Op dit moment van het jaar is het altijd schering en inslag met alle nieuwigheden voor het komende seizoen. En ook Specialized komt in deze periode met een aantal nieuwigheden. Een daarvan is de nieuwe S-Works Turbo tubeless band en guess what?! Wij hebben deze al aan een test onderworpen!

Wat tubeless fietsen precies inhoudt is te lezen in een voorgaande test waarin we ook tubeless banden hebben getest. Nu dus de Specialized S-Works Turbo. Een band die door Omega-pharma Quickstep wordt gebruikt bij o.a. tijdritten. Tony Martin werd gewoon wereldkampioen op draadbanden dus. De Specialized band (en de andere modellen uit deze serie) wordt vervaardigd uit een nieuw soort compound nl. gripton. Het gripton compound is erg soepel en zorgt voor minder weerstand en is volgens de man achter de ontwikkeling van deze compound iets revolutionairs waar we komende jaren alleen nog maar meer mee te maken gaan krijgen.

Eerste indruk
De banden van Specialized zitten verpakt in een mooi doosje voorzien van de herkenbare ‘S’. Wanneer je ze eruit haalt valt op dat ze soepel aanvoelen. Ze zijn compleet zwart, met enkel een rood logootje dat klein op de zijkant staat. Opvallend is dat het profiel van de band erg ver naar de zijkant doorloopt. Hierdoor is een deel van de ‘wang’ ┬ávan de band ook voorzien van profiel en dit moet er voor zorgen dat het grip in de bocht verbeterd. De breedte is 24 millimeter en dat is een fractie breder dan gewend. Gevolg hiervan is dat de band dan weer wat comfortabeler fietst. Handig is dat er slijtage-markering in de band is verwerkt. op verschillende plekken rondom het loopvlak van de band zitten kleine gaatjes. Wanneer de gaatjes niet meer zichtbaar zijn weet je dat de band versleten is!

In de praktijk
Het monteren van de band gaat voor een tubeless band redelijk soepel en dit maakt dat we ook redelijk snel op pad kunnen nadat we de band hebben gevuld met de vloeibare latex. Noodzakelijk om de band luchtdicht te maken en tevens een extra lek-bescherming. Tubeless banden hoef je niet zo hard op te pompen want door het ‘gemis’ ┬ávan een binnenband is er minder rolweerstand. Het voelt vertrouwd en je merkt dat je veel grip hebt. Door de iets bredere band en het feit dat de luchtdruk wat minder is rijdt het erg comfortabel. Ondanks de lage luchtdruk is de rolweerstand beduidend minder dan bij banden waar een binnenband in zit. Wanneer je de benen stil houdt merk je dat je minder snel vertraagd en je stuitert niet op de fiets door harde banden die normaal nodig zijn voor zo weinig weerstand. Bij het aansnijden van bochten voelt het goed en wanneer de snelheid wat opgevoerd wordt blijft de grip vertrouwd aanvoelen.

Pluspunten
+ Erg veel grip (met name in de bocht)
+ Lage rolweerstand
+ Monteert makkelijk

Minpunten
– Prijs

Conclusie
De S-works Turbo tubeless band is voor de tubeless rijder een genot om op te fietsen. Echter zijn er wel goede tubeless velgen voor nodig! Doordat de banden best soepel zijn voor een tubeless band werken ze niet wanneer de velg niet 100% tubeless ready is. Door het profiel dat doorloopt naar de wang van de band voelt het rijden op deze banden op alle fronten erg vertrouwd. Op lange rechte stukken rolt het mooi en is het comfortabel en bij het naderen van een bocht zit je zeker op de fiets en stuur je zekerder de bocht in. Daarnaast is de band nagenoeg compleet zwart zonder al te veel ‘tierelantijntjes’ die alleen maar afleiden. De ontwikkeling van het nieuwe compound (Gripton) is een goede stap voor de bandenindustrie. Enige minpunt is de prijs; 100 Euro voor 1 band is toch vrij veel als je het mij vraagt.

Details
Specialized S-Works Turbo tubeless banden kosten 99,90 EUR per stuk. Gewicht ongeveer 240 gram. (niet-tubeless versie kost 49,90 EUR per stuk)

sworks-turbo-tubeless2 sworks-turbo-tubeless

Gerelateerd