Specialized; iedereen die een beetje interesse heeft in de wielrennerij kent het merk. Ze zijn van alle markten thuis. Of het nu gaat om wielrennen, mountainbiken of cyclocross; het assortiment van Specialized omvat al deze disciplines. Gek genoeg vind je Specialized vrij weinig terug in de top van de cyclocross. De off-road schoenen collectie van Specialized is erg uitgebreid en zowel voor het mountainbiken als cyclocross te gebruiken. Uit deze collectie stuurden ze een paar S-Works XC schoenen naar de redactie om deze te testen; het topmodel qua schoenen in het off-road assortiment.

Rood
Zoals je de laatste tijd wel meer ziet, hebben schoenen steeds meer een opvallende kleur. Zo reed Sagan met fluor-gele schoenen en waren er tal van renners die met compleet rode schoenen op de fiets zaten tijdens de Tour. Ook bij de off-road schoenen is deze lijn doorgetrokken en de schoenen die uit de doos komen zijn mooi rood. Een mat-rode schoen, met rode boa’s en grotendeels rood profiel. De binnenzijde van de schoen is zwart. Je moet er van houden, maar ik ben qua looks wel gecharmeerd van deze rode schoenen. Naast rood zijn ze ook verkrijgbaar in zwart of wit/grijs.

De schoen heeft als basis de meest stijve carbon zool die Specialized te bieden heeft en is ontwikkeld volgens het body geometry principe. De zool en het voetbed zijn ergonomisch ontworpen om de krachtoverbrenging zo efficient mogelijk te maken. Daarnaast heeft dit ook als voordeel dat de voet een stabiele basis vormt zodat het blessures aan enkel, knie en heupgewrichten kan voorkomen. Het profiel is ruim voldoende aanwezig en kan worden aangevuld met studs. Opvallend aan de schoen is dat er nergens gebruik is gemaakt van stiksels. De verschillende panelen van de schoen zijn d.m.v. thermobinding aan elkaar gemaakt. Dit moet er voor zorgen dat er geen knelpunten in de schoen ontstaan. Het sluiten van de schoen gaat met behulp van een velcro-sluiting aan de neuszijde en op de wreef vindt je twee Boa S2-sluitingen. Aan de voorzijde, naast en voor de velcro-sluiting, zijn twee mesh-panelen gemaakt voor de ventilatie. Aan de binnenzijde en op de wreef van de schoen is de schoen ‘geperforeerd’ met kleine gaatjes. Op de neus van de schoen is er een glanzend zwart Specialized logootje te vinden en aan de binnenzijde staat er met glanzend zwarte letters ‘S-works’. Aan de buientkant, ter hoogte van de kleine teen, vindt je nog subtiel het ‘S-works’ logo in glanzend rode letters.

sworks-xc-1

Comfort
Na het bewonderen van de schoen en zijn technische snufjes wordt het tijd om ermee op pad te gaan. Schoenplaatjes monteren gaat zoals je dat gewend bent en dan wordt het tijd om de schoen aan te doen. Dat kost toch eventjes wat meer moeite. De schoen is redelijk stug en het instappen gaat in eerste instantie wel wat lastig. De Boa’s helemaal open draaien en de lusjes eventjes los halen helpt al een hele hoop. Daarna de lusjes weer terug op de plek en de Boa’s dicht draaien. De velcro-sluiting had ik voor de vorm ook los gedaan, maar ik heb niet het idee dat deze op dit moment wat doen. Met de Boa’s is de schoen vrij snel dicht en zit hij goed strak om de voet. De voorvoet heeft nog een klein beetje ruimte, zodat ik mijn tenen vrij kan bewegen. Opvallend is dat de schoen, die vrij stug aanvoelt qua materiaal, erg comfortabel zit. Oke; ik heb in mijn enthousiasme de schoen wat te strak gedaan, maar dit is onder het rijden perfect bij te stellen middels de Boa S2 sluiting. De schoen knelt niet en ook mijn hak zit strak in de schoen. In eerste instantie had ik de schoen wat strakker aangedraaid, omdat ik het gevoel had met de hak eruit te wippen tijdens het wandelen alvorens op de fiets te stappen. Laat lopen nu een vaak voorkomend onderdeel zijn tijdens het crossen, dan is het niet prettig dat de schoen niet aansluit bij de hak. Echter valt al snel op dat de schoen helemaal niet extra strak aangedraaid hoeft te worden voor een comfortabele maar vooral goed aansluitend gevoel. De stijfheid die deze zool heeft is heel duidelijk merkbaar. In combinatie met de stugge (maar comfortabele) bovenkant van de schoen heb je het gevoel dat elke trap raak is.

