Team Lampre-Merida rijdt alles met de Reacto. Alleen voor het écht ruige werk hebben ze een speciaal paard op stal; de Ride Pro.

Het kunnen kiezen uit meerdere fietsen is een luxe die veel ploegen nog maar een jaar of tien geleden niet hadden. Toen was het óf een tijdrit-fiets, óf de koersfiets. Tegenwoordig heeft vrijwel elk merk ook een fiets in hun assortiment die voor wat extra comfort moet zorgen. Voor de profs betekent dat wat meer controle en een minder vermoeid lichaam doordat de klappen beter opgevangen worden. Dat is natuurlijk ook interessant voor de wielertoerist! Je hebt op de comfort of endurance racers vaak een net wat relaxtere houding, een iets langere wielbasis en door innovaties aan het materiaal worden klappen door slecht wegdek gedeeltelijk opgevangen door de fiets i.p.v. je onderrug.

Tijdens het speciale perskamp dat Merida in februari organiseerde op Mallorca hadden ze twee fietsen klaarstaan; de Reacto Evo, hun aero fiets waar ze vrijwel alle wedstrijden mee rijden, en de Ride Pro. Over de eerste schreven we snel en stijf, bij de Ride staat comfort bovenaan. De eerste indruk van de Ride dan toch anders dan bij de Reacto. De Ride is simpelweg een stuk minder opvallend. Meer ronde vormen en een licht sloping bovenbuis. Niet de strakke, rechte aero lijnen van de Reacto. De lage Fulcrum Racing 1 wielen zijn natuurlijk ook wat minder spectaculair dan de hoge Racing Speed XLR’s. Maar ondanks het contrast is het zeker geen lelijke fiets! Het zwart met het groen van Merida en het fuchsia van Lampre gaan eigenlijk verrassend goed samen.

Van dichtbij bekeken
Net als als bij de Reacto krijgen we een uitvoering mee die bijna gelijk is aan die van de profs. Volledig Dura Ace Di2 inclusief de speciale shifter aan het stuur zodat je met je handen bovenop het stuur kan schakelen tijdens de hobbelige klassiekers. Enige echte verschil is dat onze uitvoering Fulcrum Racing 1 voor draadbanden (met Conti Gp4000s) i.p.v. tubes heeft. Verder ook bij de Ride weer veel FSA onderdelen.

Verder is er niet veel opvallends aan te zien. Of toch wel? De FSA K-Force zadelpen heeft een diameter van slechts 25mm. Flexibel dus! En je moet wel goed kijken maar de fiets heeft op zowel de voor- als achterpatten nokjes voor het monteren van een spatbord! Dat hadden we nog niet op andere racers in deze klasse gezien. We zijn dan wel benieuwd of wel zo ooit ‘in actie’ zullen zien tijdens een koers.

De achterbrug en de vork zijn twee belangrijke aandachtspunten geweest bij de zoektocht naar meer comfort. De schuine achtervork zit een flink stuk lager tegen de zitbuis dan de horizontale buis bijvoorbeeld. Daar gebruikt Merida hun Flex-stay verbinding die een deel van de klappen moet opvangen. Bij de voorvork zie je dat de poten vlakbij het uiteinde dunner zijn. Dit is ook om oneffenheden in het wegdek zoveel mogelijk weg te filteren. De FSA OS 99 stuurpen samen met het SL-K stuur met Prologo stuurlint (goede grip!) zorgt voor een solide cockpit. Opvallend is wel dat er 23mm bandjes op liggen terwijl we toch 25mm hadden verwacht. Ook in het profpeloton zie je dat inmiddels vaker dus waarom dan niet juist op een fiets als deze? Verder de fiets is uitgerust met Rotor 3D cranks en de Q-rings ovale bladen. Net als bij de Reacto merken we er tijdens het rijden niet veel van. Wellicht dat het bij langere ritten wel voordelen biedt voor ons als wielertoerist. Voor de profs kan het natuurlijk juist wel nét het verschil maken. Het ziet er in ieder geval wel strak uit!

Wat betreft afwerking laat de Ride niets te wensen over. Alle kabels gaan binnendoor en juist ook op die punten waar ze het frame in- en uitgaan is alles netje afgewerkt. De stuurinrichting en zadelpen van FSA zijn ook meegenomen in het kleurenschema. Logisch ook natuurlijk voor een teamfiets. Voor een teamfiets heeft deze Ride nog best een bescheiden kleurenschema en ook de hoeveelheid logo’s valt mee. Dat maakt dat de kleuren i.c.m. met overwegend zwart er goed uitkomen.

Dat de Ride meer op comfort gericht is blijkt ook uit de geometrie van de fiets. De fiets heeft een 17mm kortere reach en een 22mm hogere stack t.o.v. de Reacto (bij 59cm). Deze maten zijn de horizontale en verticale afstand van het bracket t.o.v. het balhoofd. Doordat de reach korter is zit je dus wat compacter en door de hogere stack zit je stuur weer wat hoger. De Pro uitvoering van de Ride blijft echter gericht op het serieuzere werk. Bij de wat goedkopere CF 94 uitvoering bijvoorbeeld heb je een nog wat kortere reach en hogere stack voor een meer relaxte zit.

