Rose Xeon CW-3000 is made for racing! | See the full review on Racefietsblog.nl

Het is niet altijd even goed gesteld geweest met het imago van de bekende Duitse fietsfabrikanten, nu nog vaak oneerbiedig “de postorder merken” genoemd. Met de Rose Xeon CW-3000 willen we dat slechte imago meteen – alsnog – volledig van tafel vegen. Al jaren zien we met enige regelmatig ‘Duitsers’ op de weg waar je graag naar omkijkt. Je ziet ze ook in profpeloton waar ze hun kunnen bewijzen en ook opvallen met hun uiterlijk. En ‘postorder’? Tja, alleen als je de laatste tien jaar in een grot hebt gezeten, is bestellen via het internet misschien nieuw voor je. Dus wat is daar ook alweer verkeerd aan?

Eerste indruk
Misschien heeft de vroegere deuk in het imago ook wel te maken gehad met het uiterlijk van de fietsen. Maar dat argument gaat ook al jaren niet meer op. Sterker nog, in sommige gevallen zijn ze vele malen fraaier dan sommige niet Duitse merken, al blijft dat een kwestie van smaak. Kijk maar eens naar deze Xeon. Ik kan er niet snel iets aan vinden wat ik zou willen veranderen. Strakke fiets! Ok ok, misschien wat hogere velgen erin, maar dat vind ik persoonlijk bij 9 van de 10 fietsen een verbetering. Van de zijkant lijken de buizen wat stevig, maar zodra je hem van voren of achteren bekijkt blijft daar weinig van over; aero!

Het van de zijkant gezien gigantische, maar relatief korte balhoofd in combinatie met rechte en ronde vormen zorgen voor een mooie balans. Je ziet al meteen dat het een echte racer is waar je wat dieper op zit. Onze testfiets is in glanszwart en grijs, welke in elkaar overlopen. Mooi gedaan. Niet te veel logo’s ook, twee is voldoende. Kortom, een sobere doch strakke racer!

In de praktijk
Wat de geometrie en de looks van de fiets al deden vermoeden, blijkt overduidelijk als je ermee op pad gaat. Hij is snel! En stijf! Na net een aantal weken op een comfortabele alu-racer te hebben gereden is dit wel een grote stap. Even wennen dus, maar als ik hem dan eenmaal onder controle heb, rijd ik lekker m’n rondjes hierop. Lekker diep zitten en gaan. Misschien is het het placebo-effect, maar voor mijn gevoel lijk ik ook echt sneller te gaan. Hij snijdt heerlijk door wind. Met wind tegen ga ik dan ook wat aerodynamischer (bijv. in de beugels) zitten om de luchtweerstand te verminderen en dan is de Xeon in zijn element.

Wat betreft de afmontage blijft er ook weinig te wensen over. De Ultegra 6800 compact groep (mechanisch) schakelt als een zonnetje en de eigen merk Xeon Aero 1500 wielen in combinatie met de Continental Grand Prix Attack II (voor) en Force II (achter) vind ik erg prettig rijden. Het blijft een persoonlijk puntje, maar het Selle Italia zadel is duidelijk niet voor mij. Hij is ook erg glad. Sommige renner vinden dat prettig omdat je dan makkelijk van positie kan veranderen. De Monolink is op zichzelf best mooi, maar even snel van zadel wisselen gaat daardoor lastiger. Daarvoor zijn overigens wel adapters. De Rose Aero zadelpen is door zijn vorm ook niet makkelijk te vervangen, maar is dan wel weer geschikt voor een Di2 batterij.

Specificaties
– Frame: High Modulus Aerospace Carbon Fibre T30/40
– Vork: Xeon CW Moduleus fullcarbon
– Groepset: Shimano Ultegra 6800 compact
– Wielen: Xeon Aero 1500
– Banden: Continental Grand Prix Attack II en Force II
– Zadel: Selle Italia SLS Kit Carbonio Monolink
– Zadelpen: Rose Aero Monolink fullcarbon
– Gewicht: 7,25kg (maat 58 excl. pedalen)
– Prijs: € 2.032,59

Plus
+ Is net zo snel als hij er uitziet
+ Goede afmontage
+ Prima prijs kwaliteit verhouding

Min
– Monolink systeem
– Glad zadel

Conclusie
De Rose Xeon CW-3000 is een volbloed racer, gemaakt om hard mee te rijden. Het lichte en superstijve CW-frame geeft geen krimp en is er voor je wanneer je hem het hardst nodig hebt; in de sprint en bij demarrages. In de afdalingen zal hij ongetwijfeld ook z’n mannetje staan, daar is hij stijf en snel genoeg voor. De afmontage is super, van Shimano kan alleen Dura-Ace deze groep overtreffen, maar ik zou eigenlijk niet weten waarom je dat zou moeten doen. Dit rijdt al geweldig. We kregen de fiets met een compact crankstel (50/34), maar eigenlijk moet hier natuurlijk een dubbel met 53/39 of een 52/36 op om echt snelheid te kunnen maken. Wat betreft uiterlijk zou een stel hoge carbonwielen het plaatje afmaken. Dat kan in de shop met bijvoorbeeld een set Mavic Cosmic’s. Dit dan voor het oog want de eigen Rose wielen doen hun werk ook goed en zijn lekker stijf. Klinkt allemaal alsof het ook een bak geld gaat kosten, maar dat valt dan weer reuze mee. Voor iets meer dan 2.000 euro ben je klaar en wordt de fiets kant en klaar thuisbezorgd.

De Rose Xeon CW-3000 is te bestellen in de Rose webshop voor EUR 2.032,59 (excl. EUR 32 verzendkosten). Dan kan je ook kiezen uit andere (ook mooie) kleuren alsook andere wielen bijvoorbeeld.

Rose Xeon CW-3000  |  Full review at Racefietsblog.nl Rose Xeon CW-3000  |  Full review at Racefietsblog.nl Rose Xeon CW-3000  |  Full review at Racefietsblog.nl Rose Xeon CW-3000  |  Full review at Racefietsblog.nl Rose Xeon CW-3000  |  Full review at Racefietsblog.nl Rose Xeon CW-3000  |  Full review at Racefietsblog.nl Rose Xeon CW-3000  |  Full review at Racefietsblog.nl Rose Xeon CW-3000  |  Full review at Racefietsblog.nl Rose Xeon CW-3000  |  Full review at Racefietsblog.nl Rose Xeon CW-3000  |  Full review at Racefietsblog.nl Rose Xeon CW-3000  |  Full review at Racefietsblog.nl Rose Xeon CW-3000  |  Full review at Racefietsblog.nlRose Xeon CW-3000  |  Full review at Racefietsblog.nl