beurt en hier blijkt bij mij een klein verschil van 3 mm in te zitten. Rechts is een fractie groter dan links. Dit verschil blijkt ook in de wreef van mijn voet te zitten. Mijn rechtervoet is qua wreef wat hoger dan links en dit wordt, net als alle andere meetresultaten, in een excel-sheet gezet. Na deze meetsessie wordt alles nog eens met een normaal meetlint handmatig nagemeten. Nadat deze maten zijn gecontroleerd en genoteerd kijkt Jan nog naar de stand van mijn enkels en of deze naar binnen of naar buiten staan. Of, zoals in mijn geval, de voeten neutraal staan. Mocht dit niet zo zijn kan er in de zool van de schoen een aanpassing worden gedaan zodat je voet recht komt te staan. Dit geldt ook voor beenlengte verschil, dit kan worden opgevangen in de zool.

Nadat dit alles is opgemeten zijn er meerdere kleurstellingen waaruit je kunt kiezen om zo de schoen naar eigen voorkeur te laten maken. De zool die eronder komt is in dit geval eentje met een MTB profiel. De keuzes zijn gemaakt en de gegevens worden opgestuurd naar Spanje waar ze de schoen gaan produceren. Afwachten maar…..

De schoenen
De schoenen zijn gemaakt en bij de afspraak om ze op te halen kunnen we natuurlijk niet wachten om ze aan te trekken om te kijken hoe dit zit. Wanneer ik ze aantrek zit het als gegoten. Het eerste dat opvalt is, ondanks dat het slechts een aantal mm’s is, dat de druk verdeling bij beide voeten even groot is terwijl je de schoenen even strak dicht doet. Je ziet ook geen verschil aan de bovenkant, in tegenstelling tot mijn andere schoenen. Wanneer je van boven kijkt zal mijn rechterschoen altijd iets losser zitten dan links, omdat de wreef wat hoger is. Doordat bij de Luck schoenen hier rekening mee is gehouden is dit in beide gevallen (links en rechts) gelijk van elkaar. De schoen is, zoals afgesproken, afgewerkt met een MTB- zool. Deze zool is voorzien van losse profielen zodat je bij slijtage dit stuk voor stuk kan vervangen. Aan de onderkant zit aan de voorkant en iets voorbij het midden een aantal ventilatiegaten, zo gepositioneerd dat er een luchtstroom ontstaat. De bovenkant is van kunststof en heeft kleine gaatjes die ervoor zorgen dat de voet de warmte kwijt kan. De neus is met transparant kunststof verstevigd zodat deze ook in het ruige terrein intact blijft. De tong is voorzien van een ventilerend gaas. Dit gaas is overigens ook gebruikt om de ventilatiegaatjes onder de zool af te dichten tegen vuil. De sluiting is een ‘Atop’ sluiting, net als een ‘Boa’ sluiting een draaisysteem. Er zit een enkele sluiting op de schoen, die hem op 3 punten klemt. In tegenstelling tot vele andere schoenen heeft Luck dit midden bovenop de schoen gepositioneerd. Bij de andere schoenen zie je dat deze vaak aan de zijkant zit. Of hier een specifieke reden voor is weet ik niet, maar hij houdt wel de tong op zijn plek.

Op pad
Het monteren van de plaatjes gaat in eerste instantie zonder moeite, echter wanneer we op pad willen gaan blijkt dat we niet kunnen inklikken. Het profiel van de schoen is te dik en steunt op de zijkant van de (SPD) pedaal waardoor inklikken onmogelijk wordt. Dit is simpel op te vangen door er een plaatje van 2 mm kunststof (o.i.d.) tussen te doen, maar praktisch is het niet. Een stukje van je profiel afschuren/slijpen kan ook. Overigens hoor ik tijdens een toertocht bij de plaatselijke club dat meerdere schoenen hier last van hebben, ook bij de bekende merken. Wanneer we de plaatjes, inclusief opvulling, goed onder de schoenen hebben zitten kunnen we gaan. Bij het aantrekken van de schoen merk je meteen de enorme stijve zool, deze is zo stijf dat je in eerste instantie het gevoel hebt dat bij het lopen je hak uit de schoen wil glijden. Logisch want het afwikkelen van een voet werkt niet bij een stijve carbon zool, maar dat is bij een fietsschoen ook niet nodig. De schoen zit zoals gezegd als gegoten. Hij sluit helemaal aan en de tenen hebben voldoende ruimte om lekker te bewegen. Door de extra ruimte bij de tenen oogt de schoen van bovenaf ietwat lomp omdat de neus wat breder is. De Atop sluiting zorgt ervoor dat de schoen met 1 handeling dicht te doen is. De kracht wordt over de wreef verdeeld zodat je eigenlijk geen knelpunten hebt. De ventilatie gaten werken prima en het gaas houdt modder buiten de schoen, maar ventileert dusdanig dat je geen zweetvoeten krijgt. Droge voeten worden minder snel koud en door de extra ruimte kan ik ondertussen een beetje met m’n tenen wiebelen zodat deze ook warm blijven. Ik ben geen fan van overschoenen en bij de koude ochtenden waarbij het onder nul is werken dikke sokken altijd prima. Door de Atop sluiting is dit geen probleem, ook bij dikkere sokken sluit de schoen geheel aan. Nadeel van geen overschoenen is dat je de schoenen na een rit even goed moet schoonmaken (althans, als je er zolang mogelijk plezier van wilt hebben lijkt me dat geen overbodige luxe). Het kunststof is heel makkelijk schoon te maken, met een natte spons veeg je de modder er zo af en kan je ze gemakkelijk droog maken. Er zitten geen stof of mesh-delen aan de schoen, dus dit hoeft niet op te drogen.

