Bij het woord S-Works weten de wielerliefhebbers direct welk vlees je in de kuip hebt. Natuurlijk verschilt het model, maar duidelijk is dat het om een topmodel van Specialized gaat. Opvallend is dat veel niet-wielerliefhebbers S-Works regelmatig zien als losstaand merk, met totaal geen link aan Specialized. Nu is het vaak ook moeilijk om de merknaam Specialized op de S-Works fietsen te vinden.

Wij hadden de S-Works Venge Di2 2015 een tijdje in bruikleen. Het topmodel uit de Venge serie, de aero-racefiets van Specialized. Afgemonteerd met de elektronische groep van Shimano, de Dura Ace Di2. De wielen die eronder zitten zijn de Roval Rapide CLX 60, volledig van carbon. Met een adviesprijs van 8.900 euro ben ik de test toch wel kritisch ingegaan, want voor dat geld mag je ook wel wat verwachten. Afgelopen maanden heb ik er zo’n 3.000 km mee gefietst en ik denk dat ik er een goed beeld van gekregen. Dat ik elke keer, ook na 10, 20 of 80 keer, met een kleine kriebel in mijn buik de rondjes fietste komt straks wel aan bod tijdens de conclusie.

S-Works Venge 2015
Deze 2015 editie van de Venge is mat-zwart met rode en witte tinten. Vooral het grote S-Works in rood/wit valt direct op. Voor de rest zijn de kleuren heel subtiel gedaan. De donkere wielen met de donkere deals maken het geheel compleet. In eerste instantie moest ik even wennen aan de grote rood/witte S-Works letters. Ik had beter moeten weten. Want hoevaak is het al niet gebeurd  dat ik eerst even moet wennen aan een nieuw model, en dat wennen al snel omgezet wordt in enthousiasme dat dan ook meteen jaren aanhoudt. Omgekeerd gebeurd ook regelmatig overigens. Spontaan enthousiasme resulteert dan vaak in een soort van gezapigheid die al snel komt opzetten. De twijfel met deze grote letters bleek in dit geval ook tijdelijk te zijn en nu nog steeds vind ik het een prachtige fiets!

Wat opvalt wanneer je naar de zijkant van de Venge kijkt is dat de voorkant best hoog lijkt. Dat dit ook zo is merk je wanneer je op je bovenbuis wilt gaan zitten. Bij het balhoofd is deze buis erg hoog en die buigt dan naar beneden bij je zadelpen. Iets waar ik bij deze hoge voorkant altijd “bang” voor ben, is dat je niet diep genoeg in de beugels kunt en het er ook nog eens uit gaat zien alsof je rechtop zit te touren. Maar dit is helemaal niet het geval. Natuurlijk kan je wel rechtop gaan zitten als je maar genoeg spacers bij je stuur gebruikt, maar in mijn geval zit ik diep genoeg en ziet het geheel (inclusief mij erop) er erg snel uit. Dat is ook een verdienste van de dikke buizen en hoge wielen. Die maken bijna alle racefietsen net even stoerder. De Di2 groep ziet er bijzonder strak uit, helemaal bij de achterderailleur waar 1 dun draadje uit het frame zorgt dat de versnellingen worden bediend. Erg minimalistisch! Alleen een draadloze versie zou het geheel nog minimalistische kunnen maken, maar die heeft Shimano (nog) niet. De batterij is netjes verwerkt in de aërodynamische zadelpen en zit met rubbers hierin stevig vast zodat het niet trilt of rammelt. De verdere afwerking van de fiets is echt super. Van de bidonhouderschroefjes met S-Works erop tot het meebewegende aërodynamische afdichtingsplaatje van de ruimte tussen het balhoofd en de bovenbuis.

Maar kritisch als we zijn heb ik toch twee opmerkingen wat betreft de afwerking. Als eerste is de regelmodule voor de Di2 onder de stem niet een hele mooie plek. Maar ik snap ook dat het heel lastig is om deze ergens anders te plaatsen, want deze heb je ook nodig wanneer je je batterij wil opladen of wanneer je wilt zien of de batterij bijna leeg is. Hij wordt dan wel weer met 2 mooie rubbertjes op z’n plek gehouden. Dan als tweede de gaatjes in het frame voor wanneer je een mechanische groep hebt. Die kabels gaan dan door het frame en in de onderbuis zitten de gaatjes die daarvoor geschikt zijn, afgedicht met een rubbertje. Voor een topmodel-racefiets zou het toch mooier zijn geweest wanneer er een speciaal Di2 frame is zonder deze 2 afgedichte gaatjes. Maar dat is ook het enige esthetische waar ik wat op aan te merken heb.

