In het seizoen 2013 werd er door het Italiaanse Sidi een nieuw model in het peloton geïntroduceerd. De Sidi Wire; en zoals we gewend zijn van Sidi had binnen no-time had de helft van het peloton van deze mooie pantoffeltjes aan. Uiteraard was onze aandacht gewekt en dankzij de distributeur van de Benelux (RACompany) kregen we de kans om ze aan een test te onderwerpen. Vriendelijk als onze zuiderburen zijn mocht ik zelf bepalen welke kleurstelling ik graag zou willen en dat werden voor mij de Sidi Wire black white iride. De kleurencombinaties die er mogelijk zijn met deze Sidi’s zijn behoorlijk, daar zit voor elke fietser wel een passend model bij. Daarnaast sponsort Sidi 2 pro-teams, namelijk Cannondale en Lampre-Merida en zij hebben beiden schoenen met een unieke kleurstelling. Net als Tony Martin en Rui Costa overigens, die hebben beide een paar custom Sidi Wire’s voorzien van regenboogkleuren.

De schoen
De Sidi Wire is (kijkend naar de overige Sidi-modellen) de eerste schoen die compleet uitgerust is met het Wire-sluiting systeem. De Italiaanse fabrikant heeft al wel erg lang een eigen Wire systeem genaamd Techno 2, maar voor de Sidi Wire hebben ze dit model verder ontwikkeld en vandaar ook de logische benaming voor de opvolger; Techno 3. Belangrijkste verschil zit hem in het unlocken. Bij de oude versie druk je een zwart palletje in en kan je de sluiting open draaien, maar bij de Techno 3 is het enkel een kwestie van 2 knopjes aan de zijkant indrukken en de Wire kan compleet van spanning worden ontdaan.

Bovenaan de schoen zit een sluiting die de spanning rondom de wreef regelt en daaronder zit een sluiting die gekruist richting de tenen gaat. Deze zorgt ervoor dat de spanning rondom de midden en voorvoet geregeld wordt. De gehele schoen is gemaakt van kunststof dat is voorzien van ventilatiegaatjes. Ook voor de ventilatie zijn de 2 mesh afgewerkte openingen op de tong. De zool van deze schoen is geheel van carbon en heeft twee ventilatie gaten. Het ventilatiegat aan de voorkant is te reguleren middels een schuifje (op onderstaande foto’s zit deze dicht). Wanneer je deze met behulp van een schroevendraaier open zou zetten is het gat net zo groot als het ventilatiegat dat midden onder de voet is gepositioneerd. Dit zorgt samen voor een prima lucht doorstroom en voorkomt extreme hittevorming tijdens het voeten. Niets zo irritant als brandende voeten. In de carbon zool bevinden zich drie gaten voor het monteren van de schoenplaatjes, maar wil je gebruik maken van speedplay dan heeft Sidi daar een zool voor ontwikkeld. Deze is voorzien van vier gaten zodat er geen adapter nodig is om Speedplay plaatjes te monteren en is verkrijgbaar als apart model. Naast het Speedplay model is er ook nog een zogeheten ‘air’ model, deze is doorzeefd met ventilatiegaatjes en is lekker voor een tochtje op Oman of Qatar:). Bij alle modellen geldt dat het loopstukje op de hak, het ventilatieschuifje onder de zool en de buckles vervangbaar zijn.

De Wire’s zijn voorzien van een binnenzool. En in tegenstelling tot de ‘blauwe flapjes’  die in oudere modellen dienst deden als binnenzool is er in dit geval sprake van een voorgevormde binnenzool. Eigenlijk zoals je dat ook mag verwachten in een paar fietsschoenen. Als laatste nog de hak, hierop zit een ‘adjustable heel retention device’. Juist ja… Simpel gezegd zitten er aan beide kanten van de hak een langwerpig stukje plastic dat middels een schroefje naar binnen of naar buiten te draaien is. Je kan hiermee de hak breder of smaller zetten zodat je geen last hebt van schoenen die van je hak glijden.

