Er zijn een aantal dingen die je altijd bij je hebt wanneer je eropuit trekt met je fiets. Een van die dingen is een fietspompje. Bijna nooit heb je hem nodig maar voor die enkele keer dat hij nodig is, ben je er enorm blij mee.

Van SKS kregen we hun minipomp met de naam “Airboy” om eens te kijken hoe deze in de praktijk werkt. Eerst maar eens wat algemene gegevens. De pomp is geschikt voor Dunlop (gewone fiets) en Presta (wielrenfiets) ventielen. Het pompje weegt volgens SKS 62 gram, maar nawegen leert dat hij in het echt nog 2 gram lichter is. Dat begint al positief. De pomp is ook erg klein en slank. 17 cm is de lengte.

sks-airboy-klein

Design
Bij SKS stoppen ze veel tijd in het design van hun producten, zonder dat dit de functionaliteit in de weg zit. Qua design zit het met deze pomp wel goed. Onze zwarte versie is gemaakt van een geborsteld aluminium met ergonomisch gevormde doppen aan de uiteinden. De pomp ziet er erg clean en strak uit. Het compressie gedeelte in de pomp (dat je ziet wanneer je de pomp uitschuift) heeft een zacht glanzende metallic look in de kleur oranje. Naast de kleur zwart heeft SKS de pomp ook in het groen, blauw en rood, maar zelf vind ik zwart de beste kleur. Het pompje komt met een kliksysteem met een rubberen strap die je achter je bidonhouder kan vastmaken. Voor diegene die de pomp niet in de achterzak willen dragen.

Het pompen zelf
En dan het belangrijkste bij een fietspomp, het pompen zelf. Deze Airboy heeft twee delen die compressie geven. Eentje in het bovenste handvat en eentje in het onderste. In de praktijk werken die twee delen prima samen. Je trekt de pomp uitklaar en de twee delen worden gevuld met lucht en pompen maar. De pomp is dus maar 17 cm lang en veel kleiner zou niet werken omdat in dat geval de handvatten te klein zouden worden om er nog goed mee te kunnen pompen. Deze twee delen zijn precies groot genoeg, met de uiteinden die twee dopjes die ervoor zorgen dat je handen er niet zo gemakkelijk afglijden. Je drukt de opening over het ventiel en die blijft dan ook prima zitten tijdens het pompen.

Iedereen weet dat het oppompen van een lege band met een minipomp echt niet zo snel gaat als bijvoorbeeld met de Rennkompressor. Maar stop die maar eens in je achterzakje. Dus dat is geen vergelijk. Probleem bij kleine pompen is vaak dat je er niet genoeg bar in kan krijgen voor je racefiets. Deze Airboy moet max. 8 bar kunnen pompen. Dat wilden we wel eens zien en eerlijk is eerlijk, na de 8 bar aangeraakt te hebben lukt het nog om met de pomp er een klein beetje erbij te pompen. 8,17 om precies te zijn. Daarna houdt het ook op, maar ze hebben dus niets teveel gezegd bij SKS. 8 bar met zo’n klein pompje, indrukwekkend!
De adviesprijs is € 24,99

sks-airboy-1

Conclusie
Aan die paar eisen die we aan een minipomp stellen, voldoet deze kleine Airboy uitstekend. Hij is compact en past makkelijk in je achterzakje en hij pompt 8 bar!, dat is meer dan genoeg! In de praktijk stop je vaak al met 6 of minder om daarna lekker naar huis te fietsen, maar het is super te weten dat 8 bar ook tot de mogelijkheden behoort! En als bonus: hij ziet er nog goed uit ook! Maar goed smaken verschillen, zoals altijd.

Maar is er dan niets negatiefs te melden? Een klein dingetje: Wanneer je als een bezetene zit te pompen (want je wil natuurlijk zo snel mogelijk weer rijden) wil het compressiemechanisme dat met een ringetje is vastgedraaid wel eens heel langzaam losdraaien. Maar even aandraaien en hij is er weer klaar voor.

WINACTIE
Leuk is dat we 2 Airboy minipompen hebben om weg te geven. Geef hieronder aan waarom jij de Airboy nodig hebt en misschien win jij er dan eentje! Vrijdag 18 september na 18:00 uur trekken we de 2 winnaars.

Meer info bij SKS

sks-airboy-4 sks-airboy-3 sks-airboy-5 sks-airboy-2

Gerelateerd

  • Artjan Dennekamp

    Ik heb de Airboy nodig omdat ik niet weer als afgelopen week 2x op 1 dag met een platte band wil komen te staan. 1x met persluchtcilinder lukt nog maar wat zou de Airboy een mooie oplossing zijn!

  • Harold

    De Airboy is ideaal voor mij omdat ik graag lange tochten rij (150 +). CO2 patronen is dan niet ideaal omdat je kans loopt niet genoeg patronen bij je te hebben. De Airboy heeft een mooi formaat in vergelijking met de enorme pomp die ik nu regelmatig met mij mee sleep 😉

  • J Meijer

    Lucht Jonguh!! Mooi dat de Airboy 8 bar kan persen, ik ben benieuwd hoeveel slagen daarvoor nodig zijn. Ik probeer het graag uit een laat het dan wel weten 😉

  • Thijs Haenen

    Ik kan hem gebruiken omdat mijn Cannondale pomp schijnbaar niet opgewassen is tegen door de regen fietsen en nu helemaal vastgeroest is. Een pomp waar je niet op kan vertrouwen als het een keer nodig is is de ergste soort.

