Wij waren benieuwd naar het topmodel van de Spiuk wielrenschoenen lijn; de Spiuk 15 RC.

Dus kregen we een paar opgestuurd. Niet de witte versie, niet de rode versie maar de knal knal groene versie. Sjonge wat groen, maar stiekem heeft het ook wel wat. Het is namelijk zooo groen dat het bijna nergens bij past qua kleur, maar daarom past het misschien ook wel tegelijkertijd weer overal bij… Tot zover het filosofische gedeelte van de test.

Uit de doos
De schoenen voelen erg licht aan tijdens het uit de doos halen. Dus eerst maar even op de weegschaal om te kijken of mijn gevoel klopt. Met 245 gram per schoen (maat 44 inclusief binnenzool) zijn ze inderdaad erg licht. Naast 2 schoenen zitten er in de doos ook nog een setje zomer en een setje winter inlegzooltjes. Even kort de technische specificaties doornemen. De schoen heeft een full carbon zool, is heat moldable zoals dat zo mooi heet en heeft een draaisluiting. Schoen is van een kunststof gemaakt, niet van leer. Verder is er aan de voorkant in de zool een gaasje wat voor extra ventilatie zorgt.

In de oven
Steeds vaker kom je heat moldable schoenen tegen. Heel simpel uitgelegd; je stopt ze in de oven, doet ze daarna aan en de schoen vormt zich nog beter naar je voet. Voordeel is dat het de drukpunten verminderd en dus comfortabeler zit. Het kan gewoon thuis in je oven, niet te heet max 60 graden voor zo’n 15 minuten. Daarna even voelen of ze niet te warm zijn geworden en direct aantrekken. Dan weer zo’n 15 minuten laten zitten. De schoen wordt zo om je voet gevormd. Klaar.

Kleine tip: als je toevallig nog een Pizza stukje in de oven hebt liggen (dat per ongeluk onderin is gevallen, dan ruikt je hele schoen dus naar Pizza… 🙂 Maar wees gerust, die geur is na een eerste ritje weer verdwenen.

Zomerschoenen
Bij het aantrekken van de schoen merk je ook dat ze erg licht voelen. Het lijken wel soort van zomerschoentjes wanneer je ze aantrekt. Ze zien er erg goed afgewerkt uit, en je ziet ze echt bijna niet in het wild. Dus bekijks heb je zeker met de schoenen. Toen ze nog hier op kantoor stonden werden bezoekers regelmatig getrokken naar de opvallende schoen. Een iemand dacht dat het voetbalschoenen waren… tsss…beetje jammer. 😉

De 2 draaisluitingen zijn van Atop. Dit is een concurrent van Boa (het merk draaisluiting dat je bijvoorbeeld bij Specialized ziet). Atop gebruikt een Kevlar kabel terwijl Boa een stalen kabel gebruikt. Daarnaast valt het op dat het opendraaien van de Atop sluitingen erg zwaar gaan. Ondanks dat de Boa sluiting iets soepeler gaan, is de Atop sluiting prima. Gaat niet per ongeluk los en de Kevlar draden blijven ook lekker strak zitten tijdens het fietsen. Alleen de bediening is iets minder soepel dus.

Na een rondje fietsen ben ik nog steeds enthousiast over de schoenen. Lekker stijve zool, maar toch lekker comfortabel. Een prima evenwicht. Ze sluiten ook gelijkmatig om je voet. Ze zijn voor de serieuze renner. Ook qua prijs moet je  een redelijk serieuze renner zijn. Voor dit topmodel van Spiuk is de adviesprijs 199,-  maar om eerlijk te zijn valt dat best mee voor een topmodel. De de binnenzooltjes heb ik vooral de winterversie gebruikt en die zitten prima. De zomerversie heeft iets meer ventilatiegaatjes.

Pluspunten
+ opvallende schoen
+ redelijk uniek in het wild
+ lichte gewicht
+ goed evenwicht stijfheid/comfort

Minpunten
– Atop sluiting opent zwaar
– je moet van de kleur houden

Conclusie
Omdat het een uitgesproken design is, moet je wel van de schoen houden. Ikzelf vind hem wel erg mooi en het is een schoen die je nog niet veel op straat tegenkomt. Het is een lekkere schoen die stijf is, maar ook comfortabel. Daar hebben ze bij Spiuk een mooi evenwicht in gevonden. Ondanks dat de sluiting wat zwaar te openen is, sluit de schoen wel goed aan zonder rare drukpunten. Heerlijke schoenen, opvallend en voor een relatief lage prijs.

Geteste schoen is maat 44; testpersoon heeft normale schoenmaat 42,5.

Via Spiuk

spiuk-15rc-4 spiuk-15rc-3 spiuk-binnenzool2 spiuk-binnenzool spiuk-15rc-2 spiuk-15rc-1 spiuk-atop