In actie
Voordat je dus serieus met de Wire’s kan gaan fietsen eerst even de hak afstellen en schoenplaatjes monteren. Dat afstellen van de hak gaat enorm simpel met het bijgeleverde sleuteltje en je voelt de schoen zich om je voet vormen. Uiteraard wel handig om dit eventjes te stellen op het moment dat je in elk geval de sluiting dicht hebt, anders duw je de voet alleen maar verder voorin de schoen. SPD-SL plaatjes zijn gemonteerd en we kunnen inklikken. Bij de eerste trappen merk je meteen de stijfheid van de zool. Niet te buigen en nauwelijks krachtverlies; elke trap is direct raak. Wel voelt de schoen wat stug aan. Doordat de gehele schoen van kunststof is en er geen mesh of andere stof in is verwerkt merk je dat de schoen minder soepel is dan schoenen waarbij eerdergenoemde stoffen wel worden gebruikt. Nu vind ik een stugge en stijve schoen wel fijn, maar ik kan me voorstellen dat voor een toerfietser comfort ook hoog in het vaandel staat. Waar ik wel last van heb is na een uurtje fietsen een knellende rechtervoet. Misschien de schoen in alle enthousiasme wat te strak aangetrokken, maar vervelend is het wel. Tijdens het fietsen deze schoen wat losser doen is geen probleem doordat je het systeem gecontroleerd kan open doen. Ik merk dat de druk op de zijkant van mijn voeten afneemt en ik kan uiteindelijk pijnvrij verder fietsen. De volgende ritten vooraf de schoenen bewust wat minder strak gedaan en dit fietst eigenlijk veel lekkerder. Ik heb hier dan ook  geen last meer van gehad en zoals al aangegeven is het reguleren van de spanning met het Wire systeem erg goed te doen.

Tijdens het rijden van een wedstrijd komt deze stugge schoen wat beter tot z’n recht. Voor de wedstrijd heb ik de schoen even wat strakker gezet, toch even wat fijner wanneer je volle bak rijdt. Theoretisch gezien heb je hierdoor een directere krachtoverbrenging en wat meer controle doordat je voeten ‘vaster zitten’. Tijdens een wedstrijd fietst een stugge strakke schoen prettig, maar dit houdt je geen uren achtereen vol. Na afloop even de schoen 2 tikkeltjes slokker gezet en op het gemak naar huis gefietst.

Leuke bijkomstigheid van deze schoen is dat je er veel opmerkingen over krijgt. Ze vallen ook zeker wel op met het zwart witte kunststof en de regenboogstrepen aan de zijkant. Niet dat ik nou zo hard fiets om die regenboogstrepen eer aan te doen, maar mooi vind ik ze wel! En deze schoenen mooi houden is niet al te lastig want het kunststof is weinig gevoelig voor vuil en is erg makkelijk af te vegen met een vochtig doekje.

Pluspunten
+ Stijf
+ Looks
+ Sluiting
+ Regelbare ventilatie
+ Onderdelen zijn vervangbaar
+ Speedplay zool

Minpunten
– Stug (minder comfortabel voor toer-fietsers)
– Prijs

Conclusie
De Sidi Wire’s zijn met de nieuwe looks en de nieuwe sluiting een paar schoenen waar je U tegen zegt. Oke, Looks zijn persoonlijk maar met de diversiteit aan kleuren is er voor iedereen wel een passend model te vinden. Daarnaast is er voor de Speedplay fanaten het voordeel van een ‘eigen’ zool, zodat adapters verleden tijd zijn. Het sluitingssysteem is eventjes wennen (zet ze vooral niet te strak) maar het past zich goed aan op je voet en zorgt voor een goed passende schoen.
 
Het systeem dat de breedte van je hak kan reguleren is simpel maar doeltreffend en draagt bij aan de goede pasvorm. De schoen is erg stijf en zorgt voor een goede krachtoverbrenging, maar tegelijkertijd is hij ook erg stug. Wellicht voor een toerrijder iets te stug waardoor deze schoen echt wel naar de wedstrijdrijder neigt. En dan ook wel naar de serieuze wedstrijdrijder want met een prijskaartje van EUR 379,- moet je aardig in je buidel tasten wil je op deze mooie schoenen rondrijden.
 
De zool heeft naast zijn stijfheid ook de luxe van een regelbare ventilatie en dat is met name in koude en natte omstandigheden toch een prettige bijkomstigheid. De schoen ademt, ook met afgesloten ventilatie, prima door de vele luchtgaatjes aan de bovenkant van de schoen.

Geteste schoen is maat 43; testpersoon heeft normale schoenmaat 42.

Via RACompany

sidi-wire4 sidi-wire-zool sidi-wire-test sidi-wire3 sidi-wire2