Wanneer je de schoenen uit wilt doen merk je dat de Atop sluiting wat zwaar gaat. Eenmaal opengedraaid met een ‘klik’ kan je de tong zo omhoog trekken en uitstappen. Nadeel hiervan is dat je de schoen niet tijdens de rit een tikje losser kan doen, je haalt nl. de spanning compleet van de sluiting af. Strakker doen tijdens een rit is geen probleem, dit gaat tikje voor tikje en is zodoende goed te doseren. In principe is er overigens geen reden om deze tijdens de rit strakker te doen want de sluiting blijft goed zitten.

Pluspunten
+ Zitten als gegoten
+ Prijs/kwaliteit verhouding
+ Geen 13 in dozijn schoen
+ Comfortabel
+ Vervangbaar profiel

Minpunten
– Profiel van de zool te dik
– Atop sluiting gaat zwaar
– Oogt wat lomp (al is dat persoonlijk)

Conclusie
De Luck maatwerk schoenen zijn een erg fijn paar schoenen. Ze zitten perfect en dat zorgt voor veel fietsplezier! Doordat ze door Jan Glorie helemaal op jouw voet worden afgestemd heb je geen last van knellingen. Daarnaast worden verschillen in de voeten meegenomen, zodat ze aan beide voeten fijn zitten. Beenlengte verschil, verschil in voetlengte en voethoogte wordt hierdoor niet langer een probleem wanneer je een paar schoenen wilt kopen. Daarnaast werkt Jan Glorie samen met een podo-therapeut en kan er een nog uitgebreider voetonderzoek gedaan worden mocht je voet hierom vragen. Nu kan je op de website zelf je eigen voeten opmeten en een paar maatschoenen bestellen maar het is wel verstandig om een professional daar naar te laten kijken. Wanneer je zelf gaat stoeien met beenlengteverschil en het corrigeren van enkels en voeten is het risico erg groot dat je blessures oploopt. Komt bij dat scheefstand in de voeten en enkels doorwerkt op alle gewrichten (knie, heup, rug, nek en schouders), geen pretje lijkt me. Bij Glorie custom build bikes zijn ze hierin gespecialiseerd en mocht het toch nog niet helemaal fijn zitten kan je altijd weer terug voor een check. De schoenen zijn via internet ongeveer 20 Euro goedkoper, maar dat weegt niet op tegen het risico zoals hierboven beschreven. Onder het motto; het oog wil ook wat is het mooie aan deze schoenen dat evt. beenlengte en scheefstand in de zool wordt aangepast. Dat betekent dat je hier aan de buitenkant niets van ziet. Geen extra wigjes, plaatjes of attributen die zichtbaar zijn om de stand aan te passen.
Jammer dat het profiel te dik is en eerlijk gezegd ook wat vreemd dat je hier als fabrikant geen rekening mee houdt. SPD pedalen zijn wellicht het meest gebruikte systeem en dan zou je toch willen dat je schoen hier moeiteloos op aansluit. Over maatwerk gesproken….
De prijs/kwaliteit verhouding is erg goed te noemen want voor 229 Euro heb je dus een paar schoenen die perfect zitten. Ze zijn erg stijf door de carbon zool en het comfort is erg hoog.
Een paar Luck schoenen is er vanaf 95 Euro en deze zijn voorzien van een carbon zool! Maatwerk wordt standaard geleverd bij de modellen vanaf 199 Euro. Het topmodel kost 249 Euro en dat is in vergelijking met vele andere merken goedkoop te noemen.

Specificaties
Luck Avatar 3.0 custom fit
Kleur: Zwart/wit/zilver
Zool: Carbon
Maat: Custom

Meer informatie via www.glorie-cbb.com en www.luck-bike.es

luck-racefietsschoenen luck-maat luck-maat-opnemen luck-meet luck-schoenen luck-maatschoenen luck-voorkant