  • Bert Janssen

    Ik kan wel een Airboy gebruiken omdat ik geen minipomp bezit en een binnenband wisselen m.b.v. een CO2 patroon niet zo mooi gaat als met een pomp. Bovendien is het meenemen van meerdere CO2 patronen niet erg handig.

  • Henk Bakker

    Goede en mooi pompje. Lijkt me goed om bij je te dragen. Vooral de 8bar spreekt me aan

  • Ralf Verheul

    Omdat een beetje meer lucht een mens goed doet.

  • Tsjerk Dijksma

    Omdat ik net een nieuwe racefiets heb en ik nog geen klein pompje heb. Gewoon omdat dit een mooi compact en goed pompje lijkt te zijn.

  • Sjraar

    Omdat ik een grotere pomp heb en die is mij al een paar keer uit mij zakken gevallen tijdens het trainen. Mijn dochter baalt er al van, dat ze iedere keer moet stoppen.

  • TG Rozema

    Na jarenlang in te grote shirts rondgefietst te hebben zodat de rennkompressor er in paste, ben ik verheugd dat er eindelijk een kleine variant bestaat zodat ik ook eindelijk gesoigneerd de weg op kan.

  • ChrisR

    Omdat ik dan mijn lekke fietsmaatjes met een binnenbandje én 8 bar weer op weg kan helpen!

  • Eddy

    8 Bar? Allemaal gebakken lucht 😀 eerste proberen…

  • Ide

    Ik wil er graag 1 winnen omdat ik ondertussen al 2 “mini” pompjes volgens de aanbieder heb gekocht die uiteindelijk heel groot waren…. En die ook niet lekker pompte, nu wil ik wel is een echt goeie uitproberen 😉

  • Bjorn Engbers

    Mooi uitziende en functionele pomp. Ik kan deze goed gebruiken tijdens mij woon-werk ritten op de racefiets/crosser en mijn trainingen op deze fietsen. Ook mijn ploegmaten kan ik er dan mee voorzien van wat lucht om verder te kunnen.

    • racefietsblog

      Gefeliciteerd, als je ons je adresgegevens stuurt kunnen we een pomp naar je sturen. (ik zou wel eens kijken naar je banden als je ploegmaten ook zo vaak lek rijden ;-))

  • Michael Van Gestel

    Omdat ik gelukkig nog geen lekke band heb gereden. Maar dat zal zeker ooit gaan gebeuren en dan baal ik dat ik totaal niet voorbereid ben( lees niets bij me heb)

  • Ton Wiering

    Eindelijk mijn rugzak thuis laten…

  • Pedro Leyten

    Ik heb een airboy nodig om mijn platte band op te pompen!

  • Lucas Brascamp

    Woon-werk verkeer op de racefiets gaat met minder weer meer lekke banden opleveren. Daarbij is de airboy wel een uitkomst.

  • Mark Zeelenberg

    zondag mijn pompje verloren, schoot de weg op, buslijn 37 reed erover en nu is hij kapot…. ik kan een nieuwe pomp heeel goed gebruiken!!!

  • edwin de groot

    Nog nooit iets anders gehad dan SKS pomp. Simply the best. Alleen niet verliezen. Die van mij ligt sinds vorig weekend ergens aan de voet van Thier de Coo vermoed ik.

  • Rick van der Linden

    Wat is een fiets zonder pomp? Als een appel zonder klokhuis! Dus maak ik mijn fiets graag weer compleet met deze fraaie pomp.

  • Jimmy

    Omdat ik vandaag lek ben gereden, men pomp het niet deed en ik te voet in de gietende regen naar huis ben moeten wandelen. Op men fietsschoenen.

  • Werner

    Waarom ik de Airboy nodig heb? Niet echt nodig, maar ik win graag iets waar ik normaal gesproken niet zo veel geld aan zou uitgeven. Ik fiets regelmatig, dus zo’n mooi pompje zou natuurlijk goed uitkomen.

  • David Kranendonk

    Ik hou van licht, klein en prestaties die waargemaakt worden. En zo te lezen doet dit pomp(je) dat.

    Deze wil ik hebben!

  • Arnout Kempenaar

    Omdat ik zo’n pechvogel ben dat ik altijd 3x per dag lek rijdt, en die co2 patronen beginnen wel duur te worden……

  • Sander Boomstra

    Omdat ie zo mooi bij mijn fietsbroek kleurt….; -)

  • Bart Caris

    Ik ben niet lomp, dus kies ik voor een Airboy pomp!

  • Martijn van Gompel

    Omdat ik elke keer bevroren vingers heb van die lekkende co2 patronen die al leeg zijn voordat ze het ventiel geraakt hebben.. 🙁

    • racefietsblog

      Gefeliciteerd, als je ons je adresgegevens stuurt kunnen we een pomp naar je sturen. (hopelijk geen bevroren vingers meer)

      • Martijn van Gompel

        Bedankt.
        Heel blij mee..!!
        Ik heb mijn adres gemaild.

  • Chris Ruisch

    omdat deze fietspomp je fiets alleen maar mooier maakt ipv lelijker en omdat er veels te veel ploegmaten lek rijden

  • MartijnH

    Ik wil geen accesoires op de fiets en deze pomp is zo klein dat een noodzakelijk kwaad toch mee kan

  • KrissCross

    Mijn zoontje van 1,5 zal er erg blij mee zijn, want dan hoeft hij bij de volgende lekke band niet weer zo lang stil te zitten in z’n fietskar. En dat scheelt zijn papa dubbel zoveel frustratie…

  • racefietsblog

    Allemaal dank voor jullie reacties… helaas kunnen we er maar 2 blij maken.
    Dit zijn: Martijn van Gompel en Bjorn Engbers! Gefeliciteerd