Aero is everything zeggen ze bij Specialized. En ze zijn niet de enige die ermee te koop lopen, Aero is hot. Een tijdje al, we zijn eraan gewend. Zelfs aan die rare helmen!

Het leek een beetje een grap toen enige tijd geleden de eerste echte aero-helmen in het peloton verschenen. Het zag er gewoon echt een beetje raar uit. Nu is dat toch wel anders. De helmen vallen nog steeds wel op in peloton, maar ze zijn wat betreft ontwerp er duidelijk op vooruit gegaan. Buiten het profpeloton zijn nog wat minder gemeengoed. Je ziet ze nog maar sporadisch. Het aanbod is ook beperkt, en de prijzen zijn wat hoger in vergelijking tot de niet-aero helmen. Wij hebben een tijdje met de Specialized S-Works Evade rondgereden.

Eerste indruk
De helm straalt één en al snelheid uit. Minder openingen en stroomlijn. Het zwart met de rode strepen dragen hier ook aan bij. Opvallend is dat op de bovenkant van de helm slechts twee gaten zitten. Ze lijken een beetje op de luchtinlaten op de motorkap van muscle-car. De gaten zitten juist aan de voor-, zij- en achterkant. Duidelijk minder gaten en daardoor minder open dan reguliere helmen als de Prevail bijvoorbeeld. Benieuwd hoe de ventilatie op de fiets zal zijn. Bekijk je de helm van boven dan zie je goed de druppelvorm en ook hoe smal de helm eigenlijk is. Traditionele helm zijn vaak een stuk breder dan je hoofd zelf, maar bij de Evade is dit duidelijk anders. Het aanzicht zal even wennen zijn, maar dat is dan ook alles.

In de praktijk
Wat meteen opvalt is hoe goed de helm zit. Ik ging er eigenlijk niet vanuit dat de helm mij zou passen, het is een maat Medium (ik ben minimaal Large gewend), maar de helm zit perfekt. Hij sluit heel goed aan rondom mijn hele hoofd en het Mindset passysteem werkt heel prettig met draaiknop aan de achterkant. De bandjes langs je gezicht voel je haast niet en gaan langs je oren heen, hoog draagcomfort dus!

Het grote vraagstuk bij aero-helmen is de ventilatie. Aerodynamica en ventilatiegaten gaan nu eenmaal niet goed samen. Ondanks het beperkte aantal luchtgaten (bovenop met name) blijkt de Evade prima te ventileren. Er is geenszins sprake van gevoel van oververhitting of iets dergelijks. Het is natuurlijk het idee dat de wind door de helm gaat. Bij een reguliere helm heb je een veel meer open structuur. Wat ik hier maar mee wil zeggen is dat wanneer een redelijk snelheid hebt de helm prima ventileert. Ga je heel langzaam, zoals bij een heel steile klim, dan zal de warmte wat moeilijker weg kunnen. De makers onderkennen dit ook,  en mede daarom gebruiken de profteams de Evade óf de Prevail, afhankelijk van het type etappe en de omstandigheden. De grote gaten aan de achterkant doen goed hun werk. Je merkt dat er over is nagedacht want je merkt echt dat de wind langs je achterhoofd gaat. De open structuur op je achterhoofd werkt ook goed, je merkt dat de wind daar lekker langs gaat wat zorgt voor verkoeling. Ook lijkt de helm minder lawaai te produceren langs je oren. Bij harde wind kan dat echt vervelend zijn soms en het lijkt erop dat de aero-vorm dit vermindert. Prettige bijkomstigheid.

Plus
+ Pasvorm en Mindset passysteem
+ Lekker licht
+ Aero-helm waarmee je prima gezien kan worden

Min
– Voor goede ventilatie is wel wat snelheid nodig, bij lange, warme klimmen waar de snelheid erg laag is kan dit een nadeel zijn
– Je kan er prima mee gezien worden, maar het is wel een eyecatcher

Conclusie
Aero is everything gaat mij wat ver, maar de Evade is wel onderdeel geworden van mijn standaard uitrusting. De pasvorm  en draagcomfort is uitermate goed en ook niet onbelangrijk, ik vind helm ook mooi! Stoer ding met het zwart en de rode strepen.

Je kan stellen dat wij stervelingen niet veel baat hebben bij aerodynamische onderdelen en accesoires. Volgens Specialized zou de helm 46 seconden kunnen besparen op een afstand van 40km. Ik weet niet hoe jullie je rondjes bijhouden, maar dat verschil ga ik er nooit uit halen. Maar laat het nu altijd maar waaien in de lage landen en die lijkt altijd van voren te komen. Dan is zo’n aero helm natuurlijk helemaal in zijn element. De Evade snijdt net wat lekkerder door de wind dan een helm met open structuur. Tom Boonen merkte al een keer op dat hij het verschil echt goed merkt als hij zijn hoofd even ‘buiten’ het peloton steekt om vooruit te kijken. Hij merkte dat dit met de Evade veel makkelijk ging dan met de Prevail. Voor ons geld dat de Evade het leven van de eenzame fietser in de polder met de wind vol op de neus toch net iets makkelijker maakt. Made for Holland dus!

Ik denk dat we er wel van uit mogen gaan dat elke fietshelm zijn werk zal doen waarvoor ze gemaakt worden; je hoofd beschermen. Hier heb ik de helm dan ook niet op getest.

Details
Maat: Medium, 54-60cm (opgegeven)
Gewicht: 267 gram
Prijs: EUR 229,90
Verkrijgbaar in zwart en wit

De Specialized S-Works Evade op de Specialized website

Met de speciale groeten aan de mtb-mannen van Velozine!

Specialized S-Works Evade  |  Racefietsblog.nlSpecialized S-Works Evade  |  Racefietsblog.nlSpecialized S-Works Evade  |  Racefietsblog.nlSpecialized S-Works Evade  |  Racefietsblog.nlSpecialized S-Works Evade  |  Racefietsblog.nl

Gerelateerd