Je ziet hem zelf weinig, maar je kan absoluut niet zonder en het fietsen een stuk prettiger voor je maken. Een zadel is nauwelijks te zien met een fietser erop, toch kan het je fiets maken of kraken. De kleur moet passen (zelfde als het stuurlint als we de regels moeten geloven), maar de vorm moet ook bij de fiets passen. Voor een mooie klassieker heeft Selle San Marco bijvoorbeeld de Rolls of de Concor, voor de snelle racer van nu is er de Aspide. En de Aspide komt in vele uitvoeringen. Er zijn open en gesloten uitvoeringen, smal of breed en er zit verschil in materiaal.

Het Selle San Marco Aspide Racing Open zadel en ik hebben nu behoorlijk wat tijd samen door gebracht. Dat is ook nodig, een zadel moet even wennen soms. Het is niet dat ik lukraak een zadel heb uitgekozen of deze toevallig op de deurmat vond, hiervoor heb ik de Selle San Marco DiMA selector gebruikt. Op zich was de uitkomst niet verrassend. Racemodel, golvend (wave) en dus met opening. Het enige waar ik in eerste instantie twijfels bij had was de geselecteerde breedte; smal. Maar dat pakte juist heel goed uit.

Ik heb nu voldoende kilometers met het zadel gemaakt om er een goed oordeel over te kunnen vellen. Zadels vind ik persoonlijk altijd lastig om te beoordelen omdat het ook zo’n persoonlijk onderdeel van je fiets is. Bij mij wel althans. Als er geen uitsparing is voor het perineum ben ik er snel mee klaar. Deze uitvoering van de Aspide is de ‘Open’ wat zoveel willen zeggen dat het midden open is en er dus minder druk op het perineum komt te staan.

Het zadel is ondanks de padding die erin is verwerkt toch hard. Dat is niet erg, integendeel. Maar er is wel dat beetje waardoor je niet op een hard stuk kunststof stuitert. De opening over het midden is vind ik erg prettig, al had het voor mij persoonlijk de opening nóg iets breder mogen zijn. Maar misschien ben ik een extreem geval. De opening is dan voor mij misschien niet breed genoeg, hij is wel lang waardoor je er in de meeste posities baat bij hebt.

Conclusie
Het zadel is niet te glad en goed stijf, er is geen beweging in te krijgen. Toch biedt het door het beetje padding net wat extra comfort, en dat is prettig. Het zadel is ook nog steeds behoorlijk licht met 182 gram. Geen must misschien, maar wel meegenomen. Verder een echt race zadel, zoals het er ook uitziet; snel!

Selle San Marco Aspide Racing Open
Rails; Xsilite
Biofoam padding metr microfeel cover
Verkrijgbaar in smalle en brede uitvoering en zwart of wit.
Gemeten gewicht: 182 gram
Adviesprijs is EUR 145
Zie de store locator waar je het zadel kan kopen: http://www.sellesanmarco.it/en/store-locator/

Selle-San-Marco-Aspide-02 Selle-San-Marco-Aspide-03 Selle-San-Marco-Aspide-04

Gerelateerd

  • Nils

    Hoi Hendrik,

    Als je van zadels met een poening in het midden houdt, zou je eens de zadels van Selle SMP moeten proberen. (of misschien heb je dat al weleens gedaan.)
    Ik heb zelf de carbon versie, dus zonder padding en deze zit echt fantastisch.
    Waar ik sommige andere hoorde klagen over hun zitvlak gisteren tijdens ons rondje Ijsselmeer (toch zo’n 10 uur in zadel gezeten) had ik daar i.i.g geen last van. Zeker een aanrader dus!

    • Hallo Nils, ja die ken ik wel. Wat ik ook weet is dat ze een aardig gat in mijn fietsbegroting slaan. Maar daar krijg je wel wat voor terug natuurlijk