Het fietsen
Fietsen met deze Venge is echt top en een glimlach is een normale reactie, bij mij althans wel. De fiets is enorm stijf. Dat merk je met aanzetten, maar ook met klinkerweggetjes en laat staan met kasseien. Dat laatste is dan ook geen pretje met deze Venge. Eigenlijk zijn kasseien helemaal nooit een pretje. Deze Venge wil gewoon hard gaan. Vooral rechtuit, daar is hij ook voor gemaakt. Alles is aerodynamisch tot het stuur aan toe. Het Aerofly stuur heeft bij onze fiets alleen in de drops stuurlint. Dit maakt de bovenkant extra opvallend door het vlakke gedeelte waar de letters S-Works op staan. Dit is zonder handschoenen aan ietwat glad, dus je kan er ook voor kiezen om het stuurlint helemaal door te wikkelen. Het vlakke aan de bovenkant van het stuur vind ik zelf heerlijk. Je hebt net iets meer oppervlakte en dus minder druk, waar je met je handen op rust. Verassend genoeg stuurt hij ook nog eens heel makkelijk en soepel. Eigenlijk was ik er bij deze fiets, die toch een echte aërodynamische racefiets is, er van uit gegaan dat hij makkelijker rechtdoor gaat dan dat hij zich in bochten laat gooien. Maar dat was een verkeerde aanname. Je stuurt jezelf als het ware heel licht de bocht in. Knikken waarbij je je fiets van links naar rechts moet gooien, gaan enorm soepel. (Dat moet je gewoon een keertje ervaren.) En daarna weer volle bak. Dat hoeft natuurlijk niet, maar dat gevoel geeft de fiets je, zeker wanneer je in de beugels fietst. Versnellen en gaan!

De hoge Roval wielen zijn heerlijk stijf en hebben geen spaaknippels. Nou ja, die hebben ze wel, maar die zitten met een techniek in de velg, wat ook weer helpt met de aërodynamica. De wielen zien er stoer uit door de donkere decals. We hebben voor de beeldvorming hieronder nog een foto toegevoegd met een setje Lightweight wielen. Dat staat hem ook uitstekend. Wanneer je de fiets optilt en een flink je wiel laat ronddraaien valt op dat het lange ventiel een beetje een onbalans brengt in de Roval wielen. Die onbalans voel je dan zacht door in de fiets. Tijdens het fietsen voel je hier niets van, terwijl ik er echt specifiek op heb gelet.

Opvallen doe je zeker met deze racefiets, zoals eerder gezegd vooral bij liefhebbers. Wanneer je je racefiets even tegen een muurtje zet bij een tourtocht en binnen een startnummer haalt, zie je bij terugkomst regelmatig wat andere renners voor je fiets staan. Iedereen lijkt er dan wel een mening over te hebben, en ik heb alleen nog maar positieve reacties gehoord. Er kwam bijvoorbeeld tijdens een tocht eens een renner met een nep topmodel Venge (zou niet mogen natuurlijk) naast me fietsen. Het eerste wat ik hoorde was: “Woah dat is een echte!” gevolgd door een korte stilte. Dit is natuurlijk subjectief maar dit maakt het fietsen (ook al wil je het misschien niet toegeven) wel net even leuker.

De Shimano Dura Ace Di2 schakelt heerlijk. Al ben ik zelf ook fan van de mechanische groep. Check wel af en toe of je batterij niet leeg is. Het is me een keer overkomen dat de batterij leeg raakte tijdens het fietsen. Eerst werkt de voor derailleur niet meer en daarna gaat de achterderailleur ermee stoppen. Als dat gebeurd, ga dan niet zoals in mijn geval een beetje heen en weer schakelen om te kijken wat er gebeurd. Dan eindig je met een 36 – 28 waarna het hele systeem niks meer doet. En dat fietst niet lekker wanneer je nog 10 km naar huis moet. Tip: wacht even een paar minuutjes, dan werkt de achterderailleur met een beetje geluk weer eventjes en kun je een goede versnelling kiezen om naar huis te fietsen.

Technisch
Frame: S-Works FACT 11r carbon
Voorvork: S-Works FACT carbon, full monocoque, Team Issue Layup
Stuurpen: S-Works SL, aluminium
Stuur: S-Works Aerofly
Stuurlint: Specialized Roubaix
Groepset: Shimano Dura-Ace Di2, 11-speed
Crank: S-Works FACT carbon, OSBB, 52/36
Wielen: Roval Rapide CLX 60, CeramicSpeed lagers
Banden: S-Works Turbo, 220TPI, 700x24c
Zadel: Body Geometry Romin EVO Pro, carbon rails, 143mm
Zadelpen: S-Works Venge, FACT carbon
Gewicht: 6,96 kg (gemeten in maat 58, zonder pedalen)
Prijs: 8.999 Euro

Plus
+ Topsegment Aero-racefiets
+ Details zijn verfijnd
+ Bochtengedrag

Min
– Gaatjes in frame voor mechanische groep

Conclusie
Door het rijden op deze topfiets heb ik regelmatig met Venge eigenaren gesproken. En net als ikzelf was iedereen het erover eens; het is een heerlijke racefiets. Aan alle details lijkt wel gedacht te zijn door Specialized. Wanneer je alleen op kasseien fietst, zal je deze fiets niet kopen. Hij is daarvoor te hard. Maar ben je op zoek naar een top racer met een (volgens mij en velen) dito uitstraling ga je zeker geen spijt van deze Venge krijgen. Mocht je de kans krijgen er een testrit op te maken, dan moet je die kans niet laten liggen. De prijs zorgt er alleen voor dat deze fiets niet voor iedereen is weggelegd. De Di2 schakelt ook super, zorg wel dat je batterij vol genoeg is. Dan blijft de vraag over: zou ik hem kopen als ik het geld ervoor had? Het antwoord is: Ja!

 

venge4 venge3 venge6 venge7 venge5 venge9 venge8 venge10 venge11 venge12 venge13 venge14 venge15 venge1

Gerelateerd