Het is al een maand of tien geleden dat het wereldkampioenschap plaatsvond. Naast de nieuwe wereldkampioenen aldaar was er nog een nieuwtje dat voor de buitenwereld niet direct zichtbaar was. De Specialized Turbo banden. En nee, we gaan nu niet alle banden van de renners behandelen, echter zijn de S-works Turbo banden wel de banden die grotendeels het verschil maakte in Ponferrada. Zo was het nl. Michal Kwiatkowski die in de laatste natte afdaling het verschil maakte en solo over de meet kwam. En ja; Michal Kwiatkowski reed daarbij op de nieuwe S-works Turbo banden.

Van Specialized ontvingen we een setje van deze banden om deze te testen en om te ervaren waarom dit de band van de wereldkampioen is. De band is verkrijgbaar in verschillende breedtes, nl. 22, 24, 26 en 28 mm. De band is ontwikkeld in samenwerking met o.a. Tony Martin. Het loopvlak van de band is gemaakt van Gripton compound die ten opzichte van voorgaande S-works banden ook is verbeterd. Het resultaat is een band waarbij er op het loopvlak geen profiel zit maar de schouder van de band wel is voorzien van profiel. Opvallend is dat het profiel op de schouders erg ver doorloopt tot aan de wang van de band. Door deze combinatie heb je zo min mogelijk rolweerstand maar wel grip, met name in de bochten. De wangen zijn voorzien van een nieuwe blackbelt protectie om de banden lek-bestendig te maken.

Turbo!
Het monteren van de band levert geen problemen op en al snel zijn we onderweg voor de eerste proefrit. De banden rollen lekker over de weg met een luchtdruk van rond de zeven bar. Het aansturen van de bochten gaat met vertrouwen en er is eigenlijk geen moment waarop ik het idee heb dat ik geen grip heb. Ook tijdens een wedstrijd waarbij de bochten snelheid een stuk hoger ligt geeft het een goed gevoel wanneer je de bocht in duikt. Ook hebben we de band getest bij wat mindere weersomstandigheden (lees; nat) en daarbij ga je automatisch voorzichtiger de bocht in. Het is niet zo dat ik nu ineens volle bak de bocht in vlieg bij natte wegen maar schuiven of glijden is niet aan de orde. Wanneer ik na zo’n 600 km  de banden oppomp, valt me op dat er al redelijk goed zichtbaar is dat de banden gebruikt zijn. Het is een beetje lastig om dit te beoordelen omdat er op het loopvlak geen profiel ziet. Hierdoor lijkt het dat het profiel op de schouders, vlak bij het loopvlak, snel slijt. Slim als ze bij Specialized zijn hebben ze hiervoor slijtage-markeringen aangebracht op het loopvlak. Met behulp van deze gaatjes zie je dan dat de band nog lang mee kan.

Specificaties
Specialized S-Works Turbo band
24 mm
Prijs: EUR 39,90

Conclusie
Het is lastig om nu te zeggen dat de rolweerstand voelbaar minder is ten opzichte van andere banden, maar dat ze soepel rollen is een feit. Het gladde loopvlak en het profiel op de schouders doet me denken aan een cross-band, maar is eigenlijk een heel logisch idee. In de bocht heb je veel profijt van het profiel waar je op een rechte weg weinig weerstand hebt door het gladde loopvlak. Ook bij natte omstandigheden geeft deze band een vertrouwd gevoel bij het aansturen van bochten. Ondanks een glad loopvlak is het niet zo dat je gaat slippen bij nat wegdek. Kortom een erg goede combinatie. Qua prijs zitten ze in het duurdere segment band. De kwaliteit die je er voor terug krijgt is het zeker waard. Door een glad loopvlak en profiel op de schouders krijg je het idee dat het snel gaat met de slijtage, maar dankzij de markering is dit goed in de gaten te houden.

specialized-turbo-clincher specialized-turbo-clincher2specialized-turbo-clincher3

Meer info op de Specialized website

 

Gerelateerd