Metalen studs
De droge weersomstandigheden van het begin van het seizoen waren voor mij reden om de metalen studs te vervangen voor de kunststof studs. Deze studs sluiten meer aan bij het profiel van de zool. De loopstroken die tijdens de droge omstandigheden moeten worden gepasseerd zijn daarmee perfect te doen zonder daarbij uit te glijden. De afgelopen weken begint het eindelijk wat meer op cross weer te lijken (nu de temperatuur nog) vandaar dat de metalen studs inmiddels weer onder de schoen te vinden zijn. Een klusje van nog geen vijf minuutjes. Met een steeksleutel draai je ze er snel onder weg en kunnen de andere worden gemonteerd. Bij glibberige stroken en slijk ondergrond merk je dat de grip verbeterd. Erg prettig is daarbij dat de studs niet helemaal aan de voorzijde zitten, maar net voor de bal van de voet. Het punt waarbij je tijdens het afwikkelen van je voet normaliter wegglijdt. Nu we het toch over grip hebben; het midden gedeelte van de zool is voorzien van een zestal opstaande randjes, die dwars op de zool staan. Wanneer je tijdens een wedstrijd niet direct in je klik-pedaal komt, zorgen deze randjes er wel voor dat je niet direct van je pedaal afglijdt.

sworks-xc-7

Inmiddels zijn de schoenen ruim twee maand oud en hebben ze de meest gebruikelijke cross omstandigheden aan den lijve ondervonden. Ook tijdens een extreem modderig parcours doen de schoenen wat je er van mag verwachten. Er blijft geen onnodige rotzooi onder de zool hangen en het kunststof is makkelijk schoon te maken. De Boa sluiting gaat na een periode met veel modder wat stroever, maar met een torx-sleuteltje kan je deze erg makkelijk open draaien en schoonmaken. Dit hoeft niet wekelijks. Een bijkomend voordeel van een schoen zonder stiksels, is dat je niet na de eerst modder-rit meteen de stiksels in modderkleur hebt. Je kan een schoen nog zo mooi schoon maken, stiksels (en licht-gekleurd mesh) verraden vrij snel de leeftijd. Overigens valt me bij de laatste schoonmaakbeurt op dat er een klein beetje rood doorschijnt bij de zwarte hak. Nu is een schoen wel een item dat bij de cross stevig gebruikt wordt. Het kan zo zijn dat ik onbewust langs het pedaal, crank of het frame heb geschaafd tijdens de koers. Tijdens een loopstrook of trap loop je wel eens per ongeluk bij elkaar op de hak of raak je andermans fiets.

Specificaties
Specialized S-works XC
Maat 43 (reguliere maat 42)
verkrijgbaar in zwart/zwart, wit/grijs en rood/zwart (getest model)
EUR 349,-

Pluspunten
+ Stijf
+ Comfortabel
+ Pasvorm
+ Boa S2-sluitingen
+ geen stiksels
+ aanpasbaar profiel d.m.v. studs
+ verkrijgbaar in breedte-maten

Minpunten
– bij beschadiging schijnt rode kleur door het zwart heen

Conclusie
Met de S-works XC schoen heeft Specialized een geweldige off-road schoen in het assortiment. De schoen is enorm stug en stijf waardoor er zo min mogelijk kracht verloren gaat wanneer er druk op de pedalen wordt uitgeoefend. Ondanks dat de schoen stug en stijf is, heeft dit geen effect op het comfort van de schoen. Deze is namelijk erg hoog. Voor mij is de standaard leest prima. Maar mocht het nodig zijn is de schoen verkrijgbaar in verschillende breedte-maten. Hiermee tackelen ze een veel voorkomend probleem voor fietsers, nl. knellende schoenen door een te smalle leest. De rood/zwarte schoen is een opvallende verschijning waar je van moet houden. Houdt je hier niet van zijn de overige twee modellen (zwart/zwart of wit/grijs) een stuk meer ingetogen. Voor elk wat wils dus. De prijs van de schoen is aan de forse kant, echter maakt de schoen dit zeker waar. Qua prijs-kwaliteit verhouding krijg je waar voor je geld. Het is wel een schoen voor de serieuze wedstrijd rijder. Een toerfietser die in de winter enkel op zondagochtend op de fiets stapt zal niet snel met een paar S-works XC schoenen thuis komen. Het feit dat de schoen geen stiksels heeft maakt hem qua looks strak en snel, maar is ook erg makkelijk bij het schoonmaken. Klein minpuntje is dat na twee maanden de hak van de schoen al lichte slijtage plekjes vertoond in de vorm van loslatende kleur op de hak. Het is overigens wel verklaarbaar. Om de stevigheid van de schoen te behouden hebben ze ervoor gekozen om zo min mogelijk panelen te gebruiken. Echter wil het oog ook wat en hebben ze de hak zwart gemaakt, over de rode kleur van het paneel. Hadden ze de hak van zwart kunststof gemaakt was het wellicht niet rood gaan doorschijnen bij beschadigingen, maar zou dit ten koste gaan van de kwaliteit van de schoen.

sworks-xc-2 sworks-xc-4 sworks-xc-3  sworks-xc-6 sworks-xc-8

en in het wild tijdens het warmfietsen en tijdens de race.

warm-fietsen-cx fietsen-cx