Praktijk
Net als de eerste aanblik zijn ook de eerste kilometers even wennen ten opzichte van de Reacto. Je houding is vanzelfsprekend iets anders, iets rechterop, maar wel nog sportief natuurlijk.

Ondanks dat er niets mis is met de infrastructuur op Mallorca (goed asfalt!) voelt de Ride zich er prima thuis. De fiets voelt lekker licht aan en laat zich heel makkelijk sturen. Kleine randjes in het wegdek lijken wat minder merkbaar dan bij de Reacto. De fiets heeft alle eigenschappen van een echte racer. Aanzetten gaat direct, als je wat dieper wilt ga je lekker in de beugels. Over het schakelen valt natuurlijk weer weinig op te merken, de Dura Ace Di2 aandrijving loopt als een zonnetje. De schakelaar op het stuur is natuurlijk wel anders. Deze is gemonteerd zodat je je handen boven op het stuur kan houden als je over de kasseien rijdt, maar kunnen ook bij het klimmen handig zijn. Misschien omdat het nieuw was, maar veel hebben we de schakelaar niet gebruikt. Bij kasseien kunnen we voorstellen dat de schakelaar meer tot zijn recht komt.

De fiets is toch lekker stijf gebleven ondanks alle comfort-features. Hij voelt niet trager of zoiets dergelijks, wat je misschien zou verwachten. Ook het klimmen gaat hem makkelijk af. Dan is het toch ook wel lekker als je iets rechterop zit. Bij het dalen was de fiets even voorspelbaar. Hij ligt heel goed op de weg en laat zich makkelijk de bochten in sturen. Het voelt heel vertrouwd aan allemaal. De Fulcrum Racing 1 wielen zijn echt heerlijk, ze zijn prettiger dan de full carbon Racing Speed’s van de Reacto. Je hebt het gevoel dat je wat wendbaarder bent waardoor je met meer zekerheid de bochten aansnijdt. Alleen het geluid van het carbon mis je af en toe wel.

Het zadel en het stuur zijn ook goedgekeurd. De Prologo Scratch Pro bevalt tijdens de lange rit stukken beter dan de Zero II op de Reacto. Het stuur is lekker dik, en het Prologo stuurlint biedt heerlijk veel grip. Ook zonder handschoenen bij warm weer werd het niet glad of iets dergelijks.

Pluspunten
+ De Fulcrum Racing 1 wielen doen het op alle vlakken goed
+ Comfortabele fiets voor de lange toertochten
+ Prologo zadel en stuurlint bevallen erg goed

Minpunten
– Stuurschakelaars gaan wij waarschijnlijk nooit gebruiken
– 23 mm i.p.v. 25mm bandjes

Conclusie
Met de Ride heeft Merida echt een goede troef in handen voor toertocht-rijdend Nederland. Je houding is wat minder diep en de fiets biedt juist dat comfort dat je door die laatste loodzware kilometers van een Gold Race of LBL kan en moet slepen. En dan hoef je niet meteen voor de duurste uitvoering van 6000 euro te kiezen. Net onder de 2000 euro rij je ook nog met Ultegra rond én met een mooie grijs-zwarte kleurstelling. De fiets is misschien een wat minder opvallende verschijning dan aero-broer Reacto, maar is beslist niet saai. Met 25mm banden maak het allemaal nog even iets comfortabeler.  Ben je een kilometervreter, dan moet je zeker de Ride overwegen als metgezel.

Details
De fiets die het meest in de buurt komt van de fiets die wij op Mallorca reden is de Ride CF Team Lampre a EUR 5.999 in de Merida webshop. Op wat kleine details zoals andere cranks, stuurlint, bidonhouder en de stuurschakelaar na zijn ze gelijk aan elkaar.

Wil je de fiets toch ook eens van dichtbij bekijken, breng dan eens een bezoek aan het Merida Experience Center in Apeldoorn. Niet alleen staat hier een groot deel van de collectie uitgestald, je kan zowel de racefietsen als de mountainbiken in veld proberen op routes in de directe omgeving.

 

Merida Ride Pro - Racefietsblog.nlMerida Ride Pro - Racefietsblog.nlMerida Ride Pro - Racefietsblog.nlMerida Ride Pro - Racefietsblog.nlMerida Ride Pro - Racefietsblog.nlMerida Ride Pro - Racefietsblog.nlMerida Ride Pro - Racefietsblog.nlMerida Ride Pro - Racefietsblog.nlMerida.Ride.Carbon.95-30

Gerelateerd

  • Klaas klaag

    Gaan we het hebben over stuurlintje van een tientje die bevalt …. heel profi … lol

  • Fonzie

    Mooi artikel. Ikzelf ben 50 plusser met bbl van 89 cm en lengte van 184 cm. Deze fiets is op mijn maat geschreven, en de keuze (mogelijk) is gemaakt. Ik ga voor de Ride 4000 (shimano 105 11speed maat 56) van 2015. Of toch nog de Trek Domane 4.3 maat 58?